از جایگزینی وسایل نقلیه فرسوده با برقی تا کنترل صنایع برای مهار آلودگی هوا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، آمارها نشان میدهد که بیش از ۵۰ درصد آلودگی هوا در کلانشهری مثل تهران به علت فرسودگی و دودزا بودن خودرو و موتورسیکلتها است. آمارهای جهانی میگویند عمر مفید وسایل نقلیه چیزی بین ۱۰ الی ۱۵ سال است. البته که این آمار به نوع کیفیت و نگهداری از وسیله نقلیه نیز مرتبط است.
با این حال در ایران شاهدیم که بسیاری از وسایل نقلیه فرسوده در حال استفاده و خرید فروش هستند. این فرسودگیها قطعا به دلخواه صاحبان وسایل نقلیه نیست بلکه ناتوانی مالی بسیاری از افراد برای خرید وسیله نقلیه جدید، عامل اصلی این وضعیت است. بر همین اساس ایجاد تسهیلاتی از سوی دولت برای کمک به مردم در جایگزینی وسایل نقلیه فرسودهشان به منظور کاهش موثر آلودگی هوا ضروری است.
در همین رابطه، حسن عباسنژاد، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران، در گفتوگو با خبرنگار آنا به تشریح وضعیت آلودگی هوا، منابع اصلی آن و اقدامات در دست اجرا پرداخت.
عباس نژاد با بیان اینکه آلودگی هوای تهران تابعی از عوامل طبیعی و عوامل انسانساخت است، توضیح داد: ۵۹ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به وسایل نقلیه متحرک شامل خودروها، موتورسیکلتها، اتوبوسها و مینیبوسهاست و ۴۱ درصد آن به منابع ثابت مانند کارخانجات، واحدهای صنعتی و معادن بازمیگردد و برای کنترل آلودگی هوا باید منابع متحرک و منابع ثابت مدیریت شوند.
طرح جایگزینی ۲۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری
عباس نژاد با اشاره به طرح جایگزینی موتورسیکلتهای کاربراتوری پرآلاینده با موتورسیکلتهای برقی که اخیرا به اجرا در آمده است گفت: این طرح که با همکاری استانداری تهران، نیروی انتظامی، شرکتهای حملونقل اینترنتی پیگیری میشود در تلاش است تا با ارائه تسهیلاتی به صاحبان ۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری که آلودگی بسیار بالایی دارند، موتورهای برقی را با آنها جایگزین کند.
خودروهای فرسوده؛ چالش اقتصادی و زیستمحیطی
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران درباره خودروهای فرسوده نیز توضیح داد: این خودروها عموماً با استانداردهای یورو۲ و یورو۳ فعالیت میکنند و از نظر سیستم احتراق، مصرف سوخت و میزان آلایندگی وضعیت مناسبی ندارند. طبق تکلیف برنامه هفتم توسعه، باید سالانه ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شوند که از این میزان، ۱۰۰ هزار خودرو سهم تهران است.
عباس نژاد ادامه داد: درحال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی بسیاری از وسایل نقلیه فرسوده خرید و فروش میشوند و اگر بتوان آنها را با خودروهای برقی جایگزین کرد، قدم مهمی در کنترل آلودگی برداشته خواهد شد.
وی با اشاره به رویکرد جدید سازمان حفاظت محیط زیست درباره منابع ثابت گفت: واحدهایی که آلودگی هوا ایجاد میکنند با آنها به شدت برخورد میشود و برایشان پرونده قضایی تشکیل میگردد وهمچنین از تمدید پروانه فعالیت معادنی که آلودگی زیادی ایجاد میکنند جلوگیری میشود و برخی واحدها به دادگاه معرفی و فعالیتشان متوقف شده است.
نظارت جدی بر اجرای طرح کهاب و کنترل جایگاههای سوخت
عباسنژاد به طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) اشاره کرد و گفت: در این طرح جایگاهها و مخزنهای سوخت تحت نظارت قرار دارند. واحدهایی که استانداردها را رعایت نکنند مشمول جریمه میشوند و در مواقعی فعالیتشان متوقف خواهد شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران در پایان گفت: آلودگی هوا حاصل ترکیب عوامل طبیعی و انسانی است اما با اقداماتی چون جایگزینی موتورسیکلتهای برقی، خروج خودروهای فرسوده، ارتقای کیفیت سوخت و برخورد با واحدهای صنعتی آلاینده، میتوان امیدوار بود که شرایط بهتر شود. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که اگر وضعیت جوی مساعد باشد، اخبار خوبی در این حوزه منتشر شود.
اکنون باید دید اجرای طرحهایی نظیر جایگزینی وسایل نقلیه فرسوده با وسایل برقی تا چه میزان اجرایی میشود و در ادامه چه تاثیری بر وضعیت آلودگی هوای کلانشهرهای کشور دارد. خبرگزاری آنا این مسئله را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.
انتهای پیام/