کلاس درس با طعم صنعت/ طرح عرصه؛ تخصص در دنیای واقعی

خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک بهعنوان یکی از مراکز علمی برجسته در جنوب شرق استان تهران با اتخاذ رویکردی تحولی و کیفیتمحور در آموزش و پژوهش گامهای مؤثری در راستای هموارسازی مسیر شغلی دانشجویان و ارتقای آمادگی آنان برای ورود به بازار کار برداشته است.
این دانشگاه با بهرهگیری از اعضای هیئت علمی مجرب، فراهم آوردن امکانات آموزشی و پژوهشی پیشرفته و اجرای طرحهای نوآورانه همچون «تحصیل همزمان در دو رشته»، «طرح پویش» و «طرح عرصه»، بستری جامع را برای شکوفایی استعدادها و دستیابی به آینده شغلی مطلوب فراهم آورده است.
در این میان، معاونت آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک ضمن تبیین مزایای متعدد تحصیل در این مرکز، بر اهمیت پیوند میان آموزش، صنعت و جامعه تأکید دارد.
خبرنگار آنا در این راستا گفتوگویی را با سحر هنرمند جهرمی معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک ترتیب داده است.
گپ و گفت آنا با هنرمند جهرمی در پی میآید:
ویژگیهای متمایزی که پاسخگوی دغدغه دانشجویان است
آنا: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک چه ویژگیها و مزایایی را برای داوطلبان کنکور و خانواده آنان ارائه میکند که آن را به گزینهای برجسته در جنوب شرق استان تهران تبدیل میکند؟
هنرمند جهرمی: معاونت آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک، این واحد دانشگاهی را با ویژگیهای متمایزی معرفی میکند که پاسخگوی نیازها و دغدغههای دانشجویان و خانواده آنان است؛ ازجمله این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
فضای آکادمیک و کادر مجرب: وجود فضایی کاملاً آکادمیک با بهرهگیری از کادر مجرب اعضای هیئت علمی.
کیفیسازی آموزشی: اهتمام جدی در مسیر کیفیسازی فرآیندهای آموزشی.
پژوهش کاربردی و مسئلهمحور: نگاه ویژه به پژوهشهای کاربردی و مسئلهمحور با هدف حل چالشهای واقعی.
امکانات پیشرفته: برخورداری از مجهزترین امکانات آموزشی، پژوهشی و کارگاههای پیشرفته.
پرورش دانشجوی کارآفرین: تربیت دانشجوی کارآفرین از طریق تسهیل فعالیت دانشجویان در شرکتهای دانشبنیان و صنایع منطقه.
تسهیلات مالی و شهریهای: ارائه تسهیلات مالی بلندمدت، کوتاهمدت و امکان تقسیط شهریه ثابت و متغیر.
دسترسی آسان و امنیت تردد: امکان تردد با خطوط مترو تهران، کرج، شهر ری و قطار سریعالسیر حومهای تهران در کمتر از یک ساعت که برای دانشجویان بومی امنیت و آسایش خاطر فراهم میآورد.
منابع علمی غنی: برخورداری از کتابخانههای جامع و تخصصی.
امکانات رفاهی و ورزشی جامع: مجموعههای کمنظیر رفاهی، ورزشی و تفریحی شامل استخر، سونا، جکوزی و سالنهای مختلف و مجهز ورزشی.
خدمات رفاهی: ارائه خدمات رفاهی و خدماتی نظیر رستوران و سلف غذاخوری.
خوابگاه دانشجویی: تأمین خوابگاه دانشجویی برای خواهران.
مزارع تحقیقاتی و آموزشی: بهرهمندی از مزارع تحقیقاتی و آموزشی.
امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری: فراهم بودن امکان ادامه تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی تا مقطع دکتری.
تنوع رشتهها: داشتن اغلب رشتهها در گروههای علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی و فنی مهندسی از مقطع کارشناسی تا دکتری.
رشتههای علوم پزشکی: برخورداری از رشتههای مامایی، پرستاری، اتاق عمل و کنترل کیفی مواد غذایی در دانشکده علوم پزشکی.
رشتههای مهارتی: داشتن اغلب رشتههای مهارتی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته.
همچنین بُعد مسافتی و امنیت در تردیک چالش و نگرانی مهم خانوادهها به حساب میآید که دانشجویان بومی میتوانند بدون طی کردن مسیر طولانی و خطرات جادهای و هزینههای ناشی از آن، در کمال آرامش و امنیت در دانشگاهی برخوردار از امکانات آموزشی، پژوهشی، رفاهی و خدماتی مناسب ادامه تحصیل دهند.
آنا: طرح «تحصیل همزمان در دو رشته» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک چه اهمیتی دارد و چه دستاوردهایی را برای دانشجویان به همراه دارد؟
هنرمند جهرمی: طرح «تحصیل همزمان در دو رشته» با هدف توانمندسازی دانشجویان و افزایش عمق دانش تخصصی و میانرشتهای آنان اجرا میشود و این طرح به دانشجویان این امکان را میدهد که با ترکیب دانش در رشتههای مختلف، مهارتهای خود را گسترش داده و برای ورود به بازار کار آمادهتر شوند.
به عنوان مثال دانشجویی که در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل میکند و همزمان در رشته مدیریت نیز مهارت کسب میکند، برای راهاندازی یک کسبوکار فناورانه آمادگی بیشتری خواهد داشت.
طرح «تحصیل همزمان در دو رشته» با هدف توانمندسازی دانشجویان و افزایش عمق دانش تخصصی و میانرشتهای آنان اجرا میشود و این طرح به دانشجویان این امکان را میدهد که با ترکیب دانش در رشتههای مختلف، مهارتهای خود را گسترش داده و برای ورود به بازار کار آمادهتر شوند
همچنین دانشجوی رشته حقوق که همزمان وارد حوزه روانشناسی میشود، میتواند در آینده در زمینههایی مانند جرمشناسی یا مشاوره حقوقی - روانی به فعالیت بپردازد و این رویکرد، امکان خلق تخصصهای نوین و پاسخگویی به نیازهای پیچیده بازار کار را فراهم میآورد.
به عبارت بهتر طرح «تحصیل همزمان در دو رشته» برای دانشجویانی اهمیت دارد که به دنبال ترکیب دانش میانرشتهای هستند، دانشجویانی که در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل میکند و همزمان علاقهمند است در رشته مدیریت هم مهارت کسب کند، این ترکیب میتواند او را برای راهاندازی یک کسبوکار فناورانه آمادهتر کند یا دانشجویی که در رشته حقوق مشغول به تحصیل است، همزمان وارد روانشناسی میشود تا در آینده بتواند در حوزه جرمشناسی یا مشاورههای حقوقی - روانی کار کند.
«طرح پویش»؛ ارتقای آمادگی حرفهای دانشجویان با تلفیق آموزش و مهارت
آنا: هدف از اجرای «طرح پویش» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک چیست و چه تأثیری بر اشتغال و آمادگی حرفهای دانشجویان دارد؟
هنرمند جهرمی: هدف اصلی اجرای «طرح پویش» فراهم کردن شرایط اشتغال و ارتقای آمادگی حرفهای دانشجویان از طریق تلفیق آموزش تخصصی با مهارتهای حرفهای است.
این طرح بهمنظور ایجاد ارتباط و پیوند نظاممند میان دانشگاه، صنعت و جامعه طراحی شده و با تقویت ارتباط دانشگاه با صنایع مختلف، تعاملی دوسویه ایجاد شده که طی آن، نیروی انسانی موردنیاز صنعت توسط دانشگاه تربیت میشود.
در این طرح دانشجویان همگام با تحصیل در صنایع و آزمایشگاههای تخصصی مشغول به کارآموزی میشوند و حتی فرصت استخدام در این مراکز را پیدا میکنند.
این فرآیند، توانمندی آنان را برای فعالیت در محیط واقعی کار افزایش داده و تجربه عملی ارزشمندی را برایشان به ارمغان میآورد.
در حال حاضر طرح «پویش» در بیش از ۲۰ رشته تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین اجرا شده و تعداد زیادی از دانشجویان در صنایع مشغول به کارآموزی و کسب تجربه هستند.
آنا: «طرح عرصه» با چه اهدافی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا و قرچک اجرا میشود و چگونه به پرکردن شکاف میان دانشگاه و بازار کار کمک میکند؟
هنرمند جهرمی: طرح عرصه که با شعار «از کلاس درس تا میدان عمل» (با اولویت مقاطع کاردانی و کارشناسی) معرفی شده، با هدف اصلی «توانمندسازی و اشتغال دانشجویان» طراحی شده و تلاش میکند شکاف میان دانشگاه و بازار کار را پر کند.
این طرح بر افزایش توان مهارتی دانشجویان و آشنایی عمیقتر آنان با واحدهای صنعتی و فناورانه تمرکز دارد تا یادگیری مؤثرتر صورت پذیرد.
در قالب طرح «عرصه» دانشجویان در طول دوره تحصیل خود وارد پروژههای واقعی میشوند که توسط صنایع، سازمانها و یا کارآفرینان محلی تعریف شدهاند.
این رویکرد موجب میشود دانشجو نهتنها به صورت تئوریک با مفاهیم آشنا، بلکه از ترمهای میانی درگیر مسائل واقعی جامعه و صنعت شود.
در دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین با توجه به حوزههای متنوع کشاورزی، دامپروری، شیلات و گیاهپزشکی، امکان ارائه دروس عرصه و مهارتآموزی برای دانشجویان در مزارع تحقیقاتی و آموزشی دانشگاه فراهم شده که این امر به ارتقای توان دانشجویان در بهرهمندی از فرصتهای شغلی و افزایش مهارتهای نیروی انسانی کمک میکند.
گفتوگو از سیدحسین طالبی
انتهای پیام/