بازار شیر خشک در آرامش است؛ بزرگنمایی رسانهای با کمبود تنها یک برند

به گزارش خبرنگار آنا؛ کمبود شیرخشک همیشه از آن دست اخباری است که موجی از نگرانی را در میان خانوادههای ایرانی ایجاد میکند. اما این بار داستان فرق دارد صحبت از کمبود یک برند خاص شیرخشک است که به نظر میرسد بیش از حد بزرگنمایی شده و رنگ و بوی شیطنت رسانهای را به خود گرفته است.
هانی تحویل زاده رئیس انجمن شیر خشک اطفال در گفتوگو با خبرنگار آنا با رد کمبود شیر خشک در کشور اعلام کرد: ۸۵ درصد بازار شیر خشک را محصولات رگولار (عادی) تشکیل میدهند که برای نوزادان سالم مصرف میشود و در این بخش نهتنها کمبود نداریم بلکه رکورد تولید نیز زدهایم.
به گفته تحویل زاده ، در سه ماه و نیم نخست امسال تا نیمه تیرماه، ۲۲.۵ میلیون قوطی شیر خشک رگولار تولید شده که در سالهای گذشته بیسابقه بوده است. وی تأکید کرد: با وجود مشکلاتی همچون قطعی برق، محدودیتهای ارزی و تحریمها، تولید شیر خشک افزایش چشمگیری داشته و هیچ مشکلی در تأمین شیر خشک عادی وجود ندارد.
او درباره شیر خشکهای رژیمی نیز توضیح داد: ۱۵ درصد بازار به شیر خشکهای رژیمی اختصاص دارد که بیش از نیمی از آن تولید داخل است و کمبودی در این بخش نداریم. تنها یک نوع شیر خشک خاص وارداتی (اپتی) که برای نوزادان با حساسیت شدید به پروتئین استفاده میشود دچار کمبود شده که سهمی کمتر از دو درصد بازار دارد و مشابه داخلی آن موجود است.
طرح دارویار و دلیل بروز برخی کمبودها
وی درباره دلیل برخی گزارشها از کمبود شیر خشک گفت: مشکل اصلی به طرح دارویار برمیگردد. پس از ورود شیر خشک به این طرح، داروخانهها به دلیل تأخیر بیمه سلامت در پرداخت مطالبات، تمایلی به خرید شیر خشک نشان نمیدهند و همین موضوع باعث شد تصور کمبود ایجاد شود.
مصرف غیرعادی و شائبه قاچاق
رئیس انجمن شیر خشک اطفال با اشاره به رشد مصرف افزود: مصرف سالانه شیر خشک در کشور از ۴۵ تا ۵۰ میلیون قوطی در پنج سال گذشته، به حدود ۷۰ میلیون قوطی رسیده است. این افزایش ۵۰ درصدی غیرعادی است و میتواند ناشی از مصرف غیرمجاز یا قاچاق معکوس باشد.
سهمیهبندی شیر خشک منطقی است
رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک درباره سهمیهبندی شیر خشک توضیح داد: هر نوزاد سالم به طور طبیعی حداکثر به هشت قوطی در ماه نیاز دارد، بنابراین سهمیهبندی فعلی دقیقاً منطبق بر نیاز است. خانوادههایی که مصرف بیشتری دارند میتوانند شیر خشک را به صورت آزاد خریداری کنند که آن هم همچنان با ارز ترجیحی و سوبسید عرضه میشود. در حال حاضر هیچ کالای اساسی دیگری وجود ندارد که مانند شیر خشک، دو بار سوبسید بگیرد؛ هم در واردات مواد اولیه و هم در قالب بیمه سلامت.
تأکید بر آرامش بازار
وی با انتقاد از برخی گزارشهای رسانهای گفت: بازار شیر خشک اکنون آرام است و هیچگونه التهاب و کمبودی مانند سالهای گذشته وجود ندارد. پرداختن بیش از حد به کمبود یک برند خاص، فقط باعث نگرانی خانوادهها و ایجاد التهاب میشود. در حالی که تولیدکنندگان و سازمان غذا و دارو با وجود همه مشکلات موفق به افزایش تولید شدهاند و شایسته قدردانیاند.
تحویل زاده در پایان خاطرنشان کرد: تنها شیر خشک وارداتی اپتی برای نوزادان حساس، سهمی کمتر از دو درصد بازار دارد و کمبود آن به معنای کمبود کل شیر خشک کشور نیست.
انتهای پیام/