آموزش‌وپرورش دیگر نمایش نمی‌دهد، برنامه دارد/ سی‌وهشتمین اجلاس با شعار عدالت و کیفیت برای ایران، برای مدرسه برگزار می‌شود

آموزش‌وپرورش دیگر نمایش نمی‌دهد، برنامه دارد  سی‌وهشتمین اجلاس با شعار عدالت و کیفیت برای ایران، برای مدرسه برگزار می‌شود
رئیس ستاد سی‌وهشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور، با تأکید بر پایان نگاه نمایشی به آموزش و پرورش، از برگزاری برنامه‌محورترین و منسجم‌ترین اجلاس تاریخ وزارت آموزش و پرورش خبر داد.

به گزارش خبرنگار آنا، در آستانه سی‌وهشتمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش کشور، سید حمایت میرزاده، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش و رئیس ستاد برگزاری این اجلاس، در سخنانی صریح و بی‌پرده، با اشاره به اهمیت این گردهمایی، از ماه‌ها برنامه‌ریزی دقیق و محتوایی برای تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور خبر داد.

میرزاده با اشاره به سابقه اجلاس‌های سالانه آموزش و پرورش گفت: این اجلاس به پیشنهاد شهید رجایی از سال ۱۳۶۱ آغاز شده و تاکنون ۳۷ دوره آن برگزار شده است. امسال در آستانه سی‌وهشتمین دوره هستیم. البته در طول این سال‌ها شش اجلاس به دلایل مختلف برگزار نشد؛ از جمله دوران کرونا یا تغییر دولت‌ها.

وی با بیان اینکه اجلاس امسال در نوع خود «منحصر‌به‌فرد» است، اظهار داشت: برای نخستین بار، برگزاری اجلاس به صورت ترکیبی (حضوری-مجازی) طراحی شده است. در تمامی استان‌ها مدیران کل، مسئولان استانی و رؤسای مناطق و نواحی به‌صورت حضوری شرکت می‌کنند و هم‌زمان، ارتباط و هماهنگی با ستاد مرکزی در وزارتخانه نیز از طریق بستر‌های مجازی برقرار خواهد بود.

اجلاس با ریل‌گذاری چهارماهه

به گفته رئیس ستاد اجلاس، طراحی و برنامه‌ریزی این رویداد از بیش از چهار ماه پیش آغاز شده و با تشکیل ۱۰ کمیته تخصصی و جلسات مداوم (هفتگی، سپس دو بار در هفته، و در ماه آخر به صورت روزانه)، کار به‌صورت فشرده و هدفمند دنبال شده است.

میرزاده با اشاره به مشارکت مستقیم وزیر آموزش و پرورش در هدایت این مسیر گفت: وزیر آموزش و پرورش، با سابقه‌ای عمیق در بدنه آموزش و پرورش و شناختی میدانی از نیازها، نقش فعال در هدایت محتوا، اهداف و ساختار این اجلاس داشته‌اند.

دو محور اصلی اجلاس؛ عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت

میرزاده رویکرد اصلی اجلاس سی‌وهشتم را مبتنی بر دو اصل کلیدی یعنی ارتقای کیفیت آموزش و عدالت آموزشی دانست.

ارتقای کیفیت آموزش شامل عبور از نظام تست‌محور، تأکید بر یادگیری عمیق، مهارت‌محوری و پرورش تفکر و توجه به گروه‌بندی صحیح دانش‌آموزان و معلمان می‌شود.

عدالت آموزشی شامل رفع تبعیض در توزیع امکانات، حذف مدارس کپری، سنگی و کانکسی و تجهیز مدارس در مناطق محروم به‌صورت اولویت‌دار می‌شود.

وی افزود: هدف ما این نیست که بی‌عدالتی را صفر کنیم، اما موظفیم تا آنجا که ممکن است تبعیض‌ها را کاهش دهیم.

میرزاده با اشاره به مشارکت فعال رئیس‌جمهور جدید، مسعود پزشکیان، اظهار داشت: برای نخستین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی، رئیس‌جمهوری داریم که در همین مدت کوتاه، تقریباً هر هفته یک جلسه جدی با مسئولان آموزش و پرورش برگزار کرده است. این رویکرد، نویدبخش توجه جدی به تعلیم و تربیت به عنوان اولویت ملی است.

وی تصریح کرد: مسعود پزشکیان بار‌ها تأکید کرده که دیگر مدرسه‌ای بدون تجهیزات، معلم یا کیفیت نباید در هیچ نقطه‌ای از ایران باقی بماند.

میرزاده با تاکید بر ماهیت برنامه‌محور این اجلاس گفت: ما اینجا نیامده‌ایم فقط سخنرانی کنیم. هر حوزه محتوایی آموزش و پرورش، انتظارات مشخصی تدوین کرده که پس از اجلاس، ملاک ارزیابی عملکرد مدیران خواهد بود. برای نخستین‌بار، شاخص‌هایی عینی برای سنجش تحقق این انتظارات تعریف شده‌اند.

وی افزود: تلاش ما این است که مدیر آموزش و پرورش در دورافتاده‌ترین نقطه کشور، همان درک و اطلاعاتی را داشته باشد که یک مدیر ستادی در وزارتخانه دارد. این یعنی تقریب نگرش، که ما را به وحدت رویه و فهم مشترک از آینده تعلیم و تربیت می‌رساند.

وی با اشاره به نقش مهم افکار عمومی، رسانه‌ها و خانواده‌ها گفت: ما نگران آینده بچه‌های مردم هستیم، همان‌طور که پدر و مادرهایشان نگرانند. باید از همه ظرفیت‌های رسانه‌ای کشور استفاده کنیم تا امید را به خانواده‌ها برگردانیم. مدرسه قرار است خانه دوم باشد، نه محل اضطراب.

میرزاده تأکید کرد که این اجلاس فقط برای امضای نامه یا صرف ناهار و حضور نمایشی نیست، بلکه گام بلندی است برای ایجاد یکپارچگی، تغییر نگرش، و حرکت واقعی به سوی عدالت و کیفیت آموزشی.

میرزاده با بیان اینکه اجلاس سی و هشتم از ساعت ۷ صبح تا ۱۹ در روزهای ۲۷ و ۲۸ مرداد به‌صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود، گفت: ۱۰ کمیته برای این اجلاس پیش‌بینی شده است.

وی افزود: برای این اجلاس، استان‌ها را در ۶ قطب تقسیم‌بندی کرده‌ایم که هر قطب به‌طور تخصصی روی موضوعات مشخص بحث و سپس نتایج را به کل کشور ارائه می‌دهد.

میرزاده درباره ارزیابی مدیران نیز گفت: پس از پایان دو روز اجلاس، آزمونی برگزار خواهد شد که بر اساس نتایج آن، تشویق یا تنبیه از جمله عزل مدیران پیش‌بینی شده است.

غیبت غیرموجه، بیشترین تخلف فرهنگیان در آموزش‌وپرورش

میرزاده با اشاره به فعالیت هیئت رسیدگی به تخلفات اداری بیان کرد: بیشترین تخلفات در این هیئت، مربوط به غیبت غیرموجه است که آمارها نشان می‌دهد این تخلف رو به کاهش است.

وی ادامه داد: وزارت آموزش‌وپرورش بیش از ۱۰۰ هزار ملک دارد که ۶۰ درصد آنها سند رسمی دارند. هر روز افرادی ادعا می‌کنند که این املاک متعلق به آنهاست، اما تلاش همکاران ما بر حفظ اموال آموزش‌وپرورش متمرکز است.

ارائه مشاوره حقوقی به ۲۰ هزار فرهنگی

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌وپرورش درباره اقدامات قضایی گفت: بیش از ۶ هزار پرونده قضایی در دادگاه‌ها مفتوح است و از کارکنان آموزش‌وپرورش حمایت حقوقی می‌شود. همچنین، ۵۰ هزار مورد شکایت درباره مسائل آموزش‌وپرورش در دیوان عدالت اداری مطرح شده است.

وی افزود: همکاران معاونت حقوقی و امور مجلس توانسته‌اند بیش از ۷ هزار میلیارد تومان به نفع دولت، چه از لحاظ حقیقی و چه حقوقی، نتیجه کسب کنند.

میرزاده اضافه کرد: بیش از ۲۰ هزار معلم در بخش قضایی و حقوقی راهنمایی و مشاوره دریافت کرده‌اند. همچنین، همکاران ما در نگارش بیش از ۱۱ هزار دادخواست و لوایح و حضور در ۶ هزار جلسه دادگاه همکاری کرده‌اند.

۱۵ هزار نامه نمایندگان مجلس به آموزش‌وپرورش

معاون حقوقی و امور مجلس درباره ارتباط با مجلس اظهار داشت: در یک سال گذشته، به ۱۵ هزار نامه نمایندگان مجلس پاسخ داده شده است که بیشتر موارد مربوط به مسائل مالی مانند تأمین امکانات برای مدارس یا ادارات آموزش‌وپرورش بوده است.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا