۱۵درصد از مدارس کشور نمازخانه ندارند
میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزشوپرورش در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ نماز در مدارس، اظهار کرد: قرآن باید به گونهای تلاوت شود که عطر آن در فضای زندگی دانشآموزان احساس شود و مدرسه یکی از مهمترین بسترهای تحقق این هدف است.
وی در تشریح آخرین وضعیت نمازخانههای مدارس کشور افزود: اطلاعاتی که تاکنون به صورت رسمی در اختیار این ادارهکل بوده، مربوط به حدود دو سال گذشته است، اما در سال جاری سامانه جدیدی برای دریافت اطلاعات جامع نماز مدارس راهاندازی شده که در حال حاضر فرآیند جمعآوری دادهها از طریق آن ادامه دارد.
باقری با بیان اینکه این سامانه ابتدا به صورت آزمایشی در یکی از استانها اجرا و سپس به کل کشور ابلاغ شده است، گفت: مدارس مکلف شدهاند اطلاعات مربوط به نماز را در دو بخش سختافزاری و نرمافزاری ثبت کنند. در بخش سختافزاری، مواردی مانند متراژ نمازخانه، مستقل یا چندمنظوره بودن فضا، تعداد دانشآموزان، وضعیت وضوخانه، سرویسهای بهداشتی، آب گرم، فرش و محراب بررسی میشود و در بخش نرمافزاری نیز آمار مشارکت دانشآموزان در نماز جماعت، وضعیت امام جماعت و اینکه روحانی، فرهنگی، معلم یا فرد معتمد مدرسه است، ثبت خواهد شد.
کمتر از ۱۵ درصد مدارس کشور نمازخانه ندارند
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزشوپرورش با اشاره به میزان مشارکت مدارس در ثبت اطلاعات ادامه داد: تا چهارشنبه هفته گذشته حدود ۲۳ تا ۲۵ هزار مدرسه اطلاعات خود را در سامانه ثبت کردهاند و پیشبینی میشود با توجه به مهلت تعیینشده، تا پایان آذرماه اطلاعات همه مدارس کشور تکمیل شود.
وی درباره آخرین آمار موجود از وضعیت نمازخانهها توضیح داد: بر اساس دادههای دو سال قبل، کمتر از ۱۵ درصد مدارس کشور نمازخانه نداشتند و مابقی مدارس به اشکال مختلف امکان اقامه نماز را فراهم کرده بودند. برخی مدارس دارای نمازخانه مستقل هستند که این گروه بیشترین تعداد را تشکیل میدهند، برخی نمازخانههای چندمنظوره دارند و تعدادی از مدارس نیز به دلیل همجواری با مسجد، نماز دانشآموزان را در مسجد برگزار میکنند.
باقری افزود: در تعدادی از مدارس، یک کلاس درس به نمازخانه اختصاص داده شده است که به دلیل محدودیت فضا، گنجایش همه دانشآموزان را ندارد و به همین دلیل نماز به صورت نوبتی برگزار میشود؛ بهگونهای که در روزهای مختلف هفته، پایههای تحصیلی متفاوت در نماز جماعت حضور پیدا میکنند.
وی با اشاره به دلایل نبود نمازخانه در برخی مدارس گفت: کمبود فضا، محدودیت بودجه و قدیمی بودن ساختمان مدارس از جمله عوامل اصلی است. در سالهای اخیر و بر اساس ضوابط سازمان نوسازی مدارس، هیچ مدرسهای بدون پیشبینی نمازخانه تحویل گرفته نمیشود، اما مدارس قدیمی که در گذشته ساخته شدهاند یا مدارسی که با کمک خیرین احداث شدهاند، گاهی فاقد نمازخانه هستند.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزشوپرورش با تأکید بر ممنوعیت تغییر کاربری نمازخانهها افزود: هر سال در ابتدای سال تحصیلی، با امضای مقام مسئول، بخشنامهای مبنی بر ممنوعیت تبدیل نمازخانه به کلاس درس ابلاغ میشود و بر اجرای آن نیز تأکید داریم، اما در برخی موارد مدارس با شرایط اضطراری مواجه میشوند. در چنین شرایطی، مدیر مدرسه به دلیل کمبود شدید فضای آموزشی ناچار میشود بخشی از نمازخانه را به کلاس درس اختصاص دهد تا دانشآموزان از حق آموزش محروم نشوند.
از ۱۵۰ مترمربع به ۳۰ متر؛ کاهش متراژ نمازخانهها در شرایط اضطراری، نه حذف کامل
وی ادامه داد: در این موارد معمولاً نمازخانه به طور کامل حذف نمیشود، بلکه متراژ آن کاهش مییابد؛ برای مثال نمازخانهای با مساحت ۱۵۰ مترمربع ممکن است به ۳۰ یا ۴۰ مترمربع کاهش پیدا کند، اما همچنان کاربری نماز حفظ میشود. باقری تأکید کرد تعداد این موارد زیاد نیست و سیاست اصلی وزارت آموزشوپرورش حفظ و تقویت فضاهای عبادی در مدارس است.
سامانه جدید وزارت آموزشوپرورش برای بهروزرسانی آمار تا پایان آذر
باقری با اشاره به برنامهریزیهای آینده خاطرنشان کرد: پس از تکمیل و تحلیل اطلاعات سامانه، آمار دقیق و بهروز وضعیت نمازخانههای مدارس کشور اعلام خواهد شد و این دادهها مبنای برنامه پنجساله وزارت آموزشوپرورش برای تجهیز، توسعه و بهبود فضاهای نماز در مدارس قرار میگیرد.
وی با ابراز امیدواری نسبت به کاهش تعداد مدارس فاقد نمازخانه گفت: برآورد اولیه نشان میدهد با توجه به اقدامات انجامشده در سالهای اخیر، درصد مدارسی که نمازخانه ندارند نسبت به آمار دو سال گذشته کمتر شده است و پس از نهایی شدن اطلاعات، عدد دقیق آن به اطلاع عموم خواهد رسید.
انتهای پیام/


