11:24 11 / 06 /1404

نقد علمی و گفت‌وگوی فرهنگی؛ مسیری برای پرورش اندیشه

نقد علمی و گفت‌وگوی فرهنگی؛ مسیری برای پرورش اندیشه
رئیس دبیرخانه طرح ملی اساتید جهاد فرهنگی گفت: برگزاری نشست‌های هفتگی نقد و بررسی آثار استادان، فرصتی برای تبادل نظر علمی، شناسایی قوت‌ها، کاستی‌ها و تدوین سرفصل‌های آموزشی با رویکرد الهی-فرهنگی فراهم می‌کند و به ارتقای محتوای علمی و فرهنگی کشور می‌انجامد.

احمد عبدالحسینی رئیس دبیرخانه طرح ملی اساتید جهاد فرهنگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا اظهار کرد: جلسه علمی نقد و بررسی تأملات و تألیفات اساسی با رویکرد الهی و فرهنگی سه‌شنبه هر هفته در دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار می‌شود. در این جلسات هفتگی، تأمل یک استاد با حضور دو تا سه داور مورد نقد و ارزیابی می‌شود. این فرآیند نه تنها نقاط قوت و ضعف اثر را مشخص می‌کند، بلکه سبب بازتاب نظرات منتقدان و ارتقای کیفیت محتوای تولیدی خواهد شد.

وی افزود: در هر جلسه ابتدا مؤلف به مدت ۳۰ دقیقه به توضیح اثر و چگونگی شکل‌گیری آن می‌پردازد، سپس داوران نظرات خود را بیان کرده و در پایان به پرسش‌های شرکت‌کنندگان پاسخ داده می‌شود.

رئیس دبیرخانه طرح ملی اساتید جهاد فرهنگی با تأکید بر کاربردی بودن موضوعات انتخابی بیان کرد: هدف از برگزاری این جلسات، تدوین سرفصل‌های درسی تخصصی با جهت‌گیری الهی-فرهنگی و استفاده از ظرفیت علمی اساتید برای پاسخگویی به نیاز‌های فکری و فرهنگی جامعه است. برای برگزاری هر جلسه اطلاع‌رسانی لازم در قالب پوستر به همراه درج لینک آن در مجله مجازی و گروه رابطین طرح اساتید و جهاد فرهنگی انجام می‌شود.

عبدالحسینی تصریح کرد: انجام رسالت فرهنگی و تربیتی توسط اساتید از ارکان اصلی معلمی و مورد تأکید اسلام است، تدریس با جهت‌گیری الهی فرهنگی راهکاری بوده و برای آنکه هر استاد بتواند کار تربیتی و فرهنگی متناسب با رشته تحصیلی و تدریس خود را انجام دهد.

وی به اهداف کلان این نشست‌ها اشاره کرد و گفت: ایجاد زمینه برای نقدپذیری، فرصت بیان سؤالات و دیدگاه‌ استادان، ارائه نظرات علمی و روش‌مند، و ارزیابی مستمر جلسات ازجمله مهم‌ترین اهداف این برنامه است.این جلسات نقش مؤثری در رشد و تعالی فعالیت‌های علمی و فرهنگی اساتید و آماده‌سازی محتوا با رویکرد الهی-فرهنگی ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا