رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: باید شرایطی فراهم شود که حداقلهای معیشتی اساتید دانشگاههای دولتی از جمله حقوق مناسب و تأمین مسکن فراهم شود تا از مهاجرت آنها جلوگیری شود.
رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم با تأکید بر ضرورت شکلگیری همگرایی فکری درباره مفهوم پیشرفت، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب سندی اجماعساز و راهگشا برای ترسیم مسیر پیشرفت کشور است و اقتصاد مقاومتی در چارچوب وحدت و امنیت ملی میتواند زمینه تحقق استقلال، عزت و پیشرفت همهجانبه ایران را فراهم کند.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به پایین بودن سطح حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی، گفت: دریافتی اساتید در ایران فاصله قابل توجهی با درآمد دانشگاهیان در کشورهای دیگر دارد؛ بهگونهای که یک عضو هیئت علمی در کانادا سالانه بیش از ۱۳۰ هزار دلار حقوق دریافت میکند.
دبیر نشست رهبری جدید و پیشرفت ایران؛ چالشها و راهبردها گفت: سه چالش اصلی پیشروی پیشرفت ایران شامل مسائل حوزه علم و فناوری، ضعف در سیاستگذاری کلان و نبود فهم مشترک در تصمیمگیریهای اساسی کشور است.
رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با تأکید بر اینکه توسعه به بهای وابستگی، پیشرفت محسوب نمیشود، وابستگی به نفت، اقتصاد رانتی، ناکارآمدی برخی نهادها، کاهش سرمایه اجتماعی و مهاجرت نخبگان را از مهمترین چالشهای پیش روی کشور برشمرد و خواستار حرکت به سمت اقتصاد بهرهور و اصلاح ساختارهای حکمرانی شد.
معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ویژگیهای علمی و مدیریتی شهید محمدمهدی طهرانچی گفت: نگاه راهبردی و توجه جدی او به توسعه فناوری باعث شد ساختارهای دانشگاهی به سمت اثربخشی بیشتر حرکت کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به آسیب شدید یکی از خوابگاههای دانشجویان بینالملل این دانشگاه در جریان جنگ ۱۲ روزه، گفت: این خوابگاه که در خیابان حجتدوست قرار دارد، پس از بازسازی، به بهرهبرداری رسیده است.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: هدف ما بهینهسازی سنوات و پایان یافتن بخش آموزشی (کلاسهای دوره دکتری) در مدت یک سال است تا دانشجویان سریعتر وارد فاز پژوهشی شوند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر مسئولیت دانشگاهها در شرایط پساجنگ، اعلام کرد که همه استادان و دانشگاهیان موظفند با تقویت امید، نشاط، اعتماد و همبستگی اجتماعی، در حل مسائل کشور و ساختن ایرانی بهتر نقشآفرینی کنند و نسبت به نیازها و سرنوشت جامعه بیتفاوت نباشند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با تأکید بر نقش راهبردی دانشگاهها در دوران پساجنگ، گفت: امروز استاد نمونه کسی است که علاوه بر موفقیت در آموزش و پژوهش، مسئولیتپذیری اجتماعی نیز داشته باشد. وی همچنین ناامیدی و بدبینی در محیطهای دانشگاهی را «خیانت به تاریخ کشور و خون شهدا» دانست و بر ضرورت تحول آموزش در عصر هوش مصنوعی تأکید کرد.
در سیوسومین آیین بزرگداشت اعضای هیأت علمی نمونه کشوری
رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران، گفت: استاد دانشگاه علاوه بر برخورداری از توان علمی، باید به آزادی آکادمیک، تفکر نقاد، اخلاق حرفهای و ارزیابی عادلانه و شفاف دانشجویان پایبند باشد.
رئیس مرکز هیئتهای امنا و ممیزه وزارت علوم خبر داد
رئیس مرکز هیئتهای امنا و ممیزه وزارت علوم با اعلام جزئیات انتخاب اعضای هیئت علمی نمونه کشوری، از ارزیابی ۱۱۷ پرونده در پنج گروه تخصصی خبر داد و گفت: این پروندهها که از سوی ۴۰ دانشگاه و مرکز پژوهشی کشور معرفی شدهاند، بر اساس شاخصهای دقیق آموزشی، پژوهشی، اجرایی و فرهنگی مورد داوری قرار گرفتهاند.
معاون آموزشی وزارت علوم از امکان معافیت برخی دانشجویان دکتری از آزمون جامع خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی برنامهریزی، دانشجویانی که از نظر علمی شرایطی مانند معدل بالای ۱۸، انتشار مقاله یا اجرای طرح پژوهشی شاخص داشته باشند، میتوانند به تشخیص دانشگاهها به جای آزمون جامع از این شاخصها ارزیابی شوند.
مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی با تأکید بر اینکه وجود مراکز دانشگاهی از شاخصهای توسعهیافتگی محلی است، از تغییر پارادایمهای آموزش در ایران و جهان خبر داد.
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم با اشاره به فعالیت ۲۴۰ دانشگاه و مؤسسه غیردولتی در کشور، بر ضرورت ارتقای کیفی این مراکز برای تبدیل شدن به الگوهای آموزشی تأکید کرد.
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم از آغاز بازنگری گسترده در برنامههای درسی با هدف «اشتغالپذیری» دانشجویان و ایجاد رشتههای جدید در حوزههای راهبردی خبر داد.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به نحوه برگزاری امتحانات دانشگاهها در شرایط اخیر اعلام کرد امتحانات مقطع کارشناسی بهصورت مجازی برگزار میشود، در حالی که امتحانات تحصیلات تکمیلی بهصورت حضوری در حال برگزاری است. به گفته او، در هفته نخست سال تحصیلی ۱۴۰۵ حدود ۷۰ درصد کلاسهای دانشگاهی به شکل مجازی برگزار شده است.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به دو سناریوی پیشروی اعلام نتایج کنکور سراسری گفت: اگر نتایج آزمون به آذرماه موکول شود، امکان آغاز تحصیل ورودیهای جدید در نیمسال اول وجود نخواهد داشت و این دانشجویان از نیمسال دوم وارد دانشگاهها میشوند.