استاد اعیان پس از ۳۳ سال در جشنواره موسیقی جوان نواخت؛ یادی از بهمن رجبی

به گزارش خبرگزاری آنا، سیزدهمین روز این جشنواره شنبه ۲۲ شهریور با اختصاص به ساز تنبک به یاد بهمن رجبی نوازنده صاحب سبک این ساز در تالار رودکی برگزار شد.
شرکتکنندگان در سه رده سنی الف، ب و ج در حضور هیات داوران متشکل از مرتضی اعیان، سیامک بنایی، حمید قنبری، آرش فرهنگفر و محمدجعفر قاضیعسگر بهروی صحنه رفتند.
حمیدرضا اردلان دبیر هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان قبل از اجرای شرکت کنندگان رده سنی ب، با یاد از بهمن رجبی استاد فقید و پیشکسوت تنبک گفت: چند روز پیش یکی از استادان بیبدیل تنبک استاد بهمن رجبی را از دست دادیم.
این پژوهشگر موسیقی افزود: ما به دنبال حفظ میراث موسیقی کشور هستیم؛ تنبک هم در چهارچوب حوزه موسیقی ردیف دستگاهی قرار میگیرد و باید این صدایی که میشنویم از تنبکی که متعلق به موسیقی ردیف دستگاهی است، تبعیت کند. البته در سازهای دیگر هم همینطور است. هویت ما ایرانیها با یک چیزهایی تعریف میشود که اگر از دستشان دهیم تمدن ما نمیتواند به حیات خودش ادامه دهد.
وی ادامه داد: وقتی بچهها به کلاس تنبک میروند باید یکسری تکنیکها را یاد بگیرند و با صرف زمان و انرژی کم، کاری که برای تنبک لازم است را انجام دهند. البته تکنیک به خودی خودش نمیتواند حیات پیدا کند چرا که باید محتوا و موضوعی را هم داشته باشد که تکنیک تبدیل به فرم و صورت شود و بعد محتوا درون آن قرار گیرد.
این مدرس موسیقی با اشاره به مقوله ریتم در نوازندگی تنبک گفت: ما به هرجا نگاه میکنیم ذهنمان یک قاعدهای از آن چیدمان را تصور میکند؛ که همان ریتم را تشکیل میدهد. در تنبک هم این ریتم بسیار پیچیده است، چون با ضرب سر و کار دارد.
اردلان در پایان صحبتهای خود اظهار داشت: از آنجایی که استاد مرتضی اعیان داور و پیشکسوت تنبک نوازی ایران؛ یکی از دوستان نزدیک آقای بهمن رجبی هستند تقاضا کردم ایشان بهعنوان یکی از استادان و میراثداران تنبک ایرانی چند دقیقهای در صحنه تنبک بنوازند.
استاد مرتضی اعیان به دعوت حمیدرضا اردلان به روی صحنه تالار رودکی رفت و در حضور شرکتکنندگان جوان و تماشاگران، قطعاتی را با تنبک نواخت.
این نوازنده پیشکسوت تنبک که تنها کنسرتش بعد از انقلاب در زمستان ۱۳۷۱ همراه با گروه دستان در مجموعه برج آزادی بود؛ قبل از اجرا گفت: حدود ۲۵ روز است که دست به ساز نزدهام و دستم آمادگی ندارد پس نواقص کار من را ببخشید. جوانان تنبک نواز امروز تکنیکهای بسیار بالایی دارند که ما در مقابلشان دیگری حرفی برای گفتن نداریم. من فقط چند جمله ساده را مینوازم.
بعد از اجرای مرتضی اعیان داوری بخش رده سنی ب و ج برگزار شد.
جشنواره میتواند سنگ محکی برای عملکرد بخش آموزش باشد
حمید قنبری یکی از اعضای هیات داوران ساز تنبک در حاشیه داوری این بخش گفت: اگر کمی به عقب بازگردیم، در طول این چهاردهه اخیر، برخورد مسئولان با «هنر والای موسیقی» درگیر، اما و اگرهای فراوان بوده و هست و همواره سلیقههای شخصی در بخش مدیریت، در انجام یا عدم انجام پروژهها دخیل بوده است.
آنچه مسلم است، اگر به دنبال تغییری اساسی و بنیادین در امر «هنر» به صورت کلی و «موسیقی» بهعنوان یکی از شاخههای بحثبرانگیز آن هستیم، باید قانونی مدون و قدرتمند به تصویب برسد تا سلیقههای شخصی مدیران نتواند بهراحتی آن را دستخوش تغییر کند.
جشنواره ملی موسیقی جوان» نیز دقیقاً در همین بستر تعریف شده و قطعاً فرصتی است برای ارائه هنر جوانان و استعدادهایی که در این روزگار مجالی برای بیان نیافتهاند؛ به شرط مدیریت قوی و دعوت از صاحبنظران کاردان که امید است در این مسیر رو به پیشرفت قرار گیرد.
این نوازنده باسابقه تنبک با اشاره کشف استعدادها بواسطه جشنواره موسیقی جوان گفت: آمادهسازی بستری سالم به دور از غرضورزیهای شخصی و اعمال سلیقهها میتواند جوانان را به سوی هنری سالم و رسیدن به نتیجه مطلوب هدایت کند. هرچه اینگونه فعالیتها بیشتر و تخصصیتر مدیریت شود، به ارتقای سطح هنری کل جامعه کمک خواهد کرد.
حمید قنبری در خصوص نقش جشنواره ملی موسیقی جوان در حوزه آموزش و گرایش جوانان و نوجوانان به سازهای اصیل اظهار داشت: امر آموزش، قطعاً پیش از برگزاری جشنوارهها نیازمند بازنگری و ممیزی است؛ چرا که خروجی آموزشگاهها و دانشگاههای موسیقی است که هنرآموزان تربیتشدهی آنها اجازه ورود به جشنوارهها را خواهند داشت. جشنواره میتواند سنگ محکی برای عملکرد بخش آموزش باشد و آماری روشن از کارنامه مراکز آموزشی برای ما ترسیم کند.
وی با اشاره به خلاق و مستعد شدن جوانان تنبک نواز بواسطه جشنواره موسیقی جوان تصریح کرد: بیتردید عوامل بسیاری بر سطح توانایی و سلیقه نوازندگی این عصر تأثیرگذار است؛ مراکز آموزشی، هنرآموزان کاربلد و خبره، کتابهای آموزشی و از همه مهمتر رسانه و فضای مجازی. همگی این عوامل در ارتقای سطح دانش و سلیقه هنری و علمی هنرآموزان مؤثر بودهاند. جشنوارهای مانند «جشنواره جوان» میتواند تصویری آماری و واقعی از سطح فعالیت آموزشی در کل کشور در اختیار استادان فن و دستاندرکاران عرصه فرهنگ قرار دهد.
قنبری در خاتمه خاطر نشان کرد: پس از هر جشنواره، با بررسی سطح علمی و کیفی شرکتکنندگان، مسئولان امر باید تدابیر تازهای برای رفع کمبودها بیندیشند تا نتایج آن در جشنوارههای بعدی خودنمایی کند.
هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از امروز در شاخه موسیقی کلاسیک کارخود را طی میکند و شرکت کنندگان در ساز پیانو به اجرا میپردازند.
انتهای پیام/