نخستین جشنواره دانشجویی بازیگری در شاهین‌شهر به کار خود پایان داد

نخستین دورۀ جشنوارۀ دانشجویی بازیگری دانشگاه عقیق شاهین‌شهر با رویکردی آموزشی و تجربه‌محور، و با هدف فراهم‌کردن امکان تجربۀ عملی، تقویت مهارت‌های اجرایی و ایجاد فضایی برای آزمون و خطای خلاقانۀ دانشجویان به کار خود پایان داد درحالی که کوشید آموزش آکادمیک را به میدان واقعی اجرا پیوند بزند.

به گزارش خبرگزاری آنا، جشنواره دانشجویی بازیگری دانشگاه عقیق، با تأکید بر فرآیند یادگیری به‌جای نتیجه‌گرایی صرف، بستری برای گفت‌وگو، تعامل و مواجهه مستقیم دانشجویان با الزامات صحنه فراهم کرد. در این فضا، تجربۀ اجرا نه به‌مثابه رقابت، بلکه به‌عنوان بخشی از مسیر رشد فردی و هنری دانشجویان تعریف شد؛ مسیری که در آن یادگیری، جسارت و خلاقیت نقش محوری داشت. از مهم‌ترین ویژگی‌های این دوره، فراهم‌کردن امکان حضور عملی دانشجویانی بود که پیش‌تر تجربه اجرای صحنه‌ای نداشتند. این جشنواره فرصتی فراهم آورد تا شرکت‌کنندگان توانمندی‌های خود را در شرایطی نزدیک به فضای حرفه‌ای محک بزنند و با چالش‌های واقعی اجرا روبه‌رو شوند. چنین تجربه‌ای می‌تواند نقشی مؤثر در افزایش اعتمادبه‌نفس، شناخت ظرفیت‌های فردی و ترسیم مسیرهای آینده هنری دانشجویان ایفا کند.

برگزاری این رویداد همچنین جلوه‌ای از تعامل میان دانشگاه و فضای فرهنگی شهر بود و نشان داد دانشگاه می‌تواند با گشودن درهای خود به جامعه، در شکل‌گیری و پویایی جریان‌های هنری شهری نقشی فعال داشته باشد. این جشنواره در روزهای سوم و چهارم دی‌ماه با اجرای هفت نمایشِ «عروس اتاق ۱۰۷»، «کاخ دادگستری»، «یه روزگاری»، «آنتیگونه»، «سیاهی»، «تالار وحدت» و «من دیوونه نیستم، فقط یکم زیادی بیدارم» در تماشاخانۀ تخصصی تئاتر «جم» شاهین‌شهر برگزار شد و شامگاه پنجشنبه چهار دیماه با اجراهای پایانی و برگزاری آئین اختتامیه به کار خود پایان داد.

جشنوارۀ دانشجویی بازیگری، حرکتی کم‌سابقه در فضای دانشگاهی است

سعید محسنی، داور نخستین جشنوارۀ دانشجویی بازیگری دانشگاه عقیق شاهین‌شهر در حاشیۀ برگزاری این رویداد و با تأکید بر ضرورت توجه به «فرآیند» آموزش هنری بیش از «رقابت»، برگزاری جشنواره‌های دانشجویی را فرصتی مهم برای ایجاد پویایی و حرکت در میان دانشجویان دانست و اظهار کرد: ورود دانشجویان به عرصۀ عمل حتی به بهانۀ جشنواره، اتفاقی ارزشمند است؛ چراکه دانشجو نیازمند تجربه، حرکت و دیده‌شدن است. با این حال، نگاه من به جشنواره‌های دانشجویی، نگاهی غیررقابتی است.

وی افزود: آنچه برای دانشجو اهمیت دارد، پاداشی است که از مسیر یادگیری، تمرین و مواجهه با صحنه دریافت می‌کند، نه صرفاً رتبه و جایزه. وظیفۀ دانشگاه‌ها نیز فراهم‌کردن بستر، امکانات و فرصت تجربه برای دانشجویان است و حضور من در این جشنواره نیز از همین منظر بوده است؛ اینکه دانشجویان بدانند دیده می‌شوند و تلاششان مورد توجه قرار گرفته است.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر گفت: طبیعتاً از دانشجوی سینما انتظار می‌رود فیلم بسازد و در جشنواره‌های فیلم شرکت کند؛ چراکه بازی روی صحنه تفاوت‌های بنیادینی با بازی جلوی دوربین دارد. بااین‌حال، این تجربه اجرایی، بی‌تردید به افزایش اعتمادبه‌نفس، درک بهتر بازیگر و شناخت فرآیند اجرا کمک می‌کند و از این منظر قابل‌تقدیر است.

محسنی با قدردانی از برگزارکنندگان خاطرنشان کرد: این حرکت، بسیار ارزشمند و کم‌سابقه در فضای دانشگاهی است و قدردان تلاش‌های مجموعه دانشگاه عقیق هستم که برای دانشجویان خود چنین فرصتی را فراهم کرده‌اند؛ اقدامی که نشان می‌دهد دانشگاه می‌تواند فراتر از آموزش نظری، به رشد عملی و هنری دانشجو نیز بیندیشد.

اثرگذاری جشنواره در پویایی و حیات تئاتر یک شهر

همچنین مهرزاد مشکل‌گشا، یکی دیگر از داوران این جشنواره اظهار نیز برگزاری این رویداد توسط دانشگاه را اتفاقی مهم و نویدبخش برای آیندۀ تئاتر در شاهین‌شهر دانست و گفت: برگزاری جشنواره‌ای دانشجویی در حوزۀ بازیگری، آن‌هم به همت یک دانشگاه، اتفاق بسیار ارزشمندی است و می‌تواند آغازگر یک جریان جدی و اثرگذار در حیات تئاتر این شهر باشد. فضای دانشجویی به‌طور ذاتی امکان تجربه، خلاقیت و حتی جسارت را برای دانشجویان فراهم می‌کند و همین ویژگی، این جشنواره را برای من بسیار خوشایند و قابل‌توجه کرده است.

وی افزود: آنچه در اجراها و ارائه‌های دانشجویان دیده می‌شود، نشان‌دهندۀ فراهم‌شدن بستری برای تجربه و بروز استعدادهاست؛ بستری که می‌تواند به پویایی و تداوم حیات تئاتر در یک شهر کمک کند. امیدوارم این جشنواره به‌صورت مستمر، چه در قالب سالانه و چه فصلی، ادامه پیدا کند تا شاهد رشد و بالندگی هرچه بیشتر دانشجویان و ارتقای جایگاه فرهنگی دانشگاه باشیم.

این نویسنده، کارگردان و بازیگر در ادامه، با اشاره به ارتباط میان تئاتر و سینما تصریح کرد: تئاتر و سینما همواره رابطۀ تنگاتنگی با یکدیگر داشته‌اند، به همین دلیل، نمی‌توان این دو حوزه را به‌طور کامل از یکدیگر جدا دانست. تجربه و دانش در این دو مدیوم می‌تواند در هم تنیده باشد و به پویایی هر دو کمک کند. این گزاره که اگر کسی در سینما فعالیت می‌کند نباید وارد تئاتر شود، یا برعکس، نگاه متزلزلی است و حتی می‌تواند خطرناک باشد. تعامل میان این دو حوزه، در صورت رعایت اصول حرفه‌ای، نه‌تنها آسیب‌زا نیست بلکه می‌تواند به رشد هنرمندان و غنای تجربی آنان منجر شود.

شوق و لذت، مهم‌ترین سرمایۀ آغاز یک مسیر هنری است

مجتبی اسپنانی، داور دیگرِ نخستین جشنوارۀ دانشجویی بازیگری دانشگاه عقیق شاهین‌شهر نیز با نگاهی تحلیلی به مفهوم «جشنواره» در فضای دانشگاهی، بر ضرورت بازاندیشی در این عنوان و توجه به چشم‌انداز پس از اختتامیه تأکید کرد و گفت: این پرسش مهم است که پس از پایان یک رویداد، چه مسیری برای شرکت‌کنندگان ترسیم شده و چه دستاوردی قرار است از آن باقی بماند.

وی افزود: آنچه این رویداد را برای من متمایز کرد، همراه‌شدن عنوان جشنواره با صفت «دانشجویی» بود. اگر روح دانشجویی به‌درستی در یک رویداد جاری شود، وزن و معنای آن تغییر می‌کند. در اینجا، جشنواره صرفاً یک بیلان کاری یا هیجان مقطعی نیست، بلکه می‌تواند به یک فرآیند زنده و پویا تبدیل شود؛ فرآیندی که از دل آن تعامل، گفت‌وگو و تجربه مشترک بیرون می‌آید.

این نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به ماهیت این رویداد تصریح کرد: به نظر من، تأکید بر «جشن» در این عنوان، دقیق‌تر از تأکید بر رقابت است. بازیگری، به‌ویژه روی صحنه، به‌سختی قابل تقلیل به پارامترهای رقابتی است. اگر این رویداد به‌عنوان یک جشن دانشجویی دیده شود، می‌تواند زمینه‌ای برای مشارکت سایر رشته‌ها از طراحی پوستر و موسیقی گرفته تا نقد، گفت‌وگو و همکاری‌های بین‌رشته‌ای را نیز فراهم کند.

اسپنانی اضافه کرد: نکته‌ای که در آثار این جشنواره برای من بسیار جذاب بود، لذت‌بردن دانشجویان از کارشان بود. آن‌ها هنوز به کلیشه‌ها عادت نکرده‌اند و همین شوق و لذت، مهم‌ترین سرمایۀ آغاز یک مسیر هنری است؛ مسیری که امیدوارم در دوره‌های بعدی روشن‌تر و هدفمندتر دنبال شود.

باید به انتخاب آگاهانۀ یک متن‌ برای اجرا توجه جدی داشت

مریم سادات معلایی، یکی دیگر از داوران این جشنوارۀ دانشجویی که با محور بازیگری انجام‌شده است نیز اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌ای با محوریت بازیگری و با رویکرد دانشجویی، آن‌هم با همراهی دانشگاه و مسئولان شهری، می‌تواند انگیزه‌ای جدی برای دانشجویان ایجاد کند تا در مسیری که به‌عنوان رشتۀ تحصیلی و علاقۀ شخصی خود انتخاب کرده‌اند، نبوغ و خلاقیت خود را به نمایش بگذارند. این جشنواره، هرچند در ظاهر یک رویداد کوتاه‌مدت است، اما درواقع می‌تواند جرقۀ مهمی باشد که با عشق، اراده و دغدغه‌مندی اساتید و دانشجویان شکل گرفته است.

وی که از مدیران اثرگذار حوزۀ فرهنگ و هنر است، با تأکید بر ضرورت انتخاب آگاهانۀ متن، افزود: ایدۀ برگزاری این جشنواره از دل مشاهده اجراهای پایان‌دورۀ دانشجویان در دانشگاه شکل گرفت و تصمیم بر آن شد که این ظرفیت در قالب یک جشنوارۀ دانشجویی به عرصۀ عمومی‌تری ارائه شود. با این حال، مهم‌ترین نکته که باید به آن توجه جدی داشت توجه به انتخاب آگاهانۀ یک متن‌ برای اجرا است و برای آنکه دانشجویان بتوانند استعداد واقعی خود را نشان دهند و با مخاطب امروز ارتباط مؤثر برقرار کنند انتخاب متن‌هایی ضروری است که شنیدنی، لذت‌بخش و درعین‌حال امیدآفرین باشند.

معلایی تصریح کرد: صحنۀ تئاتر می‌تواند بازتاب‌دهندۀ مسائل اجتماعی، فرهنگی و حتی کاستی‌ها باشد، اما در کنار طرح مسئله، باید به راهکار، امید و نشاط اجتماعی نیز توجه شود. این نکته حائز اهمیت است که تمرکز بیش از حد بر تلخی، ناامیدی می‌تواند مخاطب را از اثر دور کند. ازاین‌رو وقتی در جامعه، شاهد اتفاقات مثبت و غرورآفرین نیز هستیم شایسته است که واقعیت‌ها نیز در انتخاب متن‌ها بازتاب پیدا کند.

ضرورت پیوند دانشجویان به عرصه جامعه و تجربه عملی

همچنین حسین جعفری، معاونت توسعه مدیریت و منابع، دانشجویی و فرهنگیدانشگاه عقیق شاهین‌شهر اظهار کرد: جشنواره دانشجویی بازیگری برای مجموعه دانشگاه عقیق، رویدادی بسیار خوشایند و ماندگار است، چراکه شاهد نخستین اجرای رسمی دانشجویان در قالب یک جشنواره مستقل هستیم و این اتفاق، احساس رضایت و امیدواری عمیقی نسبت به مسیر طی‌شده و آینده پیش‌رو ایجاد می‌کند. بی‌تردید این جشنواره ظرفیت آن را دارد که با حمایت‌های بیشتر، در سطوح استانی و حتی ملی نیز گسترش یابد.

وی با تأکید بر توانمندی بالای دانشجویان شرکت‌کننده در این جشنواره افزود: دانشجویان از نظر انگیزه، خلاقیت و جسارت اجرایی چیزی کم نداشتند و آنچه امروز روی صحنه دیدیم، نشان داد که حرکت‌های دانشگاه‌محور در حوزه فرهنگ و هنر می‌تواند به نتایج جدی و قابل‌اتکا منجر شود. دانشگاه عقیق با آوردن دانشجویان به صحنه اجرا، نگاه خود را از آموزش صرف فراتر برده و به تربیت عملی و اجتماعی دانشجو توجه کرده است.

این مدیر فرهنگی با اشاره به ضرورت تداوم این مسیر تصریح کرد: جشنواره دانشجویی بازیگری دانشگاه عقیق اگرچه در آغاز راه است، اما نیازمند هم‌افزایی همه‌جانبۀ دانشگاه، اساتید و مسئولان شهری است تا بتواند به یک رویداد مؤثر و جریان‌ساز تبدیل شود. حضور و همراهی اساتید صاحب‌نام و داوران ملی در این جشنواره، ارزش و اعتبار ویژه‌ای به آن بخشیده و امید داریم این روند در سال‌های آینده نیز ادامه یابد.

جعفری تأکید کرد: پیش‌قدم‌شدن یک دانشگاه برای برگزاری جشنواره‌ای ویژۀ دانشجویان، نشان‌دهندۀ نگاهی مسئولانه و آینده‌نگر است. زمانی که مدیران دانشگاه فراتر از فضای آموزشی بیندیشند و دانشجویان را به عرصه جامعه و تجربه عملی پیوند بزنند، مسیر رشد فردی و حرفه‌ای آنان هموارتر خواهد شد. این جشنواره گامی مهم در همین راستا است و دانشگاه عقیق خود را متعهد به حمایت و استمرار آن می‌داند.

شایان ذکر است؛ در نخستین دورۀ جشنوارۀ دانشجویی بازیگری دانشگاه عقیق شاهین‌شهر و در بخش طراحی پوستر، عادل صادقیان و زهراسادات هاشمی به‌صورت مشترک و با داوری احمد عزیزپور، شکوفه روشن خواه، هاجر کمیلی و غزال حسینی تقدیر شدند. در بخش طراحی لباس نیز با داوری سیدعلی مجابی و زهرا فنایی، از زهرا حق‌شناس، غزل محسنی و کیانا پوررشید تقدیر شد و مارال عالیشانی جایزۀ دبیر جشنواره در بخش گریم را دریافت کرد.

در بخش بازیگری نیز که با داوری مهرزاد مشکل‌گشا، مریم سادات معلایی، سعید محسنی و مجتبی اسپنانی صورت گرفت؛ ضمن قدردانی از پریسا صناعی، حانیه کوفی‌گر، هانیه جهانبازی، زهرا این‌الرعایا و زهرا حق‌شناس و با نظر هیئت داوران، فاطمه رشیدی، شیوا شهبازی و آیناز مظاهری به‌صورت مشترک به‌عنوان سه برگزیدۀ این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر