هستههای فکری دانشگاه آزاد، بازوی کارشناسی مجلس

به گزارش خبرنگار آنا، نشست مشترک هستههای فکری معاونت امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت «جایگاه دانشگاه و نقش آن در تحولات فرهنگی و اجتماعی کشور» با حضور نمایندگان مجلس و اساتید دانشگاه برگزار شد.
در این نشست که با حضور مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از اساتید و صاحبنظران برگزار شد، محمد قربانی گلشن آباد معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی به بیان دیدگاههای خود در خصوص جایگاه دانشگاه آزاد، نقش اندیشهورزی در حل مسائل کشور و ضرورت پیوند علم، قانون و سیاست در جامعه پرداخت.
قربانی گلشن آبادی گفت: این نشست برای بررسی بازتاب احتمالی تحولات آینده در دانشگاه برگزار شده است تا راهکارها و پیشنهادهای استادان در این زمینه جمعآوری شود.
معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه طبق برنامه هفتم توسعه، کشور باید میزبان ۳۰۰ هزار دانشجوی بینالمللی باشد، افزود: این تعداد در سالهای اخیر محقق نشده است و ضرورت دارد برای تقویت دیپلماسی علمی و جذب دانشجوی خارجی طرحهای مشخصی تدوین شود.
معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هستههای فکری این دانشگاه با بررسی تخصصی طرحها و لوایح مجلس، بستههای سیاستی ارائه میکنند؛ اقدامی که به ارتقای مرجعیت علمی و اجتماعی دانشگاه آزاد و گسترش ارتباط آن با مجلس منجر شده است.
نگاه نمایندگان مجلس به دانشگاه آزاد
در ادامه نشست عمران عباسی کالی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به سخنرانی پرداخت. عباسی با اشاره به دغدغههای دانشجویان و اساتید گفت: تا زمانی که خودمان دارای تعریف نباشیم، نمیتوانیم مجموعههای دیگر را تعریف کنیم. مشکلات دانشجویان باید بررسی شود و این امر مهم امروز از اولویتهای دانشگاه آزاد اسلامی است.
وی تاکید کرد که دانشگاه آزاد توانسته با توسعه زیرساختها در شهرستانهای قائمشهر و جویبار، به سرعت مراکز آموزشی جدیدی بیافزاید و به سرمایهای ارزشمند برای کشور تبدیل شود.
او افزود: دانشگاه آزاد اسلامی، در کنار دانشگاههای علوم اسلامی و کشاورزی، امروز به مجموعهای بزرگ و خدمتگذار بدل شده است. این مسیر نیازمند پایداری و همت اساتید و دانشجویان است. دانشگاه جایی است که چراغ هدایت یک جامعه روشن میشود و هرگز نباید در برابر فشارها به تسلیم تن دهد.
در ادامه، به تحولات اخیر منطقه و نقش دانشگاهها در بازتاب فرهنگی آن اشاره شد. عباسی خاطرنشان کرد: ملت ایران در تمامی جنگها و بحرانها، بلااستثنا در صحنه حاضر بودهاند؛ جنگ دوازده روزه نشان داد که ملت ما با جانفشانی، از هویت و مکتب خود دفاع کرده است.
وی با مروری بر تاریخ معاصر ایران گفت: در سال ۱۳۵۷ تنها بخشی از خاک کشور را بازپس گرفتیم، در حالی که طی دو قرن گذشته، میلیونها کیلومتر مربع از خاک ایران بدون حتی برخورد شمشیر، از دست رفته بود. این نشان میدهد که باید بیش از هر زمان دیگر از هویت، تاریخ و فرهنگ خود دفاع کنیم. این رسالت بسیار بزرگی است که انشاءالله در سال تحصیلی ۱۴۰۴–۱۴۰۵ با عزم و تلاش دانشگاهیان دنبال خواهد شد.
این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به موقعیت استراتژیک ایران در جهان اشاره کرد و گفت: امروز کشور در تقابل با جهان قرار دارد. این تقابل، نه ریشه در نوع حکومت دارد و نه محدود به جمهوری اسلامی است، بلکه تبار ایرانی و موقعیت ژئوپلیتیکی ما همواره در کانون توجه جهانیان بوده است. اگر ایران لحظهای در آرامش باشد، جهان به عظمت آن اذعان خواهد کرد.
عباسی در پایان صحبتهای خود، از تلاشهای اساتید و تمامی عزیزانی که برای تحقق آرزوهای علمی و فرهنگی کشور کوشیدهاند، قدردانی کرد و تأکید کرد که دانشگاه آزاد اسلامی باید همچنان بهعنوان نهادی راهبردی، نقشآفرین در توسعه علمی، فرهنگی و اجتماعی ایران باقی بماند.
عالیه زمانی کیاسری نماینده دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی نیز در جمع اساتید و مسئولان با اشاره به جایگاه آموزش در حوزه پزشکی افزود: آموزش علوم پزشکی تفاوتهای خاصی با سایر حوزههای آموزشی دارد. در کمیسیون بهداشت و درمان نیز کمیتهای ویژه برای بررسی آموزش علوم پزشکی تشکیل شده تا این مسائل بهصورت تخصصی دنبال شود.
این نماینده مجلس با گرامیداشت یاد و نام شهید دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: ایشان همواره مقتدرانه و عاقلانه عمل میکردند و الگوی ارزشمندی برای جامعه علمی و دانشگاهی ما هستند. در ماجرای اخیر و دفاع ۱۲ روزه، شاهد همبستگی بینظیر ایرانیان در سراسر جهان بودیم. با وجود همه مشکلات اقتصادی و معیشتی، مردم حول نام مقدس ایران اسلامی یکپارچه شدند. این سرمایه اجتماعی عظیم باید حفظ شود و ما مسئولان موظفیم این همبستگی را تقویت کنیم.
زمانی تغییر رویکرد در دانشگاهها را ضروری دانست و تأکید کرد: باید قالبهای سنتی در آموزش دانشگاهی شکسته شود. نگاه من این است که دانشگاه یک خانواده بزرگ است. اگر ما مسئولان نقش پدر و مادر را ایفا کنیم و اعضای هیئت علمی نیز مانند خواهر و برادر کنار هم باشند، آنگاه میتوانیم بهترین حمایت را از دانشجویان داشته باشیم.
باید فضایی عاطفی و حمایتی برای دانشجویان فراهم کنیم
وی ادامه داد: اگر ما دانشجویان را همچون فرزندان خود بدانیم، بسیاری از مشکلات از بین میرود. حتی در مسائل اداری مثل نقلوانتقال دانشجویان نیز باید نگاه حمایتی و عاطفی حاکم باشد، نه نگاه صرفاً اداری و خشک.
این نماینده مجلس در پایان گفت: امیدوارم رویکرد عاطفی، پدرانه و مادرانه در دانشگاهها بیش از گذشته جاری شود. بنده هم بهعنوان یک عضو کوچک و همکار در کنار شما هستم و افتخار میکنم در خدمت دانشگاهیان کشور باشم.
پیوند علم، قانون و سیاست
روح اله ایزدخواه نماینده دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست دقایقی به سخنرانی پرداخت. ایزدخواه با تأکید بر این موضوع گفت: تمام ظرفیتهای لازم برای حل مشکلات کشور وجود دارد، اما مشکل اصلی این است که فکر و اندیشه به عامل اصلی تحول در کشور تبدیل نشده است. علم باید به زندگی روزمره مردم پیوند بخورد، قانون باید به رفتار اجتماعی تبدیل شود و سیاست باید موجب انسجام و اقتدار گردد. امروز ما قانون کم نداریم، سیاست هم داریم، اما مشکل در اجراست؛ چرا که قانون آنطور که باید به رفتار اجتماعی تبدیل نشده و سیاست هم گاهی از علم جدا شده است.
ایزدخواه: فکر و اندیشه باید به عامل اصلی تحول در کشور تبدیل شود
این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت اندیشهورزی در کشور اظهار کرد: فکر، ماهیتی جدا از علم دارد. رهبر انقلاب نیز بارها تأکید کردهاند که اندیشهورزی یک جهاد است. اندیشهورز کسی است که به دنبال تولید فکر نرمافزاری برای جامعه میرود، نه صرفاً نگارش کتاب برای استفاده فردی. کار اندیشهورزی مشقتبار و دشوار است، اما عامل اصلی حرکت در جامعه محسوب میشود.
او با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بینظیری برای شکلگیری شبکه اندیشهورزی در کشور دارد، ادامه داد: دانشگاه آزاد یک سازمان یکپارچه و در سراسر کشور، گسترده است. همین ویژگی، آن را از سایر دانشگاهها متمایز میکند. اگر هستههای فکری در شهرستانها سازماندهی شوند، میتوانند ایدههای نو را به سطح ملی برسانند. به عنوان مثال، استادی در سراوان میتواند درباره محصولات استراتژیک منطقه تحقیق کند و نتیجه پژوهش او از طریق شبکه دانشگاه آزاد به نمایندگان مجلس منتقل شود.
وی مجلس را «ریلگذار نظام» دانست و گفت: قدرت نرم جمهوری اسلامی در مجلس نهفته است. هرچند قدرت اجرایی در اختیار دولت است، اما مجلس مسیر حرکت را مشخص میکند؛ بنابراین مجلس باید بهطور مستمر از اندیشکدهها و مراکز فکری خوراک فکری دریافت کند تا تصمیماتش مبتنی بر دانش و اندیشه باشد، نه صرفاً رأیگیری.
ایزدخواه تأکید کرد: تمام مشکلات کشور در حالی ادامه دارد که ظرفیتها و تواناییهای بزرگی در اختیار ماست. آنچه کم داریم، پیوند میان علم و زندگی، قانون و رفتار اجتماعی، و سیاست با اقتدار و انسجام ملی است. اگر این پیوند محکم شود، بسیاری از مشکلات فعلی برطرف خواهد شد.
تاکید اساتید بر ضرورت تحول
آرزو اسلامی از اساتید دانشگاه آزاد با اشاره به تحولات منطقهای و تجربههای جنگ اخیر، اظهار کرد: بعد از این حوادث، همبستگی مردم با رهبر انقلاب و نظام اسلامی افزایش یافت و این یک فرصت بزرگ برای دانشگاههاست تا نقش تبیینی خود را ایفا کنند. اساتید باید با گشودن آغوش خود برای دانشجویان، پذیرای صحبتها و دغدغههای آنان باشیم. هر استاد باید فضایی فراهم کند که دانشجو احساس شنیدهشدن و دیدهشدن داشته باشد؛ در این صورت دانشجویان میتوانند بهترین راویان پیشرفت و امید برای جامعه باشند.
اسلامی با تأکید بر ضرورت تبیین در دانشگاهها گفت: هر کلاس باید به یک اندیشکده تبدیل شود؛ جایی که دانشجویان احساس کنند شنیده میشوند و حرفهایشان دیده میشود. اگر اساتید سعهصدر بیشتری داشته باشند و به دغدغههای دانشجویان توجه کنند، همین دانشجویان میتوانند در جمع خانواده و دوستان خود بهعنوان بهترین راویان پیشرفت و امید عمل کنند.
مظاهری نیز از اساتید حاضر در این نشست با اشاره به ضرورت توجه به نقاط قوت و ضعف دانشگاهها گفت: یکی از مشکلات اساسی در دانشگاه آزاد، بیتوجهی به ظرفیتهای علمی و استادان برجسته کشور است. بسیاری از اساتید صاحبنام حتی شناخته نمیشوند و دانشگاه سراغ آنها نمیرود. این در حالی است که در حوزههایی مانند فلسفه، عرفان و پاسخ به شبهات فکری ظرفیتهای ارزشمندی وجود دارد که اگر تقویت شوند، میتوانند بسیاری از چالشهای فکری و اجتماعی را برطرف کنند.
این استاد دانشگاه در ادامه تأکید کرد: اگر میخواهیم در برابر تمدن غرب و موج جدید شبهات فکری مقاومت کنیم، نیازمند زیرساختهای علمی قوی هستیم. جنگ فکری امروز ریشهدار و تاریخی است و تنها با اتکا به اهل علم و تولید دانش بومی میتوانیم پاسخ مناسبی ارائه دهیم. دانشگاه آزاد باید خانهای برای اندیشهورزی باشد، نه محلی برای سیاستزدگی یا محدود کردن ظرفیتهای علمی.
یاراحمدی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر ضرورت جذب دانشجویان بینالملل گفت: اگر میخواهیم ایران و دانشگاههای کشور را بهدرستی به جهان معرفی کنیم، باید تصویر نادرستی که از ایران در ذهن برخی کشورها وجود دارد، تغییر کند. یکی از راهکارهای عملی این است که جشنوارههای فرهنگی و ورزشی در دانشگاهها برگزار کنیم و دانشآموزان و دانشجویانی از کشورهای همسایه بهویژه عراق، تاجیکستان و کشورهای شمالی را دعوت کنیم تا از نزدیک فضای دانشگاههای ما را ببینند. این کار هزینه نیست بلکه سرمایهگذاری است و میتواند به جذب دانشجویان خارجی کمک کند.
وی افزود: برای بینالمللیسازی دانشگاهها باید ظاهر و زیرساختها متناسب با استانداردهای جهانی تقویت شود. اگر محیط دانشگاهی آماده و جذاب باشد، دانشجویان خارجی بهراحتی جذب خواهند شد و دیگر نیازی به فعالیتهای واسطهای و سودجویانه نیست.
سندهای تحولی باید قابلیت اندازهگیری در زمان و مکان داشته باشند
وحیدی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست با تأکید بر اهمیت نگاه تحولی در دانشگاهها گفت: اگر قرار است طرحهای تحولی دانشگاه آزاد به نتیجه برسد، این نگاه باید تا پایینترین سطوح سازمانی رسوب کند. حتی کارمند یک واحد دانشگاهی در دورترین شهرستان باید بداند که مسیر دهساله دانشگاه آزاد در چه جهتی حرکت میکند.
وی با انتقاد از کلیگویی در برنامههای تحول دانشگاهی افزود: سندهای تحولی باید قابلیت اندازهگیری در زمان و مکان داشته باشند، وگرنه صرفاً در حد شعار باقی میمانند. مدیران دانشگاهی باید با دقت شاخصهای عملیاتی و قابل ارزیابی تعریف کنند تا تحول واقعی در سیستم رقم بخورد.
وحیدی با اشاره به نقش دانشجویان و اساتید در فضای علمی کشور تصریح کرد: نسل امروز دانشجو منطقیتر و واقعگراتر از گذشته است و بهجای هیجانزدگی، مطالبهگر کارآمدی و رفاه اجتماعی است. باید اجازه داد دانشگاهها و اساتید با آزادی بیشتری به نقد و گفتوگو بپردازند؛ همانطور که بزرگان حوزه در ابتدای انقلاب بر ضرورت تقویت کرسیهای آزاداندیشی تأکید داشتند.
انتهای پیام/