عراقچی: سردشت سند زنده مظلومیت، مقاومت و مطالبه عدالت ملت ایران است
به گزارش خبرگزاری آنا، محمدرضا غایبی، مدیرکل صلح و امنیت بینالملل وزارت امور خارجه در آیین گرامیداشت سالگرد حمله شیمیایی به سردشت، پیام سید عباس عراقچی را به شرح زیر خواند:
سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه، در این پیام با درود به روح رهبر شهید و همه شهدای والامقام تجاوز اخیر، یاد شهدای جنایت هولناک بمباران شیمیایی سردشت، جانبازان سرافراز شیمیایی و تمامی شهیدان راه عزت، استقلال و سربلندی ایران اسلامی را گرامی داشت.
وی با بیان اینکه سیونهمین سالگرد فاجعه جانسوز بمباران شیمیایی شهر سردشت و روز ملی مبارزه با سلاحهای شیمیایی و میکروبی در شرایطی گرامی داشته میشود که تاریخ، برگ خونین، اما پرافتخار دیگری از مظلومیت و مقاومت ملت ایران را پیش روی جهانیان گشوده است، اظهار کرد: گویی چرخ روزگار پس از دههها، همان آزمون بزرگ را بار دیگر تکرار میکند؛ آزمونی میان راستی و دروغ، روشنایی و تاریکی، کرامت انسانی و شرارت، و نبرد میان سپاه نور و سپاه اهریمن.
تجاوز اخیر، تکرار همان منطق خطرناک گذشته است
وزیر امور خارجه تأکید کرد: ملت بزرگ ایران بار دیگر در برابر تجاوز شیطانصفتان، ترور و نقض آشکار اصول بنیادین انسانی، سرافرازانه ایستاد.
عراقچی افزود: تجاوز شرورانه آمریکا و رژیم صهیونیستی به سرزمین ایران و حملات علیه شهروندان غیرنظامی، زنان، کودکان، دانشآموزان و بهویژه ترور مظلومانه رهبر معظم انقلاب، یادآور همان منطق خطرناکی است که دههها پیش در حمایت از کاربرد سلاحهای شیمیایی علیه مردم ایران و همدستی با رژیم صدام حسین خود را نشان داد.
وی تصریح کرد: زمان، زمانه دیگری است، اما واقعیتها بدون تغییر باقی ماندهاند. تاریخ به روشنی نشان میدهد که حمایتها و سکوت برخی دولتهای غربی در تجهیز رژیم صدام به سلاحهای کشتار جمعی و بهکارگیری گسترده آنها علیه مردم ایران و عراق، نقشی انکارناپذیر در آن فاجعه انسانی داشته است.
سکوت در برابر جنایت، استمرار قانون جنگل است
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: امروز همان همدستان جنایات دیروز رژیم صدام، پا را فراتر گذاشته و خود مستقیماً در جایگاه متجاوز، اصول بنیادین حقوق بینالملل و ارزشهای انسانی را نقض میکنند و متأسفانه اکثر دولتها نیز با همان رویکرد گذشته، سکوت مشمئزکننده خود را در برابر استیلای قانون جنگل ادامه میدهند.
سردشت نماد ایستادگی ملت ایران است
عراقچی با بیان اینکه سردشت تنها یک شهر نیست، بلکه نماد مظلومیت ملتی است که قربانی سلاحهای ممنوعه شد و ذرهای در برابر ظلم و تجاوز عقب ننشست، اظهار کرد: ۳۹ سال پیش رژیم بعث عراق با بهرهگیری از انواع سلاحهای شیمیایی و در سایه حمایت، تجهیز و سکوت برخی قدرتهای غربی، بهویژه آمریکا، آلمان و انگلیس، یکی از غمبارترین و تاریکترین صفحات تاریخ معاصر را رقم زد.
وی افزود: این جنایت نه تنها جان صدها انسان بیگناه را گرفت، بلکه آثار دردناک آن همچنان بر جسم و جان هزاران قربانی سلاحهای شیمیایی باقی مانده است.
وزیر امور خارجه تأکید کرد: سردشت برای ما تنها یک شهر یا یک خاطره تلخ نیست، بلکه سند زندهای از ایستادگی حق در برابر باطل، حقیقت در برابر تحریف و عدالت در برابر ظلم است.
ملت ایران هرگز در برابر تجاوز تسلیم نخواهد شد
عراقچی تصریح کرد: ملت ایران در طول تاریخ نشان داده است که هرگز در برابر زورگویی و تجاوز تسلیم نخواهد شد. شهر سردشت در برابر طوفان مرگ و بارش گاز خردل، ریشههای خود را در خاک غیرت ایرانزمین استوارتر کرد و همانگونه که مردم سردشت پس از آن فاجعه عظیم، راستقامت ایستادند، امروز نیز ملت بزرگ ایران با وحدت، همبستگی، انسجام و مقاومت از عزت، سربلندی و استقلال خود دفاع میکند.
وی افزود: این تقابل صرفاً یک نزاع سیاسی یا نظامی نیست، بلکه رویارویی دو نگاه به انسان و کرامت انسانی است؛ از یک سو منطق تجاوز، اشغال، ترور و استفاده از ابزارهای غیرانسانی برای تحمیل اراده بر ملتها قرار دارد و از سوی دیگر، منطق حقطلبی، استقلال، مقاومت و دفاع از کرامت انسان.
پیگیری حقوق قربانیان شیمیایی ادامه خواهد داشت
وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه ملت ایران عاملان این جنایات و همدستان آنها را هرگز فراموش نخواهد کرد، گفت: این جنایات با نقض آشکار حقوق بینالملل، منشور ملل متحد و پروتکل ۱۹۲۵ ژنو درباره ممنوعیت استفاده از گازهای سمی انجام شده و موجب مسئولیت بینالمللی است که مشمول مرور زمان نخواهد شد و تمامی عاملان و آمران آن باید پاسخگوی اعمال غیرانسانی خود باشند.
عراقچی خاطرنشان کرد: موانع موجود در مسیر استیفای حقوق قربانیان شیمیایی، نه مسئولیت بینالمللی دولتهای ذیربط و مسئولیت فردی مرتکبان را از بین میبرد و نه خللی در عزم جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری حقوق خود ایجاد خواهد کرد.
وی افزود: وزارت امور خارجه نیز از هیچ تلاشی برای شناسایی ابعاد انسانی، اجتماعی، حقوقی و بشردوستانه فاجعه بمباران شیمیایی سردشت در مجامع بینالمللی دریغ نکرده و نخواهد کرد.
ایران همچنان پرچمدار مبارزه با سلاحهای کشتار جمعی است
وزیر امور خارجه اظهار کرد: کاربرد گسترده سلاحهای شیمیایی علیه ایران در دوران جنگ تحمیلی هشتساله، یکی از عوامل کلیدی در سطح بینالمللی برای تدوین و انعقاد کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی و نیز تقویت هنجار ممنوعیت کامل این سلاحها به شمار میرود.
عراقچی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاحهای شیمیایی در دوران معاصر، استفاده از این سلاحهای غیرانسانی را در هر زمان، توسط هر شخص و تحت هر شرایطی محکوم میکند و همچنان پرچمدار مبارزه با سلاحهای کشتار جمعی و مدافع جهانی عاری از این سلاحها خواهد بود.
عدالت برای قربانیان، ضرورتی برای صیانت از وجدان بشری است
وزیر امور خارجه در پایان این پیام تأکید کرد: عدالت برای قربانیان سردشت و دیگر قربانیان جنایات جنگی، نه تنها یک مطالبه ملی، بلکه ضرورتی برای صیانت از وجدان بشری و جلوگیری از تکرار چنین فجایعی است.
عراقچی با ادای احترام به شهدای سردشت، همه شهدای راه وطن، صبوری، استقامت و فداکاری ملت ایران و ایثار مدافعان وطن و نیروهای مسلح، بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری حقوق قربانیان، مقابله با بیکیفری جنایتکاران و دفاع از صلح عادلانه و پایدار تأکید کرد.
وی همچنین بار دیگر صبوری، همدلی، وحدت، انسجام و مقاومت ملت ایران در برابر تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا را ستود و ابراز امیدواری کرد که روزی فرا برسد که هیچ ملت و انسانی قربانی جنگ، ترور، بیعدالتی و سلاحهای کشتار جمعی نشود و جهان بر پایه عدالت، حقیقت، احترام متقابل و کرامت انسانی استوار گردد.
انتهای پیام/
- نمایندگی تعمیرات دوو
- شیرازی رنت
- کمپینگ
- هدایای تبلیغاتی
- غذای شرکتی
- تور استانبول
- غذای سازمانی
- خرید کارت پستال
- لوازم یدکی تویوتا قطعات تویوتا
- مشاوره حقوقی
- تبلیغات در گوگل
- بهترین کارگزاری بورس
- ثبت نام آمارکتس
- سایت رسمی خرید فالوور اینستاگرام همراه با تحویل سریع
- یخچال فریزر اسنوا
- گاوصندوق خانگی
- تاریخچه پلاک بیمه دات کام
- ملودی 98
- خرید سرور اختصاصی ایران
- بلیط قطار مشهد
- رزرو بلیط هواپیما
- ال بانک
- آهنگ جدید
- بهترین جراح بینی ترمیمی در تهران
- اهنگ جدید
- خرید قهوه
- اخبار بورس