تحریف برای تبرئه متهمان تاریخ؟ / اسناد روشن درباره در خانه فاطمه (س)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا؛ در حالی که برخی این روزها با طرح شبههای تازه مدعی شدهاند خانههای مدینه در صدر اسلام فاقد درب بوده و بنابراین سخن از آتشزدن و ضربهزدن به درِ خانه حضرت زهرا (س) اساساً ادعایی ساختگی است، حجتالاسلام محمدرضا جباری کارشناس مرکز پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه با استناد به دهها روایت معتبر شیعه و اهل سنت، این ادعا را «عجیب و ناشی از بیاطلاعی تاریخی» توصیف کرد.
ادعای بیپایه و ناشی از ناآگاهی تاریخی
وی افزود: اینکه گفته میشود خانهها در آن زمان در نداشتند و آتش زدن درِ خانه فاطمه (س) دروغ است، سخنی بسیار عجیب است و یا ناشی از اوج بیاطلاعی نسبت به فضای تاریخی صدر اسلام است یا از سر غرضورزی و بیماری دل.
مستندات روایی و تاریخی درباره وجود در در خانهها
حجتالاسلام جباری بیان داشت: مرحوم علامه سیدجعفر مرتضی عاملی در کتاب گرانسنگ «مَأساةُ الزّهراء (س)، شُبَهات و رُدود» که بعدها ترجمه فارسی آن با نام «رنجهای زهرا (س)» منتشر شده، بیش از ۶۰ صفحه روایت از منابع شیعه و اهل سنت درباره وجود درب در خانهها جمعآوری کرده است. در برخی از این روایات حتی جنس در، وجود پرده، قفل و کلید نیز به صراحت ذکر شده است.
استناد به واقعه «سدّ ابواب» بهعنوان شاهد تاریخی روشن
وی ادامه داد: یکی از شواهد قطعی تاریخی، ماجرای «سدّ ابواب» است. در آغاز هجرت، حجرههای پیامبر و اصحاب اطراف مسجدالنبی ساخته شد و درهای خانهها به سمت مسجد باز میشد. دستور الهی آمد که همه این درها بسته شود جز در خانه پیامبر و علی (ع). اگر دربی نبود، بستن آن چه معنایی میتوانست داشته باشد؟

منابع اهل سنت و تأیید وجود درها در خانهها
این کارشناس دینی ابراز داشت: در منابع اهل سنت نیز وجود درها بهروشنی ثبت شده است. برای نمونه در کتاب «وفاء الوفاء باخبار دار المصطفی» اثر سمهودی درباره درِ خانه عایشه سؤال میشود که آیا یکلنگه بوده یا دولنگه؟ پاسخ داده میشود: «یک در واحد بوده»؛ یعنی وجود در امری قطعی بوده که درباره تعداد لنگههای آن بحث شده است.
روایات درباره حجره پیامبر (ص)
وی یادآور شد: در روایاتی نیز آمده که حجره پیامبر (ص) دو در داشته است؛ یکی رو به مسجد و دیگری رو به پشت مسجد که صحابه هنگام نماز خواندن بر بدن مطهر پیامبر، گروهگروه وارد و خارج میشدند.
گواهی روایات شیعی بر وجود در و پرده
حجتالاسلام جباری اظهار داشت: در روایتی که در «کافی» و همچنین در «بحارالانوار» نقل شده، پیامبر (ص) در لحظات پایانی عمر شریف خود دستور داد غیر از علی (ع) و فاطمه (س) همه از حجره خارج شوند و حضرت زهرا (س) «بین پرده و در» ایستاد. این تعبیر صریح، وجود هم در و هم پرده را نشان میدهد تا داخل خانه مستور بماند.
تصریح به وجود قفل و کلید در منابع تاریخی
وی با تأکید بر اینکه این شواهد تنها بخشی از مستندات تاریخی است، گفت: برخی روایات حتی به قفلدار بودن درها، کلید و ابزار بستن آنها تصریح دارند و همه اینها نشان میدهد خانهها در آن زمان بهطور قطع درب داشتهاند.
این کارشناس دینی تصریح کرد:این شبهه، شبههای سخیف و بیمایه است که متأسفانه گاهی برای تحریف وقایع مسلم تاریخ و تخفیف جنایتهای انجامشده علیه حضرت زهرا (س) مطرح میشود.
انتهای پیام/


