14:37 13 / 05 /1404
در گفت‌و‌گوی تفصیلی درویشی با آنا تشریح شد

تجارب علمی غرب؛ اهرمی برای پیشرفت در چارچوب تمدن اسلامی/ چرا دانشگاه‌ها نیازمند رشته «آمریکاشناسی» هستند؟

تجارب علمی غرب؛ اهرمی برای پیشرفت در چارچوب تمدن اسلامی  چرا دانشگاه‌ها نیازمند رشته «آمریکاشناسی» هستند؟
رئیس دانشکده تمدن و مطالعات جهان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز گفت: در عصری که تحولات جهان معاصر، بازنگری عمیق در شناخت تمدن‌ها و قدرت‌های مؤثر را می‌طلبد، دانشگاه‌ها با گشودن رشته «آمریکاشناسی»، اهرمی علمی برای پیشرفت در چارچوب تمدن اسلامی به دست می‌آورند؛ چراکه درک عمیق‌تر از بازیگران کلیدی عرصه بین‌الملل از جمله آمریکا، ضرورتی انکارناپذیر برای تربیت نسلی آگاه و تحلیل‌گر است.

خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ در عصر کنونی که جهان با چالش‌های پیچیده‌ای در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مواجه است، نیاز به تحلیل‌های عمیق و بینش‌های علمی بیش از پیش احساس می‌شود.

دانشگاه‌ها به‌عنوان مراکز تولید علم و اندیشه، نقش کلیدی در تربیت نسلی آگاه و متعهد به ارزش‌های انسانی و اسلامی دارند، در این راستا، همایش «حقوق ملت و آزادی‌های مشروع از دیدگاه مقام معظم رهبری» به همت شورای نگهبان و مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی، فرصتی مناسب برای بررسی و تبیین مباحث اساسی مرتبط با حقوق بشر و آزادی‌های مشروع در چارچوب‌های اسلامی فراهم آورده است.

این همایش به‌‌خصوص در زمینه تحلیل نقش تمدنی زنان در اسلام به بررسی دیدگاه‌های مقام معظم رهبری پرداخته و به‌عنوان یک کانون علمی، فضایی برای تبادل نظر و اندیشه‌های نو ایجاد کرده است.

در این راستا، برگزاری پیش‌نشست‌ها و کارگاه‌های علمی به‌‌خصوص با محور موضوعات حساس و مهمی مانند حقوق زنان و نقش آن‌ها در تمدن اسلامی می‌تواند به ارتقای سطح آگاهی و بینش علمی استادان و دانشجویان کمک کند، این اقدامات ضمن تشویق به نگارش مقالات علمی، فرصتی را برای آشنایی با دیدگاه‌های مقام معظم رهبری فراهم می‌آورد و از این طریق، دانشجویان را به سمت افکار درست و اندیشه‌های صحیح هدایت می‌کند.

از سوی دیگر ایجاد ساختارهای جدید آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی به‌خصوص در دانشکده تمدن و مطالعات جهان نشان‌دهنده توجه به نیازهای روز و تحولات جهانی است، این دانشکده با پذیرش استادان از گروه‌های مختلف و ایجاد بستر مناسب برای همکاری‌های بین‌رشته‌ای به دنبال تربیت متخصصانی است که توانایی تحلیل و بررسی ابعاد مختلف تمدن‌ها و فرهنگ‌ها را داشته باشند.

از آنجا که شناخت و بررسی ابعاد تاریخی، فرهنگی و سیاسی مرتبط با تمدن‌های مختلف به‌خصوص در زمینه یهودیت و رژیم صهیونیستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ایجاد مراکز تحقیقاتی و برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌ها در این حوزه می‌تواند به درک عمیق‌تری از مسائل موجود کمک کند. این رویکرد نه‌تنها به تقویت آگاهی دانشجویان کمک می‌کند، بلکه به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا با واقعیت‌های اجتماعی و سیاسی آشنا شوند و از زوایای گوناگون به تحلیل این مسائل بپردازند.

در نهایت، این همایش و برنامه‌های مرتبط با آن با هدف تربیت نسلی آگاه و مسئولیت‌پذیر در قبال مسائل جهانی و منطقه‌ای به‌عنوان یک گام مؤثر در راستای تحقق اهداف علمی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تلقی می‌شود، از این رو توجه به محتوای غنی و اندیشه‌های مقام معظم رهبری، به‌عنوان منابعی ارزشمند، می‌تواند نقش بسزایی در شکل‌گیری افکار و اندیشه‌های صحیح در میان دانشجویان ایفا کند.

