رئیسجمهور: فرزندان ما باارزشتر از طلا هستند

به گزارش خبرگزاری آنا، سفر استانی «مسعود پزشکیان» رئیسجمهور به استان اردبیل صبح امروز پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۴ با برگزاری نشست «توسعه عدالت آموزشی» آغاز شد.
رئیسجمهور در این نشست با اشاره به ظرفیتهای عظیم جوانان کشور گفت: هر معدنی که تصور کنید در وجود این انسانها هست، تنها باید کسی آن را استخراج و به ظهور برساند. این ما هستیم که میتوانیم توانمندی و پتانسیل این بچهها را به مرحله بروز برسانیم یا نرسانیم. اگر خوب روی اینها کار کنیم، فردا مملکتی در عالیترین سطح ممکن خواهند ساخت، و اگر نتوانیم، ممکن است جامعهای در بدترین شرایط بسازند؛ هر دو حالت در دست ماست.
وی با اشاره به اهمیت خلاقیت در توسعه اقتصادی افزود: امروز در دنیا کشورهایی هستند که با بهکارگیری خلاقیت بیشتر از نفت درآمد دارند. الان کسانی هستند که از طریق همین خلاقیت بیشتر از نفت کشور ما برای مملکتشان پول درمیآورند. ما باید روی انسانها درست از نظر علمی و توانمندی کار کنیم و کاری کنیم که آنها پتانسیل خود را بروز دهند. خیلی کارها را میتوانیم انجام دهیم، ولی نتوانستیم این توانمندی را به ظهور برسانیم. اگر بتوانیم در مدرسه کاری انجام دهیم که آن توانمندیها در بچههای ما شکل بگیرد، آنوقت یادگیری واقعی اتفاق میافتد.
پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش بر اهمیت گفتوگو و کار تیمی تأکید کرد: وقتی تیم هستیم، نباید فقط یکی حرف بزند و بقیه گوش کنند؛ نباید اینطور باشد که اگر کسی حرف من را گوش نداد، پس ضد انقلاب است، یا برعکس، شما میآیید اینجا مینشینید و ما باید فقط حرف شما را گوش کنیم. اگر اینطور نباشد، یعنی یاد نگرفتهایم از هم استفاده کنیم. یاد نگرفتهایم که گفتوگو کنیم؛ من تصور میکنم هرچه من گفتم، شما باید بپذیرید، در حالی که ممکن است شما چیزی بگویید که همان داشته ذهنی من را دو قدم ارتقا دهد. این کاملاً امکانپذیر است. حتی اگر رئیسجمهور هم عوض شود، من همان آدم دیروز، پارسال، یا سالهای قبل هستم. حالا اگر حرف بزنم، کل مملکت باید بپذیرد؟ دیروز هم اگر حرف میزدم، فرماندار هم نمیپذیرفت. ما یاد نگرفتهایم که از توانمندیها و ایدههای همدیگر، حالتی از همافزایی ایجاد کنیم. در نتیجه وقتی جمع میشویم، به جای اینکه جمعمان تغییر ایجاد کند، تفرقه ایجاد میکند.
رئیسجمهور با انتقاد از نظام آموزشی موجود گفت: مدارسی که امروز ساختهایم، به جای تربیت انسانهای جامعنگر، افرادی تکبعدی و مغرور پرورش دادهاند، کسانی که مملکت و سرزمین خود را باور ندارند و خیال میکنند تنها باید در خارج از کشور به جایگاهی برسند. چنین تربیتی اشتباه است. باید انسانهایی تربیت شوند که بدانند از این آب و خاک برخاستهاند و مسئولیت دارند کشور و سرزمین خود را آباد کنند.
وی همچنین تأکید کرد: به جای اینکه به همدیگر کمک کنیم و نقد را دوستانه مطرح کنیم، نقد را با تخریب بیان میکنیم. من اعلام میکنم هر کسی در این مملکت میتواند مشکل آب، سوخت، کشاورزی یا ناترازی را حل کند؛ این گوی و این میدان.
پزشکیان ریشه بسیاری از مشکلات کشور را در آموزش نادرست مدارس دانست و گفت: توسعهای که دادیم نامتناسب است؛ خیلی روشن است، آب زیر پایمان معلوم است، برای شناخت آن زیاد علم نمیخواهد، آسمان هم که میبارد معلوم است. تقاضایی که برای این آب داریم باید متناسب با ظرفیت باشد؛ اگر این تناسب را نداشته باشد، فردا نابود میشود. ریشه همه اینها از مدرسه شروع میشود؛ نوع نگاه ما، نوع گفتوگو، کار تیمی ما، نوع برداشت ما، تعامل ما. بچههایی که در این مدارس نخبه و خاص تربیت میشوند، در حقیقت آدمهای تکبعدی و مغرور میشوند و مملکت خودشان را قبول ندارند
براساس برنامهریزی انجام شده، رئیسجمهور در جریان سفر یکروزه خود به اردبیل، علاوه بر نشست عدالت آموزشی، جلسات جداگانهای با فعالان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهد داشت و در پایان سفر، نتایج و دستاوردهای آن را در گفتوگویی تلویزیونی با مردم تشریح خواهد کرد.
انتهای پیام/