ضرورت پیوند علم و معنویت در مواقع بحران

به گزارش خبرنگار آنا، حجتالاسلام حسن عارضی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در سمینار یکروزه تابآوری نهادی برخاسته از هویت تمدنی اظهار کرد: کشوری هستیم که هر سال با بحران جدید مواجهایم از جنگ و زلزله گرفته تا بیماریهای واگیردار. اگر دانشگاه قرارگاه فکری کشور است، باید از هماکنون برای تابآوری در بحران تصمیم بگیرد، زیرساخت فراهم کند و آموزشهای لازم را توسعه دهد.
وی با اشاره به باورهای شهید محمدمهدی طهرانچی، رئیس فقید دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: شهید طهرانچی کسی بود که بین ایمان و علم پیوند برقرار کرد؛ فیزیکدان برجستهای که هستی را آفرینش خدا میدانست و در آموزش، مدیریت و حتی ارتباطات اجتماعی خود، به دنبال تحقق این پیوند بود.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به آموزههای دینی افزود: در فرهنگ دینی، تابآوری برابر با صبر است؛ اما نه صبر منفعل، بلکه صبر به معنای کنشگری فعال. آنچه از حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در عاشورا و پس از آن دیده شد، یک مواجهه فعالانه با بحران بود. باید این نوع صبر را در دانشگاه معنا کنیم.
عارضی با اشاره به بیانیه وزارت علوم درباره هفت مأموریت دانشگاهیان در قبال فرمایشات رهبر انقلاب بیان کرد: در اندیشه شهید طهرانچی، بسیاری از این مأموریتها از سالها قبل جاری بود. وی به علم نافع اعتقاد داشت؛ علمی که در خدمت حل مسائل واقعی مردم باشد. حتی طراحی سامانههای پژوهشی در دوره او با هدف شفافیت و عدالت آموزشی صورت گرفت، هرچند ممکن است امروز نقدهایی به آن وارد باشد.
وی با انتقاد از نگاه انحصاری یا تقابلی میان حوزه و دانشگاه، خواستار گفتوگوی بینرشتهای و پرهیز از مقصر دانستن یکسویه دیگران شد و تصریح کرد: دانشگاه باید پیام جنگ را دریافت کرده و بررسی کند که اگر تابآوری جامعه در برخی حوزهها کم بود، باید ریشهها را واکاوی کند؛ از منظر حقوقی، روانشناختی، جامعهشناختی و اعتقادی.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با تأکید بر لزوم ایفای نقش معلم در ارتقای تابآوری دانشجویان عنوان کرد: معلمی فقط به تدریس علمی محدود نمیشود. همانطور که شهید طهرانچی باور داشت، استادان باید تربیت اجتماعی را نیز بر عهده بگیرند. او حتی در موضوعاتی مانند پوشش دانشجویان هم معتقد بود که نقش استاد مهمتر از نهادهای نظارتی است.
عارضی با اشاره به آیههای سوره روم و آموزههای قرآن ادامه داد: در آموزههای دینی، نماز و باور توحیدی، آستانه تحمل انسان را بالا میبرد. اگر بخواهیم جامعهای تابآور داشته باشیم، باید بنیانهای معنوی و باورهای دینی آن را تقویت کنیم. این وظیفه فقط بر دوش گروه معارف نیست بلکه هر استادی در هر رشتهای باید گریزهای توحیدی در کلاس درس داشته باشد.
وی با بیان تجربه دیدار با خانواده یکی از شهدای اخیر از صلابت و آرامش پدر شهید سخن گفت و آن را حاصل ایمان توصیف و اضافه کرد: ایمان، تابآوری میآورد. همان چیزی که دشمنان هم به آن اعتراف کردهاند به اینکه ملتهایی که نگاهشان به مرگ «عند ربهم یرزقون» است، شکستناپذیرند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به کلام شهید طهرانچی تشریح کرد: به قول شهید طهرانچی، ایران را جنگ از بین نمیبرد؛ بلکه ناکارآمدی عناصر علمی و فرهنگی میتواند کشور را زمینگیر کند. او دانشگاه را یا جایگاه عالمان ربانی میدانست یا مسیر نجات متعلمان. اگر نتوانیم جزء این دو گروه باشیم، نمیتوانیم تأثیرگذار باشیم. راه آن، پیوند علم و ایمان است. دانشگاهی که میخواهد تابآوری را بالا ببرد، باید از این پیوند آغاز کند.
انتهای پیام/

«قرن نفسگرایی» به شبکه مستند میآید

محبت بیش از حد پدر و مادربزرگ رشد اجتماعی نوه را مختل میکند
