11:56 12 / 01 /1398
سعید توانا راد*

راه چاره برای همگرایی در عدالت و مبارزه با فساد

گروه‌های فسادستیز، ذیل یک سازمان مردم‌نهاد کشوری جمع شده، بر مشترکات اصرار بورزند و روشی که بیش‌ترین همگرایی را جلب می‌کند به شکل متحد به مردم معرفی کنند.
سعید توانا راد.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بهانه‌ای شد تا رهبر انقلاب بار دیگر با مردم و به خصوص جوانان سخن گفته و طرح کلی قوه‌ عاقله‌ نظام برای پیشبرد اهداف بلندمدت انقلاب را ترسیم کنند.


از مقدمات و تعارفات مرسوم درباره‌ی بیانیه‌ی گام دوم انقلاب که بگذریم، آن‌چه مستوجب تأکید و توجه است، عبور از عرصه‌ محدود به حرف و نظر و به تبع آن ورود مجاهدانه به عرصه‌ی اقدام است.


این یعنی علاوه بر آن‌که بنده‌ نگارنده بر شرح، بسط، توضیح، تفصیل و تفسیر این منظومه‌ فکری منسجم در قالب بیانیه‌ گام دوم بپردازم، وظیفهی والاتری برعهده دارم که شامل تلاش برای ارائه‌ «راهکار عملیاتی» برای پیاده‌سازی مفاد این بیانیه و ارائه‌ الگوی عملی حداقل در یکی از زمینه‌های مدنظر می‌شود.


بدین منظور، بنده سرفصل «عدالت و مبارزه با فساد» را انتخاب کرده و در این یادداشت به آن خواهم پرداخت. پیش از ورود به اصل مطلب، خواهش می‌کنم حتی‌الامکان یک دور دیگر این بخش از بیانیه را با دقت، ریزبینی و تمرکز بر روی تک تک واژگان آن مطالعه بفرمایید و سپس ادامه‌ متن را پی بگیرید. در ادامه، نکات زیر به نظر این حقیر مهم و ضروری هستند:


۱- در فضای اجتماعی، تقریباً می‌توان گفت که هیچ دیدگاه عمده و همه‌گیری ادعای مقابله و مبارزه با گفتمان عدالت‌محوری و مبارزه با فساد را ندارد. تقریباً تمامی گروه‌ها و فعالان سیاسی و اجتماعی، اقشار مردم و نخبگان داعیه‌دار عدالت بوده و برای آن سر و دست می‌شکنند!


در این میان، برخی واقعاً راست می‌گویند و برخی به دلایل عدیده‌ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، شو بازی می‌کنند و عدالت برای آن‌ها علی‌رغم ظاهری که از خود نشان می‌دهند، هیچ اهمیت ماهوی ندارد! این دودستگی قابل پذیرش و منطقی است اما چنددستگی در بین عدالتخواهان واقعی که نیت درستی هم دارند، به خودی خود آسیب‌های زیادی به این جریان وارد کرده و سبب شده در بسیاری موارد، مبارزه با اردوگاه فساد و مفسدین داخل آن، به «جنگ داخلی» میان اردوگاه عدالت کشیده شود!


به نظر می‌رسد با سرعت فعلی انباشت ثروت‌های عمومی در انبان طبقات خاص و فعل و انفعالات سریع صنعتی، سیاسی و علمی امروز، راهی جز مبارزه‌ جبهه‌ای و به اصطلاح روزهای دفاع مقدس، قرارگاهی با فساد باقی نمانده است وگرنه حجم رو به گسترش مصادیق فساد و پیچیدگی‌های روزافزون آن، به مرور و موریانه‌وار پایه‌های مشروعیت نظام را سست خواهد کرد و به تعبیر امام خمینی(ره) یک انفجار حاصل خواهد شد.


با این حساب، پیشنهاد نگارنده این است که گروه‌های فسادستیز و عدالتخواه، ذیل یک سازمان مردم‌نهاد فراگیر کشوری جمع شده و دور یک میز بنشینند. باید بر مشترکات اصرار ورزید و بر سر اختلافات در روش‌ها، گفتگو کرد و روشی که بیش‌ترین همگرایی را جلب می‌کند، عمومیت بخشیده و به شکل متحد به مردم معرفی کرد.


روشی که نه تنها ساختار و قانون را زیر پا نمی‌گذارد، بلکه بتواند قانون را هم به پشتیبانی از خود جلب کند، مثلاً اجماع بر سر قانون جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی، می‌تواند نقطه عزیمت مناسبی باشد.


۲- اگر فساد را با اغماض یک راه میان‌بر، غیرقانونی و غیراخلاقی برای رسیدن به ثروت و قدرت در نظر بگیریم، عقل حکم می‌کند اولویت را به بستن این راه از ورودی آن بدهیم. اگر گلوگاه‌ها و شاهراه‌های ایجاد فساد را به امید خدا یا خودکنترلی رها کنیم و تمرکز نهادها و جریانات ضدفساد خود را بر خروجی‌های این راه متمرکز کنیم، علاوه بر پایین بودن بازدهی، ناامیدی مردم و گسترش روزافزون فساد، عملاً در یک سیکل معیوب گرفتار می‌شویم.


از لحاظ دینی هم حکومت اسلامی در کنار برخورد با مفسدین، در اولویت و افقی بالاتر، موظف به از بین بردن زمینه‌های شکل‌گیری و گسترش فساد و صیانت از حقوق عموم است. در مجموع برای جلوگیری از هدررفت انرژی نیروهای اردوگاه عدالت، مطالبه‌ بستن عمومی گلوگاه‌های فسادزا و کمک اجتماعی به دولت برای ایجاد ساختار، قانون، نظارت بر اجرا باید در رده‌ اول در نظر گرفته شود و غربال و برخورد با مفسدین که جزو مراحل پایانی است، در اولویت‌های بعدی مطالبات عدالتخواهان باشد.


این همان «عدالتخواهی مسئله‌محور» است که به عنوان جایگزین برای «برخوردهای مصداقیِ کم‌بازده و پرخطا» و همچنین «کلی‌گویی‌ها و بی‌عملی‌ها» پیشنهاد می‌شود.


۳- توفیق در ایجاد سازمان مردم نهاد سراسری برای مبارزه با فساد، به موازات ادامه‌ حرکات جهادی هماهنگ و پازل مانند و کارهای پژوهشی برای اصلاح ساختار و قوانین برای توزیع عادلانه‌تر امکانات، ثروت و قدرت در آحاد مردم، خواه ناخواه نیاز به پشتوانه و قدرت اجتماعی و سیاسی توأم دارد.


قدرت اجتماعی جز با افزایش آگاهی‌های مردم و همراه کردن آنان در مبارزه با فساد که جزءلاینفک این هماورد عظیم است، اتفاق نخواهد افتاد و این قدرت اجتماعی با تأثیر بر خواست عمومی مردم و ظهور و بروز در صندوق آرای انتخابات مجلس شورای اسلامی و رئیس‌جمهور (دو قوه‌ مقننه و مجریه) منجر به ایجاد قدرت سیاسی با پشتوانه‌ مردم برای مبارزه‌ پرقدرت‌تر و بالا به پایین با گلوگاه‌های فسادزا و همچنین افزایش قدرت قوه‌ قضائیه برای برخوردهای مصداقی گسترده با مفسدین زالوصفت خواهد شد.


این مسیر پیشنهادی قابل بحث و تبادل نظر بیش‌تری است ولی به اعتقاد نگارنده، تا قوه‌ مقننه و سپس مجریه‌ نظام در برخورد با فساد، چابک و دغدغه‌مند و روش‌شناس نشوند، قوه قضائیه بعید است حتی با تغییرات گسترده‌ نفرات ولو در حلقه‌ی اول، بتواند چندان کارآمدتر از آن‌چه تاکنون بوده است، عمل کند.


۴- شخصاً وظیفه‌ی شرعی و اجتماعی خود در سال ۹۸ برای «رونق تولید» را تلاش برای ایجاد سازمان مردم‌نهاد فراگیر در کشور خواهم کرد و در این راه، تمامی نیروهای تحول‌خواه، عدالت‌طلب و آرمانگرا را به همکاری دعوت می‌کنم تا سدی بزرگ از شفافیت، نظارت عمومی و قانون در برابر سوءاستفاده از بیت المال، بدهکاری‌های کلان بانکی، حجم بزرگ قاچاق از مبادی رسمی و گمرکات و فرار مالیاتی نسازیم، نخواهیم توانست اقتصاد و تولید داخلی را از شر سیل ویران‌کننده‌‌ی فساد اقتصادی نجات دهیم.


علی الحساب اگر بخواهم ساختار و راهکاری دم دست به مخاطبین محترم معرفی کنم، عضویت، همکاری و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد مانند «قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی» و کمک به شکل‌گیری هسته‌های استانی آن در سراسر کشور برای تکمیل زنجیره‌ی ملی مبارزه با فساد است.


* فعال دانشجویی و دبیر سیاسی سابق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور


انتهای پیام/4071/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب