کارگردان مستند «البرز وحشی» در گفتگو با آنا:

جشنواره سینما حقیقت نبرد غول‌ها بود/ «شیر ایرانی» و «ببر مازندران» سوژه مستند شدند

فرشاد افشین‌پور با اشاره به حضور سینماگران از نسل‌های مختلف در نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» تاکید کرد این دوره، رقابتی گرم و پرشور در جریان بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، فرشاد افشین پور فیلمساز حوزه محیط زیست و حیات وحش است. او تاکنون ۶ مستند بلند سینمایی تولید کرده است که حاصل آن، ۶ دوره حضور در جشنواره سینما حقیقت و ۴ دوره حضور در جشنواره فیلم فجر است. این فیلمساز با دریافت ۳ تندیس از جشنواره سینماحقیقت و دریافت ۲ سیمرغ بلورین از جشنواره فجر، یکی از پرافتخارترین مستندسازان ایرانی محسوب میشود.

افشین‌پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره فیلم تازه‌اش گفت: من زاده زاگرس هستم و فیلم‌های قبلی‌ام درباره زاگرس بودند، اما فیلم اخیرم که در جشنواره سینماحقیقت اکران شده است در خصوص رشته کوه البرز است. باید اقرار کنم که قبل از آغاز پروژه استرس شدیدی داشتم و بشدت از نتیجه کار نگران بودم، اما  خوشبختانه با بازخوردی که از تماشاگران گرفتم متوجه شدم که نتیجه کار بسیار مثبت و رضایت‌بخش بوده است. نگرانی من از این بابت بود که عدم آشنایی دقیق با این مناطق باعث شود تا پروژه با موفقیت رو‌به‌رو نشود و مورد انتقاد دوستداران و علاقمندان محیط زیست و همچنین مخاطبان سینما قرار بگیرم. اما خوشبختانه امروز این اعتقاد به وجود آمده است که این تنهاترین و مهمترین اثری است که در خصوص کوه‌های البرز و شمال ایران ساخته شده است و شناسنامه تصویری و مهم از البرز است که تا سال‌ها به جا خواهد ماند و حفظ خواهد شد.

افشین پور افزود: به دلیل وجود تنوع اقلیمی زیاد در منطقه البرز و شمال ایران که شامل زیستگاه‌های ساحلی تا مناطق کوهستانی و مناطق دارای تیپ استپی میشد بشدت استرس این را داشتم که نتوانم حق مطلب را ادا کنم، اما هنگامیکه واکنش علاقمندان و کارشناسان و مدیران محیط زیست را دیدم مطمئن شدم که کار خود را بدرستی انجام داده‌ام و نگرانی هایم برطرف شد.

معرفی ۲۷ گونه جانوری البرز در یک مستند ۹۰ دقیقه‌ای

این کارگردان درباره مراحل تولید و زمان آغاز پروژه توضیح داد: کار آغاز این مستند در ۱۴۰۱ و با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی شکل گرفت و تا سال ۱۴۰۴ بطول انجامید. در اینجا جا دارد از تلاش‌ها و زحمات آقای حمیدی مقدم و همچنین آقایان بدرلو و مرادی کرمانی کمال تقدیر و تشکر را ابراز کنم. برای تولید این فیلم چندین سال متمادی در زیستگاه‌های مختلف از کوه‌ها و ارتفاعات گرفته تا مناطق ساحلی و مناطق بیابانی حضور یافتیم و مجموعه‌ای از تجهیزات مختلف از جمله ابزار‌های تصویربرداری هوایی، کمراتراپ‌ها و دوربین‌های انتظاری و انواع دوربین‌های دیگر را به کار گرفتیم. البته فعالیت در این بازه و گستره جغرافیایی بزرگ بسیار سخت و طاقت فرسا بود و منابع مالی پروژه هم با مسائلی رو‌به‌رو بود، اما تا سر حد امکان سعی کردیم بهترین نتیجه ممکن گرفته شود و بهترین کار ممکن تولید شود. سعی کردیم تمام نیاز‌های فنی فیلم و الزامات پروژه به بهترین شکل تامین شود و در این راه تمامی تلاش خود را به کار بستیم.

افشین پور درباره موضوع فیلم گفت: ما در یک بازه زمانی ۹۰ دقیقه‌ای تلاش کرده‌ایم تا سرحد امکان به معرفی گونه‌های مختلف جانوری بپردازیم. در مجموع، حدود ۲۷ گونه جانوری در این مستند تصویربرداری و معرفی شده‌اند. روایت فیلم در قالب چهار فصل شکل گرفته و زندگی این حیوانات را در گذر یک سال به تصویر میکشد. هدف ما این بود که در طول یک فرآیند یک‌ساله، تا جای ممکن به جنبه‌های مختلف حیوانات از رفتار‌های تولید مثلی تا زندگی و بقا در اقلیم‌های مختلف بپردازیم و جزئیات مهم زندگی آنها را به تصویر بکشیم. سعی کردیم که گونه‌های مهم و شاخص به تصویر کشیده شود و چیز مهمی از قلم نیفتد.

سینما حقیقت و کارگاه‌های آموزشی سودمند

این فیلمساز درباره نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» توضیح داد: جشنواره سینماحقیقت مهمترین و منظم‌ترین جشنواره سینمایی ایران است. همه چیز کامل و دقیق است، مشاوران انتخاب و همچنین داوران جشنواره آدم‌های خبره‌ای بودند و برگزاری جشنواره هم منظم و دقیق بود. نحوه پخش فیلم‌ها و سانس‌ها و انتخاب افراد و برگزاری ورکشاپ‌ها عالی بود.

این کارگردان درباره اهمیت کارگاه‌های آموزشی «سنماحقیقت» گفت: اینجا میخواهم به مطلبی اشاره میکنم که میتواند جالب باشد. سال گذشته از طریق یکی از دوستان با شخصی در جزیره کیش آشنا شدم که متخصص تصویربرداری در زیر آب و فعالیت در زیستگاه‌های دریایی بود. هنگامیکه با تخصص گسترده ایشان مواجه شدم، با خودم گفتم اگر همه چیز در این سینما و در حوزه مستند در جای خود قرار داشت، این فرد باید در مرکز و در جشنواره سینماحقیقت کلاس آموزشی و ورکشاپ برگزار میکرد و فیلمساز‌ها از تجربیات ایشان بهره‌مند می‌شدند. امسال متوجه شدم که برای ایشان ورکشاپ ترتیب داده شده است و قرار است علاقه‌مندان از کار‌های ایشان استفاده کنند.

جایگاه هوش مصنوعی در سیمنمای مستند

افشین پور در حال ساخت فیلم تازه اش بر اساس هوش مصنوعی است: من مطالعات در زمینه هوش مصنوعی را از ۶ الی ۷ سال پیش شروع کرده‌ام. در آن زمان کسی با این مقوله آشنایی نداشت و به آن باور نداشت. اما اکنون همگان به قابلیت‌های این ابزار در بخش‌های مختلف تولید مستند اذعان میکنند. باید دانست که این ابزار خیانت محسوب نمیشود بلکه خدمتی بزرگ است.

او افزود: از ۴ - ۵ سال قبل من به طور جدی به مسئولان امر اصرار کردم که در این زمینه برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنند چراکه مسیر پیش رو قطعا به جایی منتهی میشود که استفاده از هوش مصنوعی را اجتناب ناپذیر میکند. از آنها خواستم که کارگاه‌های حضوری و آنلاین برگزار کنند تا همه افراد در تمامی اقصی نقاط کشور به این فن تسلط پیدا کنند. برخی از دوستان مقاومت کردند و البته دلایل خاص خود را داشتند. آنها معتقد بودند که خیانتی به سینما است چراکه بحث اشتغال موضوعی مهم است و فعالان در حوزه فیلمسازی ممکن است حرفه خود را از دست بدهند. موزیسین‌ها، افکت‌گذار‌ها و عوامل پشت صحنه شغل خود را از دست میدهند، اما من پیش‌بینی می‌کردم که تغییراتی بزرگ در راه است و این مسیر اجتناب‌ناپذیر است. از آنجا که مشکلات مالی مربوط به پروژه‌های فیلمسازی پیوسته وجود دارد و دائما هم بیشتر میشود، قطعا باید به دنبال مسیری برای کاهش هزینه‌ها باشیم و این موضوع اجتناب ناپذیر است.

کارگردان «البرز وحشی» ادامه داد: متاسفانه هنوز عده‌ای متوجه اهمیت موضوع نیستند و همچنان مقاومت میکنند. امروزه با استفاده از هوش مصنوعی بسادگی می‌توانید موزیک یک فیلم بلند را ظرف مدت ۵ دقیقه بسازید. فقط کافی است پرامپت مورد نیاز را به آن ارائه کنید و به ان توضیح دهید که فضای سکانس‌های مورد نظر و فضای فیلم شما چگونه است. برای ساخت موزیک یک فیلم مستند و یا سینمایی داستانی باید از حدود ۲۰۰ میلیون تا دو میلیارد تومان به یک موزیسین پرداخت شود و تازه سه تا چهار ماه در انتظار آماده شدن اثر ماند. یا در زمینه طراحی پوستر و مواد تبلیغاتی بسادگی میتوان از این موضوع بهره بود. امروز شما براحتی و دادن چند عکس از سوزه‌ها و یا بازیگران فیلم و با دادن یک پرامپ ساده میتوانید پوستر فیلم را تهیه کنید. من الان در جشنواره اخیر از همین موضوع استفاده کردم و پوستر فیلمم با استفاده از این ابزار تهیه شده است.

تأمین منابع مالی را جدی بگیریم

این کارگردان درباره وضعیت بودجه و دستمزد عوامل در پروژه‌ها گفت: نظر من  خیلی مهم نیست. سینما راه خود را میرود و این جریان ما را با خود همراه میکند. نمیشود که در براورد‌ها هزینه‌ای برای موزیسین ها، صداگذارها، طراحان و یا سایر عوامل تولید دیده نشود، اما انتطار داشته باشیم که تهیه کننده پول لازم را تهیه کند و پرداخت کند. تناقض اصلی از همینجا آغاز میشود. هیچ کارفرما و نهادی حاضر نیست دستمزد موزیسین و سایر موارد را دربرآوردها ببیند و پرداخت کند، اما در عین حال از تهیه‌کننده انتظار دارد اثری با موسیقی اختصاصی و با مواد تبلیغاتی متعدد نظیر تریلر و کلیپ و پوستر تهیه شود! نمی‌توان هزینه این بخش‌ها را از برآورد‌ها ندید و در آخرالامر، همه بار مالی را بر دوش تهیه‌کننده گذاشت.

افشین پور درباره منابع مالی در سینما گفت: در سینما مساله مهم، سرمایه و منابع مالی است و اقتصاد نقش مهمی دارد و در آینده هم خواهد داشت. مطالبات از فیلمساز باید همسو با واقعبت‌های موجود و همسو با شرایط جامعه باشد. محدودیت‌های اقتصادی رو به افزایش است و می‌توان پیش‌بینی کرد که این مشکلات در آینده نیز اضافه خواهد شد..

او افزود: امروز سرعت در تولید بسیار مهم است و به نطر من در جهان حرف اول را می‌زند. دیگر قابل قبول نیست که انتشار یک فیلم به دلیل موسیقی، طراحی پوستر یا مسائل جانبی، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها به تعویق بیفتد. به همین دلیل، این ابزار‌ها نه تنها خیانت به سینما نیستند، بلکه در عمل یک خدمت جدی به فرآیند تولید محسوب می‌شوند.

«شیر ایرانی» و «ببر مازندران» سوژه مستند شدند

فرشاد افشین پور درباره فیلم تازه‌اش گفت: فیلم (آخرین روز منقرض شدگان) به موضوع روند زندگی شیر ایرانی و ببر مازندران و نحوه انقراض ان‌ها میپردازد. در این فیلم سعی شده است تا با استفاده از تجربیات و پژوهش‌های صورت گرفته و با استفاده از دانش روز بتوان تصویر کاملی از زندگی این دو گونه به دست داد. تیم پزوهشی و تحقیقاتی گسترده‌ای در حال کار بر روی پروژه هستند و تمامی جنبه‌های زندگی ان‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. انشالله برای نمایش در جشنواره بعدی آماده خواهد شد و به عنوان نخستین فیلم هوش مصنوعی ایران مطرح خواهد شد.

افشین پور در انتها گفت: این دوره از جشنواره از کیفیت بالایی برخوردار بود و در واقع نبرد غول‌ها بود. در این جشنواره چهره‌های بزرگی نظیر حبیب احمدزاده، معین کریم الدینی، هادی آفریده، فتح اله امیری، حنیف شهپرراد، خانم ماوتی و... حضور داشتند که واقعا قابل توجه بود و خوشحال بودم که در این جمع حضور داشتم.

شاید در هیچ جشنواره ای این حجم از فیلمسازان درجه یک حضور نداشتند و این موضوع بسیار جالب بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر