تحولات عمیق در دانشگاه آزاد با مدیریت شهید طهرانچی؛ از تمدنسازی تا تربیت نسل کارآفرین

به گزارش خبرنگار آنا، دومین دوره توجیهی - آموزشی و توانمندسازی مدیران مجری طرح «مدرسه تراز سند تحول بنیادین» به همت معاونت آموزش متوسطه استان گلستان و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس با حضور مسئولان شهرستانی و استانی برگزار شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس در حاشیه برگزاری این همایش با بهرهگیری از فرصت دیدار با فرهنگیان ضمن تجلیل از مقام شامخ شهید دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس فقید دانشگاه آزاد اسلامی به بیان سیاستها و دستاوردهای دوران مدیریتی ایشان پرداخت؛ دستاوردهایی که موجب تحولات عمیق و بنیادین در مسیر حرکت دانشگاه بهسوی تمدنسازی، مهارتمحوری و تربیت نسل کارآفرین شده است.
علیرضا گرایلی ضمن خوشآمدگویی به مدیران مدارس، معلمان و مسئولان آموزشوپرورش و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان والامقام بهخصوص شهدای جنگ تحمیلی اخیر و درود به روان پاک پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی صلیالله علیه و آله و سلم، سخنان خود را با تأکید بر ارزش و جایگاه رفیع انسان آغاز کرد و گفت: سرمایه واقعی کشور، نه منابع طبیعی، بلکه انسانهای فرهیختهای هستند که برای رشد و اعتلای کشور تلاش میکنند.
وی با اشاره به شخصیت برجسته علمی و انقلابی شهید دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس فقید دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ایشان تنها یک مدیر نبود، بلکه اندیشمندی تمدنساز بود که با تکیه بر تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه را به سمت تحول سوق دادند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس با اشاره به سیاستها و راهبردهای دانشگاه آزاد اسلامی در دوران مدیریت شهید طهرانچی گفت: یکی از مهمترین اسناد ابلاغی ایشان، بیانیه تعلیم و تربیت اسلامی بود، ایشان معتقد بودند که مسیر رشد جامعه از خانواده آغاز و از آموزشوپرورش و دانشگاه عبور میکند و نقش معلم در این میان بسیار کلیدی است.
گرایلی درباره یکی از مهمترین رویکردهای دکتر طهرانچی گفت: شهید طهرانچی معتقد بود که برای پیشرفت کشور، تنها داشتن دانایی کافی نیست، بلکه این دانایی باید با توانایی همراه باشد و در نهایت به تولید ثروت منجر شود، اما این دو عنصر نیز بدون ارتقای فرهنگ عمومی، اثربخش نخواهند بود.
وی متذکر شد: شهید طهرانچی تأکید میکردند که انسان دانا و توانا، اگر فاقد اخلاق، مسئولیتپذیری، صرفهجویی و مهارتهای اجتماعی باشد، نهتنها جامعه را رشد نمیدهد، بلکه گاه به ضد توسعه تبدیل میشود، ینابراین باید به فرهنگسازی عمومی بهعنوان رکن سوم توسعه توجه جدی کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس عنوان کرد: تأکید شهید طهرانچی بر پیوند راهبردی میان دانشگاه و آموزشوپرورش بود و ایشان اعتقاد داشتند که دانشگاه هر قدر هم پیشرفته باشد، بدون دانشآموزان خلّاق، به رشد نمیرسد، از اینرو باید سیاستهای درهای باز به آموزشوپرورش را اجرا کنیم و امکانات دانشگاه را در اختیار مدارس و دانشآموزان قرار دهیم.
گرایلی از مسئولان آموزشوپرورش خواست تا تعامل علمی، فرهنگی و پژوهشی میان دو نهاد را تقویت کنند، تأکید کرد: با کمک استادان و ظرفیت دانشگاه میتوانیم در ارتقای سطح علمی دانشآموزان استان که متأسفانه پایینتر از متوسط کشوری است، نقش مؤثری ایفا کنیم.
وی با تأکید بر نقش آموزش مهارتهای زندگی، مهارتهای ارتباطی و ارتقای فرهنگ عمومی، افزود: علم باید با اخلاق همراه باشد، فرهنگی که در آن صرفاً مدرکگرایی حاکم باشد، جامعه را به بنبست خواهد کشاند و باید اعتماد به نفس، احترام، گذشت، صرفهجویی در مصرف انرژی و ارتباط سالم اجتماعی را به دانشآموزان بیاموزیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس با گرامیداشت یاد شهید طهرانچی و تأکید بر اینکه اندیشه او همچنان راهگشای مسیر تعالی دانشگاه است، خاطرنشان کرد: برای ساختن تمدن نوین اسلامی، باید با دانایی، توانایی و فرهنگ صحیح، نسلی توانمند تربیت کنیم و ما باید قدر سرمایههای انسانی خود را بدانیم، چراکه فقدان نخبگان علمی، خسارتی بزرگتر از ویرانی تأسیسات است.
به گزارش آنا، دومین دوره توجیهی - آموزشی و توانمندسازی مدیران مجری طرح «مدرسه تراز سند تحول بنیادین» با هدف تبیین الگوی «مدرسه تراز» و فراهمسازی بستر تعامل میان آموزشوپرورش و دانشگاه، گامی مؤثر در مسیر تحقق سند تحول بنیادین و ارتقای نظام آموزشی کشور بود.
انتهای پیام/