ویژیلانس دارویی کلید ارتقای کیفیت و صادرات داروهای ایرانی به استانداردهای جهانی است

به گزارش خبرگزاری آنا، مهدی پیرصالحی، رئیس سازمان غذا و دارو، در نخستین همایش ویژیلانس محصولات سلامت محور با اشاره به سابقه فعالیتهای ویژیلانس گفت: از دهه ۷۰ موضوع ویژیلانس دارویی مطرح بوده و امروز صنعت دارویی کشور دارای کمیتههای ویژیلانس است. اما باید این حوزه را به همه حلقههای سلامت ارتقا دهیم.
وی تاکید کرد: جمعآوری دادهها و گزارشدهی عوارض دارو توسط پزشکان، پرستاران و مصرفکنندگان، نه تنها سلامت و ایمنی مردم را تضمین میکند، بلکه مسیر ارتقای کیفیت و صادرات داروهای ایرانی به استانداردهای جهانی را هم هموار میسازد.
پیرصالحی با اشاره به اهمیت مطالعات پس از ورود دارو به بازار (PMS)، PMQC و PSUR گفت: ویژیلانس دارویی باید با دیدگاهی
وی افزود: امروزه بسیاری از مشکلات داروهای ایرانی در گفتوگوهای شفاهی شنیده میشود، اما متاسفانه گزارش مکتوبی وجود ندارد. اگر مشکلات به موقع گزارش شود، میتوان از بروز بحرانهای جدی جلوگیری کرد.
مشاور وزیر بهداشت تصریح کرد: ویژیلانس، حلقه مفقوده بین نظارت پیشینی و پسینی است. از طریق گزارشهای دقیق میتوان مشکلات را شناسایی و اصلاح کرد؛ اگر لازم باشد محصولی از بازار جمعآوری شود، لیبل اصلاح شود یا پروتکل درمانی تغییر کند، اقدامات سریع انجام میشوند. تمامی این اقدامات مستلزم دادهها و اطلاعاتی است که از سوی پزشکان، پرستاران و حتی مصرفکنندگان به سازمان میرسد.
وی ادامه داد: در گذشته گزارشها بیشتر از طریق کارکای زرد بیمارستانها انجام میشد، اما اکنون با سامانههای رصد و پایش پیشرفته سازمان، فرآیند جمعآوری و تحلیل دادهها بهبود یافته و امکان ارتقای ایمنی و سلامت خانوارها فراهم شده است.
پیرصالحی همچنین بر نقش ویژیلانس و دادهها در ارتقای استانداردهای سازمان و صادرات داروهای ایرانی تاکید کرد و گفت: با جمعآوری دادههای بیشتر میتوان اطمینان حاصل کرد که کیفیت داروهای ایرانی حفظ میشود و این اطلاعات حتی به نزدیک شدن نظام ریگولاتوری ایران به استانداردهای جهانی کمک میکند. هدف ما این است که ایران به سطح صادراتی برسد و محصولات ایرانی استانداردهای سازمانهای بینالمللی را کسب کنند.
وی افزود: ممکن است با ویژیلانس بخشی از هزینههای ارتقای کیفیت برای تولیدکنندگان افزایش یابد، اما این هزینه نباید به عنوان بار مالی دیده شود، بلکه یک سرمایهگذاری استراتژیک برای ارتقای کیفیت، افزایش اعتماد مردم و دسترسی به بازارهای بینالمللی است.
انتهای پیام/