14:48 14 / 05 /1404

تلفیق مبانی دینی با برنامه‌های درسی؛ از آموزش هفتگی قرآن تا رشته‌های قصه‌گویی و پادکست قرآنی

تلفیق مبانی دینی با برنامه‌های درسی؛ از آموزش هفتگی قرآن تا رشته‌های قصه‌گویی و پادکست قرآنی
مسئولان در هجدهمین دوره مسابقات کشوری طرح قدس با تأکید بر تلفیق مبانی دینی با برنامه‌های درسی، بر ضرورت آموزش هفتگی قرآن و رشته‌های قصه‌گویی و پادکست قرآنی تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار آنا، با برگزاری هجدهمین دوره مسابقات کشوری طرح قدس مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی، بیش از ۷۴ هزار دانش‌آموز قرآنی در این طرح شرکت کردند.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در آیین افتتاحیه این رویداد بر ضرورت استمرار تربیت قرآنی در مدارس سما تأکید کرد و گفت: طرح قدس نباید به یک رویداد سالانه محدود شود، بلکه تربیت قرآنی باید به صورت پیوسته و در قالب فعالیت‌های روزمره مدارس جریان داشته باشد.

محمدعلی نادی خوراسگانی افزود: این مهم می‌تواند از طریق قرائت روزانه قرآن، قصه‌گویی قرآنی و تلفیق مبانی دینی با برنامه‌های درسی همچون تلفیق مباحث علوم با مفاهیم قرآنی و فیزیک و موارد مشابه دیگر محقق شود.

باید مفاهیم قرآنی را به بطن زندگی آموزشی وارد کنیم 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان هم با اشاره به دستاوردهای حوزه علوم تربیتی، گفت: باید از فعالیت‌های نمادین فراتر رویم و مفاهیم قرآنی را به بطن زندگی
آموزشی وارد کنیم و این نیازمند نگاه راهبردی و عزم جدی است.

پیام نجفی با دعوت از همه دست‌اندرکاران تأکید کرد: این راه نیاز به مجاهدت دارد و میراث‌دار مسیری هستیم که باید با دقت و عشق در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی ادامه یابد.

تلفیق مبانی دینی با برنامه‌های درسی؛ از آموزش هفتگی قرآن تا رشته‌های قصه‌گویی و پادکست قرآنی

معاون امور مدارس سمای استان اصفهان هم بیان کرد: هجدهمین دوره مسابقات کشوری طرح قدس مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی با حضور گسترده ۷۴ هزار و ۳۱۶ دانش‌آموز از سراسر کشور برگزار شد و شرکت‌کنندگان در سه مرحله رقابتی مدرسه‌ای،شهرستانی و استانی مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت یک‌هزار و ۴۷۰ دانش‌آموز برتر به مرحله کشوری راه یافتند.

نفیسه حسین‌پور افزود: طرح قدس از شهریورماه هر سال با ابلاغ بخشنامه به مدارس سما آغاز می‌شود و شامل دو محور اصلی «آموزش» و «مسابقه» است، آموزش هفتگی قرآن به مدت ۴۵ دقیقه برای تمام پایه‌های تحصیلی و مسابقات پس از امتحانات ترم دوم، شامل سه مرحله در سطح مدارس (بهمن‌ماه)، مرحله شهرستانی (اسفندماه) و مرحله استانی (اردیبهشت‌ماه) برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: مرحله نهایی و کشوری هجدهمین دور از مسابقات کشوری طرح «قدس» از پنجم تا هشتم مردادماه سال جاری با شرکت بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ برگزیده از مدارس سما سراسر کشور به میزبانی معاونت امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در واحد خمینی‌شهر با استفاده از ۴۵ داور بین‌المللی و کشوری و برگزاری همزمان مسابقات در ۷سالن مجهز با رعایت دقیق استانداردهای داوری در رشته‌های متنوعی برگزار شد.

معاون امور مدارس سمای استان اصفهان تشریح کرد: این دوره از مسابقات در رشته‌های متنوعی در سه بخش شفاهی از قبیل قرائت، تحقیق و ترتیل، حفظ قرآن کریم، مداحی و اذان، بخش کتبی از قبیل تفسیر قرآن کریم، مفاهیم نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و بخش رشته‌های جدید شامل برهان(اعجاز علمی قرآن)، قصه‌گویی قرآنی و تولید پادکست قرآنی برگزار شد.

حسین‌پور اضافه کرد: این دوره از مسابقات با دستاوردهای قابل توجهی ازجمله افزایش ۱۵ درصدی شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته، راه‌اندازی سامانه الکترونیکی ثبت‌نام و داوری، گسترش رشته‌های مسابقات به ۱۴ رشته مختلف و مشارکت فعال خانواده‌ها در بخش‌های جنبی همراه بود.

وی تأکید کرد: به گزارش دبیرخانه مرکزی این مسابقات، براساس تصمیم اتخاذ شده، مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات به صورت مستقل در هریک از ۳۲ استان کشور برگزار می‌شود، همچنین در این مراسم که با رعایت کامل دستورالعمل‌های ابلاغی انجام می‌شود، از تمامی برگزیدگان استانی تقدیر می‌شود.

تلفیق مبانی دینی با برنامه‌های درسی؛ از آموزش هفتگی قرآن تا رشته‌های قصه‌گویی و پادکست قرآنی

معاون امور مدارس سمای استان اصفهان خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های بارز این دوره می‌توان به مواردی نظیر صدور کارنامه تحلیلی برای تمامی شرکت‌کنندگان، افزایش دقت در فرآیند داوری و انتخاب نخبگان، رشد کیفی محتوای ارائه شده توسط دانش‌آموزان و نیز تأکید بر آموزش‌های مدرسه‌محور و فضای مجازی امن برای آموزش؛ راه‌حلی نوین برای چالش‌های تحصیلی اشاره کرد.

حسین‌پور با اشاره به برنامه‌های آینده طرح قدس افزود: بهره‌گیری از دانش‌آموزان ممتاز برای تدریس و انتقال تجربیاتشان به زبان ساده به سایر دانش‌آموزان که این روش نه‌تنها موجب تقویت توانمندی‌های فردی آنها می‌شود، بلکه الگویی مناسب برای یادگیری مشارکتی خواهد بود، همچنین تأکید بر استفاده ایمن از فضای مجازی و تولید محتوای آموزشی که با توجه به نگرانی‌های موجود درباره فضای مجازی که با نظارت و اجرای دقیق این طرح دانش‌آموزان می‌توانند در محیطی امن، توانمندی‌های خود را به اشتراک بگذارند، از جمله برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی مجموعه مدیریت طرح در سال‌ها و دوره‌های آینده خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب