پیادهروی اربعین؛ تجلی قدرت نرم تشیع در مصاف نظم جهانی

حجتالاسلام سیدمحمدحسن طاهایی مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با تبیین جایگاه راهپیمایی اربعین در تحولات اجتماعی امت اسلامی بیان داشت: اگر بخواهیم پیادهروی اربعین را در شرایط فعلی تحلیل کنیم، باید آن را در چارچوب فرایند یک انقلاب اصلاحگرانه بررسی کنیم؛ از نقطه شروع تا رسیدن به بلوغ و تثبیت. این مسیر، مسیری شبیه انقلاب انبیا و حرکت نبی مکرم اسلام است.
هویتسازی در بستر انقلاب اصلاحگر
وی افزود: هر انقلاب اصلاحگر، ابتدا اندیشه و چارچوب فکری خود را تبیین میکند. سپس با نظامات موجود به تقابل میرسد و هویت خود را از خلال این تعارضها شکل میدهد؛ ابتدا هویتی ایجابی، سپس سلبی. وقتی این هویت در برابر نظم مستقر قرار گرفت، تقابل و ستیز آغاز میشود.
حجتالاسلام طاهایی ابراز داشت: این روند، دقیقاً همان مسیری است که پیامبر اکرم (ص) طی کرد. ایشان با یک دعوت ایجابی در آغاز بعثت، از صفا مردم را به «قولوا لا إله إلا الله تفلحوا» دعوت کردند. اما رفتهرفته، با افزایش مخالفتها، گفتمان ایشان هویت سلبی نیز پیدا کرد و با بتپرستی و مظاهر شرک درگیر شد. این تعارض فکری در نهایت به تقابل قدرت انجامید؛ از بدر و احد تا احزاب و فتح مکه.
از نظم مستقر غربی تا گفتمان مقاومت
وی با تحلیل نظم جهانی امروز ادامه داد: تا پیش از انقلاب اسلامی، جهان به دوقطبی شرق و غرب تقسیم شده بود. اما جمهوری اسلامی ایران با شعار «نه شرقی، نه غربی» این نظم را به هم ریخت. ایران در برابر سلطهگری ایستاد و گفتمانی جدید را در جهان پدید آورد. این گفتمان امروز در کشورهای منطقه مانند یمن، لبنان، عراق و فلسطین ریشه دوانده است.
این کارشناس مذهبی اظهار داشت: این تحول، تنها یک تغییر ژئوپلیتیکی نیست، بلکه یک تغییر در نظم فکری و ارزشی جهان است؛ نظمی که دیگر مبتنی بر سلطهپذیری نیست، بلکه بر پایه مقاومت و استقلال است. ما امروز در جنگی بزرگ میان این دو نظم قرار داریم؛ یک جنگ وجودی که به مرحله سینه به سینه رسیده است.
اربعین؛ مناسک پیروزی یا سازش؟
وی با تاکید بر نقش راهپیمایی اربعین در این نبرد نرم گفت: پیادهروی اربعین، یک مناسک صرفاً مذهبی نیست؛ بلکه تجلی عینی گفتمان مقاومت است. این حرکت، در امتداد قیام سیدالشهدا علیه طاغوت زمان خود یعنی یزید تعریف میشود.
حجتالاسلام طاهایی تصریح کرد: ظلم یزید تنها در فشار اقتصادی نبود؛ اگر امام حسین (ع) بیعت میکرد، شاید از آسایش دنیوی بهرهمند میشد. اما آنچه که ایشان را به قیام واداشت، ایستادگی در برابر سلطه و پذیرش نظم طاغوت بود.
وی افزود: راهپیمایی اربعین، بازخوانی همان پیام تاریخی است؛ اینکه اگر در برابر ظلم بایستی، حتی اگر شهید شوی، سرافراز خواهی ماند. اما اگر سازش کنی، نه دنیای تو آباد میشود و نه آخرتت.
روایت پیروزی یا روایت شکست؟
مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه تهران با هشدار درباره تلاش رسانههای دشمن برای تحریف پیام مقاومت خاطرنشان کرد: امروز دشمنان تلاش میکنند با برجستهسازی شهادت برخی فرماندهان مقاومت، به امت اسلامی، بهویژه شیعیان روایت شکست را القا کنند. آنان میخواهند با دلسرد کردن مردم از جهاد، راه را برای سازش باز کنند.
وی ادامه داد: پیادهروی اربعین در چنین شرایطی، بازخوانی روایت پیروزی است. این حرکت مردمی، به امت اسلامی یادآوری میکند که «اگر، چون حسین (ع) ایستادگی کنید، پیروز خواهید شد و اگر سازش کنید، چون سازشکاران تاریخ به ذلت و نابودی خواهید رسید.»
اربعین، مزیت نرم امت اسلامی
حجتالاسلام طاهایی بیان داشت: در مقابل دشمنان تا دندان مسلح، قدرت نرم شیعه همیشه عامل برتری بوده است. این مزیت نرم، برگرفته از فرهنگ عاشورا است. امروز نیز اگر این فرهنگ به درستی به امت اسلامی تزریق شود، میتواند جهت حرکت دنیای اسلام را مشخص کند.
وی افزود: دشمنان ما در عراق، لبنان، یمن و فلسطین موفق نشدند نهضت مقاومت را خاموش کنند. ایران هم در برابر فشارهای آمریکا ایستاد و توازن قوا را حفظ کرد. الان زمان آن رسیده که امت اسلامی با اتکا به این توازن قدرت، خود را بازسازی کند و ضربه نهایی را به نظم فاسد جهانی وارد کند.
انتهای پیام/
