رشد ۱۱ هزار نفری شرکت‌کنندگان المپیاد علمی/ ایران با وجود چالش‌ها، دو مدال طلای جهانی ریاضی کسب کرد

رشد ۱۱ هزار نفری شرکت‌کنندگان المپیاد علمی  ایران با وجود چالش‌ها، دو مدال طلای جهانی ریاضی کسب کرد
رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان از رشد قابل توجه آمار شرکت‌کنندگان المپیاد علمی کشور در سال جاری خبر داد و گفت: امسال ۸۷ هزار دانش‌آموز در مرحله اول شرکت کردند که نسبت به سال گذشته ۱۱ هزار نفر افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار آنا، سیدرضا حسینی، رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: برگزاری آزمون‌های مرحله اول المپیاد علمی امسال با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و تعداد شرکت‌کنندگان به ۸۷ هزار نفر رسید؛ این رقم نسبت به سال گذشته ۱۱ هزار نفر افزایش داشته که برای ما بسیار ارزشمند است.

وی افزود: استان‌هایی که بیشترین شرکت‌کننده را در مرحله اول داشتند به ترتیب شامل شهر تهران، استان مازندران و استان خراسان رضوی بودند. دو استان نخست بیش از ۱۵ هزار شرکت‌کننده داشتند و خراسان رضوی در جایگاه سوم قرار گرفت.

حسینی با اشاره به قبولی نزدیک به ۱۰ هزار نفر در مرحله اول کشوری المپیاد علمی گفت: در تصویر توزیع پذیرفته‌شدگان مرحله اول، استان‌هایی که معمولاً کمتر برخوردار تلقی می‌شوند، توانسته‌اند عملکرد قابل توجهی داشته باشند. امسال استان خراسان شمالی بهترین عملکرد را نسبت به جمعیت دانش‌آموزی خود در مرحله اول آزمون‌های علمی کشور ثبت کرد.

وی ادامه داد: هرچند استان‌هایی مثل ایلام و سمنان در مقایسه با برخی استان‌ها نتیجه درخشانی نداشتند، اما عملکرد سمنان نسبت به آذربایجان غربی بهتر بوده است. همچنین خراسان جنوبی و خراسان شمالی نشان دادند که اقدامات کوچک و گام‌های اولیه نخبگانی در این استان‌ها، می‌تواند به نتایج بزرگ منجر شود.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان گفت: در آزمون مرحله دوم، تقریباً در هر رشته حدود ۴۰ نفر پذیرفته می‌شوند. این آمار نشان می‌دهد استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، البرز و خراسان جنوبی در صدر قبولی‌های مرحله دوم قرار گرفته‌اند.

وی افزود: روند موفقیت برخی استان‌ها از مرحله اول تا مرحله دوم ادامه پیدا کرده و این موضوع ما را به عدالت آموزشی در توزیع جغرافیایی مدال‌آوران نزدیک کرده است. به‌عنوان نمونه، استان‌هایی مانند خراسان جنوبی و قزوین که پیش‌تر عملکرد کمتری داشتند، حالا در حال پیشرفت‌اند و این ما را نسبت به آینده امیدوارتر می‌کند.

حسینی گفت: در حال حاضر ۷۶۰ نفر از پذیرفته‌شدگان مرحله دوم در دوره تابستانه باشگاه دانش‌پژوهان جوان حضور دارند. این گروه از بین ۸۷ هزار شرکت‌کننده اولیه انتخاب شده‌اند و روند پالایش تا تشکیل تیم ملی المپیاد جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داشت.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با اشاره به فصل برگزاری المپیاد‌های جهانی گفت: امسال در شرایطی تیم المپیاد ریاضی ایران اعزام شد که چالش‌های متعددی از جمله مسائل مالی و مشکلات سفر‌های بین‌المللی وجود داشت. با این حال، تیم اعزامی ما به دو رویداد مهم جهانی رفتند.

وی افزود: تیم ابتدا به کمپ بین‌المللی چین اعزام شد که با حضور ۳۰ کشور برتر دنیا برگزار شد. با وجود بسته بودن مرز‌های هوایی، دانش‌آموزان ما با یک هفته تأخیر رسیدند، اما موفق شدند یک مدال طلا کسب کرده و رتبه دوم این رقابت‌ها را به دست آورند؛ این بهترین نتیجه تاریخ ایران در این مسابقات بود و نخستین مدال طلای ایران در رقابت‌های چین محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: پس از آن، تیم اعزامی به المپیاد جهانی ریاضی رفت و دو مدال طلای جهانی برای کشور کسب کرد. در نهایت ایران در میان بیش از ۱۱۰ کشور رتبه دوازدهم جهان را به‌دست آورد که جایگاه بسیار ارزشمندی است.

حسینی با اشاره به رویکرد اخلاق‌مدار تیم‌های ایرانی گفت: دانش‌آموزان ما علاوه بر موفقیت علمی، در عرصه بین‌المللی نسبت به مسائل انسانی و سیاسی نیز حساسیت بالایی دارند. سال گذشته در پی جنگ غزه و رژیم صهیونیستی، تیم ایران حرکتی جدی در محکومیت این رژیم آغاز کرد. سؤال المپیاد ایران به زبان انگلیسی طراحی شد و تصویر جلد آن درباره کودکان غزه بود.

وی افزود: این اقدام با واکنش شدید کمیته جهانی المپیاد روبه‌رو شد و به ایران اخطار داده شد. امسال نیز فشار سنگینی از سوی ایران و کشور‌های حامی وارد شد تا کمیته جهانی سیاست یک‌جانبه خود را تعدیل کند. با وجود اینکه رژیم صهیونیستی حذف نشد، اما موفق شدیم شرایط شرکت دانش‌آموزان فلسطینی را فراهم کنیم که در دو سال گذشته به علت جنگ نتوانسته بودند حضور یابند.

حسینی گفت: فشار جهانی باعث شد که کمیته جهانی المپیاد به اصل بی‌طرفی بازگردد و نتواند کشوری را به دلایل سیاسی از رقابت‌ها حذف کند. این روحیه و دغدغه‌مندی دانش‌آموزان ما نسبت به مسائل انسانی نشان از عمق تربیت علمی و اخلاقی آنان دارد.

برگزاری اولین دوره المپیاد جهانی علوم و فناوری نانو در ایران

وی گفت: امسال برای اولین بار، المپیاد جهانی علوم و فناوری را برگزار می‌کنیم که اهمیت بسیار بالایی دارد. علوم و فناوری به عنوان یک علم راهبردی، نقش ویژه‌ای در جامعه علمی کشور دارد و می‌تواند به توسعه پایدار کشور کمک کند.

حسینی افزود: علاوه بر این، کشوری که میزبان این المپیاد باشد، جایگاه ویژه‌ای در سطح بین‌المللی کسب می‌کند و امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰ کشور در این رقابت‌ها شرکت کنند که این نشان‌دهنده اهمیت جهانی این رویداد است.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان گفت: یکی از دستاوردهای مهم امسال، ایجاد فضایی برای تأثیرگذاری فعال دانش‌آموزان و نخبگان ایرانی در حوزه‌های بین‌المللی بوده است. اکنون بیش از ۱۰ کشور در طراحی سوالات و آموزش المپیاد با ما همکاری می‌کنند که این جای افتخار دارد.

وی افزود: این همکاری‌ها نشان می‌دهد که ما از حالت منفعل گذشته به یک بازیگر فعال و اثرگذار در عرصه جهانی تبدیل شده‌ایم.

وی گفت: اعتماد به نخبگان باعث تقویت عزت نفس و غرور ملی در جامعه شده است. ذهن‌های خلاق ایرانی همانند سایر کشورهای پیشرفته، توانایی ساخت فناوری‌های پیشرفته را دارند.
حسینی افزود: المپیادهای جهانی نشان می‌دهد که ما فاصله معناداری با کشورهای برتر نداریم و وظیفه ما فراهم کردن زمینه‌های رشد استعدادها در داخل کشور است.
رئیس باشگاه دانش‌پژوهان گفت: ما متعهد به فراهم کردن امکانات و فرصت‌های مناسب برای دانش‌آموزان نخبه هستیم تا بتوانند در داخل کشور رشد کنند و به موفقیت‌های علمی و فناوری برسند.

وی افزود: از حمایت‌های وزارتخانه‌ها، بنیاد ملی نخبگان و نهادهای مرتبط سپاسگزاریم و امیدواریم این روند ادامه یابد تا استعدادهای جوان ایرانی بیشتر شکوفا شوند.
وی از تاثیر مثبت امتحانات نهایی پایه یازدهم  دانش آموزان المپیادی توسط شورای عالی آموزش و پرورش و وزارت علوم خبرداد و گفت: همچنین با وزارت علوم برای ورود مدال آوران المپیاد هوش مصنوعی و اقتصاد به دانشگاه جلساتی برگزار کردیم. امسال هم المپیاد ترکیبات برگزار خواهد شد و پیش بینی می شود که  همانند سال گذشته ۶۰ کشور شرکت کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب