تدوین دقیق اولویتها و بازنگری برنامههای درسی، کلید تحول نظام آموزشی به سمت آیندهنگری

به گزارش خبرگزاری آنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در نشست با اعضای پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، توجه به حوزه برنامهریزی درسی را مهمترین اولویت نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: تحول آینده آموزش و پرورش بر محور برنامههای درسی شکل میگیرد. اگر این بخش دچار ضعف باشد، همه ارکان نظام آموزشی آسیب میبیند.
وی با اشاره به طراحی نقشه نظام مسائل آموزش و پرورش افزود: شش زیرنظام کلیدی را شناسایی کردهایم که شامل منابع انسانی، ارزشیابی تحصیلی، فضا و تجهیزات، منابع مالی، مدیریت و رهبری است. نگاه ما باید معماری باشد، یعنی از بنیان کار را درست طراحی کنیم تا اصلاحات بعدی نیز اثربخش باشد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پژوهشگاه میتواند بازوی علمی این تحول باشد. این نهاد باید با بهرهگیری از ظرفیت دانشگاهها و مراکز علمی کشور، ارتباط مؤثری میان سیاستگذاران، پژوهشگران و مدارس برقرار کند تا برنامههای درسی متناسب با نیاز نسل آینده بازطراحی شود.
کاظمی با بیان اینکه آینده نظام آموزشی در گرو تغییر نگرشها و تدوین دقیق اولویتهاست، عنوان کرد: آموزش و پرورش باید به مرجع تحول علمی و فرهنگی کشور تبدیل شود. تحقق این هدف تنها زمانی امکانپذیر است که برنامههای درسی با نگاهی آیندهنگرانه بازنگری شوند.
وی اظهار کرد: اطمینان دارم با همکاری پژوهشگاه و همه نهادهای علمی، میتوانیم تحولی ماندگار در آموزش و پرورش کشور رقم بزنیم.
در ادامه این نشست علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه بنیادین پژوهش در نظامهای آموزشی دنیا گفت: پژوهش، رکن اصلی رشد و تعالی نظام تعلیم و تربیت است و در همین راستا پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مأموریت دارد مسائل کلان و راهبردی نظام آموزشی کشور را شناسایی و برای آنها راهکارهای علمی ارائه کند.
وی با مرور روند شکلگیری پژوهشگاه و معرفی پژوهشکدهها و مراکز تابعه افزود: سرمایه اصلی پژوهشگاه نیروی انسانی متخصص و متعهد است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به تدوین سند راهبردی پژوهشگاه، ادامه داد: این سند چشمانداز ما را برای تبدیل شدن به مرجع علمی آموزش و پرورش ترسیم کرده است و تحقق جایگاه ممتاز در بین پژوهشگاههای کشور را هدف قرار دادهایم. در این سند شش هدف کلان و ۱۸ هدف عملیاتی مشخص شده که از توسعه فرهنگ پژوهش در آموزش و پرورش تا ارتقای بهرهوری و توانمندسازی نیروی انسانی را در بر میگیرد.
محبی همچنین از طراحی سامانه پایش و ارزیابی عملکرد خبر داد و گفت: این سامانه امکان رصد لحظهای تحقق اهداف و پروژههای پژوهشی را فراهم کرده و به شفافیت و اثربخشی بیشتر فعالیتها کمک میکند.
وی در این نشست به اقدامات این حوزه از جمله بازنگری فرآیند بررسی طرحهای پژوهشی، تشکیل شورای سیاستگذاری تحقیقات، تدوین آییننامه هزینهکرد اعتبارات، ایجاد بانک جامع اطلاعات علمی تعلیم و تربیت و همکاری با دانشگاهها و انجمنهای علمی کشور اشاره کرد.
انتهای پیام/