در عصر حاضر درک عمیق و چندوجهی نسبت به مسائل تاریخی، فرهنگی و سیاسی که بر جوامع بشری سایه افکنده است، امری ضروری و بنیادین تلقی می‌شود، از این رو، راه‌اندازی «مراکز تحقیقات یهودشناسی» در دانشگاه‌ها، فرصتی بی‌بدیل برای تعمیق شناخت نسبت به ابعاد گوناگون تاریخ، فرهنگ و سیاست‌های مرتبط با یهودیت و رژیم صهیونیستی فراهم می‌آورد. پرداختن به تاریخچه پیدایش و سیر تحولات این قوم، واکاوی ظلم‌ها و ستم‌های روا داشته شده بر پیروان سایر ادیان به‌ویژه مسلمانان و درک ماهیت و نیات پشت پرده‌ تفکر «دنیا بازیچه یهود» از طریق مطالعه آثار مرجع همچون «بازیچه یهود» و «اختراع قوم یهود»، گامی حیاتی در جهت ارتقای بصیرت و آگاهی عمومی است. 

در این راستا، آموزه‌های اسلام و قرآن کریم به‌عنوان راهنمایانی الهی، عبرت‌ها و هشدارهای لازم را برای درک تاریخ پرفراز و نشیب این قوم و جنایات بی‌شمارشان ارائه می‌دهند. در شرایط کنونی که شاهد تداوم ظلم و ستم بی‌وقفه از سوی رژیم صهیونیستی هستیم، مقاومت و ایستادگی در برابر این تجاوزات، امری اجتناب‌ناپذیر است که وحدت و همبستگی مسلمانان منطقه را به عنوان کلید پیروزی و ریشه‌کن ساختن نفوذ این قدرت‌ها طلب می‌کند.

رویکردهای آموزشی نوین، ازجمله برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، مباحثات علمی و تشویق اساتید به تشکیل گروه‌های درسی با محور نقد و تحلیل این آثار به‌خصوص در چارچوب طرح‌های مطالعاتی مانند «طرح تمدن‌ساز»، زمینه‌ساز تربیت نسلی آگاه، تحلیل‌گر و مسئولیت‌پذیر در قبال مسائل منطقه‌ای و جهانی خواهد بود.

خبرنگار آنا درراستای بررسی فعالیت‌های دانشکده موضوعی تمدن و مطالعات جهان از مجموعه دانشکدگان معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی برای تقویت هویت اسلامی ـ ایرانی، گسترش تعامل بین‌المللی و نقش‌آفرینی در تمدن نوین اسلامی گفت‌و‌گویی را با زینب درویشی رئیس دانشکده ترتیب داده است.

بخش دوم گپ و گفت آنا با درویشی در پی می‌آید: (بخش نخست را اینجا بخوانید)

نقش تمدنی زنان در اسلام از دیدگاه مقام معظم رهبری 

آنا: به‌ رسالت استادان دانشگاه‌ها برای انتقال تمدن نوین اسلامی اشاره کردید، ارزیابی شما از وضعیت پژوهش‌های مرتبط به تمدن و مطالعات جهان در ایران چیست و مشخصاً دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و دانشکده تمدن و مطالعات جهان چه برنامه‌هایی برای ارتقای سطح کیفی پژوهش‌ها دارد؟

درویشی: در حال برگزاری همایش «حقوق ملت و آزادی‌های مشروع از دیدگاه مقام معظم رهبری» هستیم که به همت شورای نگهبان و مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌های متعددی در آن اجرایی می‌شود و یکی از پیش‌نشست‌ها را با عنوان کرسی علمی ترویجی برگزار و از استادان برای حضور در آن دعوت کردیم.

استادانی که به‌صورت حضور امکان شرکت در این پیش‌‌نشست را ندارند را مهیای حضور در برنامه به‌صورت مجازی کردیم.

در این پیش‌نشست نقش تمدنی زنان در اسلام را از دیدگاه مقام معظم رهبری مورد بررسی قرار دادیم که اتفاق بسیار خوبی است، استادان برجسته در این همایش حضور پیدا کرده و صحبت کردند و این همایش براساس دیدگاه‌های دیدگاه مقام معظم رهبری درراستای تکامل‌سازی و تمدن‌سازی است.

استادانی که به نگارش مقاله همت گماشتند و در همایش تبلیغاتی «حقوق ملت و آزادی‌های مشروع از دیدگاه مقام معظم رهبری» شرکت کردند، حتی برخی ممکن بود با دیدگاه‌های مقام معظم رهبری آشنایی نداشته باشند، اما همین که تشویق به نگارش مقاله شدند، خود از آن مقاله لذت بردند، به‌عنوان مثال در همایش «حقوق ملت» استادی داشتیم که می‌گفت از مقاله‌ای که نوشتم لذت بردم و توفیقی بود دیدگاه مقام معظم رهبری را بررسی کردم.

این استاد ادامه داد که دیدگاه‌های مقام معظم رهبری بسیار دانشمندانه و مدبّرانه است، به‌عنوان مثال رهبر معظم انقلاب اسلامی یک مبحث را از همه ابعاد مورد بررسی قرار داده‌اند و همه جهت‌ها را در نظر گرفته‌اند و تمامی قطعات را مورد کنکاش قرار داده‌اند، به‌طوری که منبع فکری عظیم و غنی هستند، بنابراین ما چنین نعمتی داریم که شاید خیلی‌ها هنوز از وجود ایشان بهره لازم را نبرده باشند.

نگارش چنین مقالاتی موجب می‌شود که مردم با نعمت فکری غنی مقام رهبری آشنا شوند و از سوی دیگر به سمت افکار درست و اندیشه‌های صحیح هدایت شوند، چراکه مقام معظم رهبری مسیر درست را به ما نشان می‌دهند.

آنا: با توجه به تحولات اخیر در نظام بین‌الملل به‌خصوص در زمینه‌های علمی و پژوهشی، دانشکده تمدن و مطالعات جهان دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان چه برنامه‌ای برای بازنگری و به‌روزرسانی سرفصل‌های درسی و محتوای آموزشی دارد تا براساس شاخص‌ها و مؤلفه‌های مرتبط با تمدن نوین اسلامی این سرفصل‌ها و محتوای آموزشی را بر مبنای آن جهت‌دهی کنید؟

درویشی: هر استاد یک مأموریت آموزشی و یک مأموریت پژوهشی دارد؛ مأموریت پژوهشی خود را با هر دانشکده‌ای که تمایل دارد می‌تواند بگذراند، به عنوان مثال ترم گذشته یکی از استادان گروه آمار با دانشکده تمدن و مطالعات جهان همکاری کرد و مأموریت خود را با برگزاری کارگاه آموزشی درآمدزا در این دانشکده انجام داد.

آنا: استادانی که علاقه‌مند به فعالیت در دانشکده تمدن و مطالعات جهان هستند، با چه مقدماتی فعالیت خود را آغاز می‌کنند؟

درویشی: بله. استادانی که تمایل به فعالیت در دانشکده تمدن و مطالعات جهان دارند، ابتدا جلساتی با اینگونه استادان برگزار و مأموریت‌های این قبیل استادان را به آنان منتقل می‌کنیم، به‌عنوان مثال استاد فعال در دانشکده تمدن و مطالعات جهان فقط مأموریت آموزشی برعهده ندارد، بلکه مأموریت‌های فناوری، پژوهشی و محتواسازی را دارند.

هر استاد در دانشکده تمدن و مطالعات جهان یک مأموریت آموزشی و یک مأموریت پژوهشی دارد؛ مأموریت پژوهشی خود را با هر دانشکده‌ای که تمایل دارد می‌تواند بگذراند، به عنوان مثال ترم گذشته یکی از استادان گروه آمار با ما همکاری کرد و مأموریت خود را با برگزاری کارگاه آموزشی درآمدزا در این دانشکده انجام داد.

یکی از مأموریت‌های استادان دانشکده تمدن و مطالعات جهان این است که تولیدمحتوا کنند و سرفصل‌ها را مورد بازنگری قرار دهند، یعنی استادی می‌تواند به جای اینکه به فکر پر کردن مدل «الف» باشد با دانشکده موضوعی همکاری‌های لازم را درراستای بازنگری سرفصل‌ها دارد، به‌عنوان مثال در زمینه فلان کتاب یا درس با ما همکاری دارد و ما هم سرفصل‌های بازنگری شده را از این قبیل استادان دریافت و بررسی می‌کنیم و اگر قابل استفاده و تدریس باشد، به بخش پژوهش ارجاع می‌دهیم و با طی مراحل قانونی در دانشگاه تدریس می‌شود، بنابراین مأموریت استادان بازنگری محتوا‌هاست که از خیلی وقت پیش برخی محتواها تغییر نکرده‌اند و یکی از وطایف اصلی ما این است که محتواها را مورد بازنگری قرار دهیم و به این موضوع اهمیت زیادی می‌دهیم و حتی آن را با استادان در میان گذاشتیم و جلساتی هم با استادان مشتاق در این زمینه برگزار کرده‌ایم تا گام‌های مؤثری در این زمینه برداریم.

آنا: با توجه به تحولات اخیر در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی و ضرورت نقش‌آفرینی مؤثر جمهوری اسلامی ایران در منظومه تمدن نوین اسلامی، تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد در حوزه‌های مرتبط با مطالعات تمدنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، درباره راهبردها و اقدامات برنامه‌ریزی شده یا در دست اقدام برای تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی متخصص در این حوزه با تأکید بر پاسخگویی به نیازهای ملی و منطقه‌ای و نیز ارتقای جایگاه ایران در سطح بین‌الملل چه اقداماتی داشته‌اید و مشخصاً چه برنامه‌هایی برای توسعه ظرفیت‌های پژوهشی و آموزشی در دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشگاه‌ها با هدف پرورش متخصصان تراز اول در عرصه تمدن اسلامی و جهان اسلام مدنظر قرار گرفته است؟

درویشی: با توجه به وجود رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و بهره‌مندی از استادان مجرب و متخصص در این حوزه‌ها در نظر داریم تا با برگزاری جلسات مشورتی با ایشان، امکان‌سنجی و برنامه‌ریزی لازم برای راه‌اندازی رشته‌های جدید و بین‌رشته‌ای متناسب با نیازهای روز و تحولات منطقه‌ای و جهانی را پیگیری کنیم، رشته‌هایی مانند «آمریکاشناسی» و «غرب‌شناسی» ازجمله پیشنهاداتی هستند که مطرح شده‌اند و در صورت فراهم آمدن زیرساخت‌ها، جذب دانشجو در این رشته‌ها در دستورکار قرار خواهد گرفت.

هدف از ایجاد این رشته‌ها، تربیت متخصصانی است که بتوانند با نگاهی عمیق و تحلیلی به بررسی و شناخت ابعاد مختلف تمدن‌ها و فرهنگ‌های دیگر بپردازند، همانطور که در برخی از کشورهای دنیا رشته‌هایی چون «مسلمان‌شناسی» یا «اسلام‌شناسی» وجود دارد، ما نیز نیازمند آن هستیم که در کشورمان روی افکار و اندیشه‌های سایر تمدن‌ها و ملت‌ها کار کنیم تا از زوایای گوناگون به درک درستی از آنها برسیم. 

به عنوان مثال در حوزه «یهودشناسی»، اگرچه ممکن است امکان تعریف یک رشته مستقل در حال حاضر فراهم نباشد، اما می‌توان از طریق گنجاندن مباحث مرتبط با آن در قالب دروس یا برگزاری کارگاه‌ها و مسابقات علمی، زمینه‌ای برای افزایش آگاهی دانشجویان در این زمینه فراهم آورد.

همانطور که در یک مسابقه دانشگاهی، معرفی کتابی در زمینه یهود، تأثیر بسزایی در افزایش دانش دانشجویان داشت، انتقال یافته‌های تحقیقاتی استادان به دانشجویان در این موضوعات می‌تواند تأثیر عمیقی بر شکل‌گیری اندیشه و بینش آن‌ها داشته باشد.

این رویکرد به دانشجویان کمک می‌کند تا با واقعیت‌ها آشنا شوند و صرفاً به اطلاعاتی که از طریق رسانه‌ها منتشر می‌شود، اکتفا نکنند، هدف این است که دانشجویان به غنای اندیشه‌ای و تمدنی ما پی ببرند و درک کنند که تمدن اسلامی از غنایی بی‌نظیر برخوردار است که به هیچ وجه قابل مقایسه با غرب نیست، مگر در زمینه‌هایی که بحث پیشرفت‌های علمی مطرح است و می‌توان از تجربیات و دستاوردهای آن‌ها بهره‌برداری کرد.

لزوم تشکیل «مرکز تحقیقات یهودشناسی» در دانشگاه‌ها

آنا: با توجه به ضرورت تبیین و انتقال غنای فرهنگی و تمدنی به نسل جوان، راهکارهای عملی و برنامه‌های اجرایی مشخص برای بهره‌گیری بهینه از ظرفیت استادان دارای هویت دینی مستحکم، خودباوری عمیق و التزام عملی به ارزش‌های اصیل اسلامی به‌منظور نهادینه‌سازی این رویکرد در نظام آموزش عالی کشور و تأثیرگذاری حداکثری بر دانشجویان چیست؟

درویشی: در سایر حوزه‌ها به‌خصوص در ابعاد فرهنگی و تمدنی ما از غنا و پیشرفت چشمگیری نسبت به غرب برخورداریم و این مهم صرفاً نیازمند فراهم آوردن بستر مناسب برای آگاهی‌بخشی و تبیین آن برای نسل جوان است.

معتقدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و معنوی استادانی که دارای هویت دینی مستحکم، خودباوری عمیق و التزام عملی به ارزش‌های اصیل اسلامی هستند، در این زمینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ازسویی فعالیت‌های مرتبط با این حوزه به‌خصوص در زمینه انتقال این میراث غنی تمدن نوین اسلامی به دانشجویان باید با محور و راهبری استادان متعهد و باورمند صورت بگیرد.

آنا: اندیشکده مطالعات یهود با تخصص در حوزه تاریخ و شناخت یهود از منظر حجت‌الاسلام هادی الیاسی که به‌خصوص از دیدگاه قرآنی به موضوع یهودشناسی می‌پردازند، فعالیت می‌‌کند، این اندیشکده دارای وب‌سایت فعال نیز هست و پژوهش‌ها و مقالات ارزشمندی را در زمینه تاریخ یهود و وقایع مرتبط با آن منتشر می‌‌کند، ازجمله مباحثی که به صورت پژوهشی نوین و جامع در این مرکز بدان پرداخته می‌شود، تحلیل رابطه رژیم صهیونیستی با مفهوم دولت موعود یهودی و سایر موارد مرتبط است. به باور من، پرداختن به تاریخ ننگین رژیم صهیونیستی و جنایاتی که یهودیان از صدر اسلام و حتی پیش از آن مرتکب شده‌اند، می‌تواند الگوهای ارزشمندی را برای جوانان فراهم آورد و شناخت عمیق‌تری از تاریخ یهود و ابعاد پنهان آن ارائه دهد. این نوع پژوهش‌ها به مثابه پر کردن خلأیی مهم در عرصه تحقیقات کشور محسوب می‌‌شود.

درویشی: معتقدم هر دانشگاهی باید دارای «مرکز تحقیقات یهودشناسی» باشد و ایجاد چنین مراکزی، فرصتی مغتنم برای تعمیق شناخت نسبت به ابعاد تاریخی، فرهنگی و سیاسی مرتبط با یهودیت و رژیم صهیونیستی فراهم می‌آورد، همانطور که اشاره کردید، پرداختن به تاریخچه یهود از آغاز تا دوران معاصر (تاریخ پیدایش) و واکاوی ظلم‌ها و ستم‌هایی که در حق پیروان دیگر ادیان، به‌‌خصوص مسلمانان روا داشته‌اند، امری حیاتی است، یهودیان نه‌ فقط مسلمانان، بلکه هیچ‌کس را جز خودشان قبول ندارند.

هر دانشگاهی باید دارای «مرکز تحقیقات یهودشناسی» باشد و ایجاد چنین مراکزی، فرصتی مغتنم برای تعمیق شناخت نسبت به ابعاد تاریخی، فرهنگی و سیاسی مرتبط با یهودیت و رژیم صهیونیستی فراهم می‌آورد.

باور به اینکه «دنیا بازیچه یهود» و مطالعه کتاب‌های مرجع در این زمینه همچون کتاب «بازیچه یهود» که به‌صورت مسابقه برگزار شد، و من مطالعه کردم به جنایات و افکار آنان اشاره دارد که نشان‌دهنده عمق بینش و آگاهی نسبت به ماهیت این قوم است. 

دیدگاه‌های اسلام و قرآن در مواجهه با یهودیان که مملو از عبرت‌ها و هشدارهاست به ما کمک می‌کند تا تاریخچه پرفراز و نشیب آنان و جنایات بی‌شمارشان را درک کنیم و در شرایط کنونی که شاهد ظلم و ستم بی‌وقفه‌ای از سوی آنان هستیم، مقاومت و ایستادگی در برابر این تجاوز امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

وحدت و همبستگی میان تمامی مسلمانان منطقه، کلید پیروزی و ریشه‌کن ساختن قدرت و نفوذ یهودیان به‌خصوص صهیونیست‌هاست، این همبستگی، آنان را از گستاخی در ادعای تسلط بر جهان و تحمیل اراده خود باز خواهد داشت.

وحدت و همبستگی مسلمانان کلید برای ریشه‌کن‌سازی یهود و صهیونیست‌هاست

آنا: کتاب «اختراع قوم یهود» اثر شلومو سند، استاد بازنشسته دانشگاه تل‌آویو بنیان‌های دولت رژیم صهیونیستی را می‌لرزاند که به همت نشر نوین دی ۱۳۹۷ ترجمه و منتشر شده است، در این میان نقشی کلیدی ایفا می‌کند. این اثر با زیر سؤال بردن بنیان‌های رژیم اسرائیل و طرح مباحث جریان فکری پساصهیونیسم، تصویری عمیق و انتقادی از تاریخچه رژیم صهیونیستی ارائه می‌‌کند.

درویشی: ارائه این کتاب به‌عنوان یک منبع مطالعاتی به دانشجویان به‌خصوص در قالب کرسی‌های آزاداندیشی و مباحثات علمی، امری بسیار مؤثر خواهد بود، همچنین تشویق استادان به تشکیل گروه‌های درسی (اعم از حضوری و مجازی) و واگذاری مطالعه و نقد این کتاب به‌عنوان تکلیف درسی می‌تواند به ارتقای سطح آگاهی و بصیرت دانشجویان یاری رساند.

این رویکرد مشابه طرح تمدن‌ساز که به مباحث کتاب‌های مقام معظم رهبری می‌پردازد، با فراهم آوردن فضایی برای تبادل نظر و گفت‌وگو، دانشجویان را قادر می‌سازد تا با دیدگاهی عمیق‌تر به تحلیل مسائل بپردازند.

برگزاری جلسات، همایش‌ها و کارگاه‌های تخصصی با محور کتاب «اختراع قوم یهود» و موضوعات مرتبط، راهکاری مؤثر برای تعمیق شناخت دانشجویان و ایجاد دغدغه فکری نسبت به مسائل مهم جهان اسلام خواهد بود و این اقدامات در نهایت به تربیت نسلی آگاه و مسئولیت‌پذیر در قبال مسائل منطقه‌ای و جهانی کمک خواهد کرد.

همانطور که اشاره کردید، زمانی که افراد، اعم از دانشجویان و استادان، خود به مطالعه، تحلیل و نقد آثار بپردازند و نتایج آن را با یکدیگر به اشتراک گذارند، میزان تأثیرگذاری و عمق یادگیری به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

این رویکرد که در آن هر فرد بخشی از یک اثر را مطالعه کرده و سپس یافته‌های خود را به دیگران منتقل می‌کند نه‌تنها به درک عمیق‌تر مطالب کمک می‌کند؛ بلکه مهارت‌های ارتباطی، تحلیلی و ارائه را نیز در آنان تقویت می‌‌کند و این همان فلسفه‌ای است که در طرح‌های مطالعاتی و مباحثاتی همچون «طرح تمدن‌ساز» که در گروه دفتر نهاد دانشگاهی اجرا می‌شود، مدنظر قرار گرفته است.

به طور مثال، اگر دانشجویان موظف شوند تا کتاب «اختراع قوم یهود» را مطالعه کرده و در جلسات گروهی به بحث و تبادل نظر پیرامون آن بپردازند، هریک از آنان بخشی از کتاب را برای دیگران توضیح داده و دیدگاه‌های خود را مطرح کنند، این فرآیند یادگیری بسیار مؤثرتر از صرفاً ارائه یک متن یا کتاب از سوی مدرس خواهد بود و این نوع تعامل موجب می‌شود تا دانشجویان به صورت فعال در فرآیند یادگیری مشارکت کرده و درک عمیق‌تری از موضوعات پیدا کنند یا کتاب‌های مقام معظم رهبری را مطالعه کرده و محتوای آن را به مباحثه بنشینند.

به بیان دیگر، تحولات پیچیده جهان معاصر ضرورت بازنگری عمیق در شناخت تمدن‌ها، اندیشه‌ها و قدرت‌های مؤثر در عرصه بین‌الملل را بیش از پیش آشکار ساخته است. در این میان، مطالعات میان‌رشته‌ای با محور شناخت دقیق‌تر «یهودیت» و «رژیم صهیونیستی» به عنوان یکی از بازیگران کلیدی در معادلات منطقه‌ای و جهانی، جایگاهی حیاتی یافته است. بر این باوریم که هر نهاد دانشگاهی به منظور ایفای رسالت خود در تربیت نسلی آگاه و تحلیل‌گر، باید دارای «مرکز تحقیقات یهودشناسی» باشد؛ مراکزی که نه تنها به تعمیق شناخت تاریخی، فرهنگی و سیاسی مرتبط با این حوزه می‌پردازند، بلکه بستری را برای واکاوی ابعاد مختلف آن در راستای ارتقای بصیرت دانشجویان فراهم می‌آورند.

درک تاریخچه شکل‌گیری و تحولات «قوم یهود» از آغازین دوران تا دوران معاصر و همچنین واکاوی ستم‌ها و ظلم‌هایی که در طول تاریخ، به ویژه در حق پیروان سایر ادیان و جوامع اسلامی روا داشته‌اند، امری بنیادین است. این نگرش که ریشه در آموزه‌های قرآنی و دیدگاه‌های اسلام نسبت به یهودیان دارد، مملو از عبرت‌ها و هشدارهاست که درک تاریخ پر فراز و نشیب این قوم و جنایات بی‌شمار آنان را تسهیل می‌بخشد. در شرایط کنونی که شاهد تداوم ظلم و ستم بی‌وقفه از سوی رژیم صهیونیستی هستیم، مقاومت و ایستادگی در برابر این تجاوزات، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود.

باور به این گزاره که «دنیا بازیچه یهود» است و مطالعه آثار مرجع در این زمینه، از جمله کتاب «بازیچه یهود» که به جنایات و افکار آنان پرداخته و در قالب مسابقات علمی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، نشان‌دهنده عمق بینش نسبت به ماهیت این قوم و ابعاد سلطه‌جویانه تفکر آنان است. این رویکرد، در کنار مطالعه کتبی چون «اختراع قوم یهود»، زمینه را برای فهم عمیق‌تر دسیسه‌ها و برنامه‌ریزی‌های این جریان فراهم می‌آورد.

در این میان، وحدت و همبستگی میان تمامی مسلمانان منطقه، کلید پیروزی و راهبردی اساسی برای ریشه‌کن ساختن قدرت و نفوذ یهودیان به‌ویژه صهیونیست‌ها، قلمداد می‌شود. این همبستگی نه تنها توانایی آنان را در ادعای تسلط بر جهان و تحمیل اراده خود محدود می‌سازد، بلکه نمادی از قدرت امت اسلامی در برابر چالش‌های جهانی است.

ارائه این آثار به‌عنوان منابع مطالعاتی به‌خصوص در قالب کرسی‌های آزاداندیشی، مباحثات علمی و جلسات گروهی درسی (حضوری و مجازی)، نقشی حیاتی در ارتقای سطح آگاهی و بصیرت دانشجویان ایفا می‌کند. هنگامی که دانشجویان و اساتید به صورت فعال در مطالعه، تحلیل و نقد این آثار مشارکت کرده و یافته‌های خود را به اشتراک می‌گذارند، میزان تأثیرگذاری و عمق یادگیری به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. این فرآیند، مهارت‌های ارتباطی، تحلیلی و ارائه را تقویت کرده و منجر به درک عمیق‌تر مسائل و شکل‌گیری دغدغه فکری نسبت به موضوعات مهم جهان اسلام می‌شود. این رویکرد که در طرح‌های مطالعاتی همچون «طرح تمدن‌ساز» مدنظر قرار گرفته است، با فراهم آوردن فضایی برای تبادل نظر و گفت‌وگو، دانشجویان را قادر می‌سازد تا با دیدگاهی عمیق‌تر به تحلیل مسائل بپردازند و در نهایت به تربیت نسلی آگاه، تحلیل‌گر و مسئولیت‌پذیر در قبال مسائل منطقه‌ای و جهانی یاری رساند.

آنا: از اینکه وقتتان را در اختیار خبرگزاری آنا قرار دادید، از شما سپاسگزاریم.

درویشی: من هم از شما ممنونم، امیدوارم این گفت‌و‌گو مورد اقبال مخاطبان خبرگزاری آنا قرار گرفته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب