موزیلا فایرفاکس را به یک مرورگر هوش مصنوعی تبدیل میکند
مدیرعامل جدید موزیلا که کمتر از یک سال پیش به این شرکت پیوسته، در یک پست، هدف اصلی خود را تبدیل موزیلا به قابل اعتمادترین شرکت نرمافزاری جهان اعلام کرد. او به نارضایتی عمومی از شیوههای فعلی حفظ حریم خصوصی و تمایل روزافزون صنعت فناوری برای جمعآوری دادههای کاربران اشاره کرد و نوشت: «میدانستم که این موضوع به یک مسئله تعیینکننده تبدیل خواهد شد، به ویژه در مرورگر که بسیاری از تصمیمات مربوط به حریم خصوصی، دادهها و شفافیت از آنجا نشأت میگیرد.»
استراتژی انزور دیمئو برای ادغام هوش مصنوعی با فایرفاکس، بر ارائه کنترلهای ساده به کاربران تأکید دارد. او معتقد است هوش مصنوعی باید همواره یک انتخاب باشد و کاربران بتوانند به راحتی آن را غیرفعال کنند. طبق گفته وی: «کاربران باید بدانند که یک ویژگی چرا به این شکل کار میکند و چه ارزشی از آن دریافت میکنند.» موزیلا ماه گذشته با معرفی پیشنمایش «پنجره هوش مصنوعی»، یک دستیار دیجیتال داخلی برای مرورگر فایرفاکس که قابلیت غیرفعال شدن دارد، این رویکرد را به نمایش گذاشت. این شرکت همچنین اعلام کرد که کاربران در سراسر جهان به طور فزایندهای احساس میکنند تحت نظارت هستند و از نحوه شکلدهی اطلاعات توسط سیستمهای هوش مصنوعی اطلاعی ندارند.
این تغییر در شرایطی صورت میگیرد که جایگاه فایرفاکس در بازار مرورگرها تضعیف شده است. حدود پانزده سال پیش، فایرفاکس نزدیک به ۳۰ درصد از سهم بازار را در اختیار داشت، اما طبق دادههای آبانماه استتکانتر، این رقم اکنون به تنها ۴.۲۵ درصد در بازار مرورگرهای دسکتاپ کاهش یافته است. در مقابل، گوگل کروم با سهم ۷۵ درصدی بر این بازار تسلط دارد. بقای مالی موزیلا تا حد زیادی به کمکهای مالی و درآمدهای حاصل از قرارداد با گوگل برای استفاده به عنوان موتور جستجوی پیشفرض در فایرفاکس وابسته بوده است. انزور دیمئو قصد دارد با عرضه محصولات جدید، منابع درآمدی شرکت را متنوع سازد.
موزیلا در این مسیر با رقابت شدیدی روبهرو خواهد بود. گوگل کروم نیز در حال افزودن ویژگیهای هوش مصنوعی بیشتری است و شرکتهای دیگری مانند اوپنایآی نیز در حال توسعه یا عرضه مرورگرهای هوش مصنوعی خود هستند. همزمان، برخی منتقدان هشدار دادهاند که مرورگرهای مبتنی بر هوش مصنوعی به دلیل ساختارشان ممکن است ناامن بوده و ریسکهای امنیتی جدیدی را برای کاربران به همراه داشته باشند. هدفگذاری انزور دیمئو برای سه سال آینده، سرمایهگذاری بر هوش مصنوعی منطبق با مانیفست موزیلا و تنوعبخشی به درآمدها فراتر از قراردادهای جستوجو است. او تأکید کرد که فایرفاکس به عنوان محصول اصلی شرکت باقی خواهد ماند، اما به یک مرورگر هوش مصنوعی مدرن تبدیل میشود که از مجموعهای از نرمافزارهای جدید و قابل اعتماد پشتیبانی میکند.
انتهای پیام/


