08:58 06 / 05 /1404
کلانتری خلیل‌آباد مطرح کرد

شهید طهرانچی؛ فیزیک‌دانی در قله‌های دانش و مدیری دقیق در سیاست‌گذاری

شهید طهرانچی؛ فیزیک‌دانی در قله‌های دانش و مدیری دقیق در سیاست‌گذاری
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با بیان اینکه شهید طهرانچی فیزیک‌دانی در قله‌های دانش و مدیری دقیق در سیاست‌گذاری بودند، گفت: ایشان اهل نظر و عمل بود.

به گزارش خبرنگار آنا، حسین کلانتری خلیل‌آباد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در مراسم بزرگداشت اربعین شهید دکتر طهرانچی و شهدای دانشجو و دانش‌آموخته واحد کرج که با حضور استادان، کارکنان و دانشجویان در مسجد پیامبر اعظم (ص) این واحد دانشگاهی برگزار شد، با بیان اینکه شهید طهرانچی مدیری بود که عقلانیت راهبردی را با شجاعت در تصمیم‌گیری تلفیق کرده بود، به توصیف ابعاد مختلف شخصیت و مدیریت این شهید والامقام پرداخت.

وی با تأکید بر اینکه شهید دکتر طهرانچی برخلاف بسیاری که یا در حاشیه علم و فرهنگ ماندند یا در پیچ‌ و خم سیاست‌زدگی گرفتار شدند، همواره در مسیر «تمدن‌سازی علمی» حرکت می‌کرد، اظهار کرد: ایشان به‌درستی دریافته بودند که پیشبرد سند تحول دانشگاه آزاد نیازمند مدیرانی با شناخت عمیق از منطق دانشگاه، ریشه‌دار در میدان علم و آموزش و برخوردار از شجاعت عبور از مقاومت‌های طبیعی تحول است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، نگاه مدیریتی شهید دکتر طهرانچی را نگاهی شایسته‌سالار، عقلانی و نوسازانه دانست و افزود: شهید طهرانچی نه با رابطه، بلکه با اعتماد به عملکرد و وفاداری به مأموریت‌های کلان نظام علمی کشور، مدیران خود را انتخاب می‌کرد؛ رویکردی که او را از هم‌عصرانش متمایز می‌ساخت.

کلانتری خلیل‌آباد متذکر شد: شهید طهرانچی تنها یک مدیر دانشگاهی نبود، بلکه نمادی از «مدیر حکیم تمدنی» در ساختار آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران بود؛ مدیری که عقلانیت راهبردی را با شجاعت در تصمیم‌گیری تلفیق کرده بود.

وی در توصیف جامع شخصیت علمی و اجرایی دکتر طهرانچی تبیین کرد: ایشان هم اهل نظر بود و هم اهل عمل؛ از یک‌سو فیزیک‌دانی در قله‌های دانش و از سوی دیگر مدیری دقیق و فعال در سطوح کلان سیاست‌گذاری و جلسات اجرایی استانی. در کنار این ویژگی‌ها، شخصیتی متواضع، خوش‌خلق و در عین حال جدی در مسئولیت داشتند و با صراحت علمی، همواره خواهان تصمیم‌گیری مستند و مبتنی بر داده‌های واقعی بودند.

شهید طهرانچی؛ فیزیک‌دانی در قله‌های دانش و مدیری دقیق در سیاست‌گذاری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های شهید طهرانچی را قدرت گفت‌وگوی علمی و شنیدن صدای منتقدان دانست و تبیین کرد: برخلاف بسیاری از مدیران، دکتر طهرانچی منتقدان علمی را سرمایه می‌دانست. او دانشگاه را نه فقط محل انتقال دانش، بلکه میدان ساختن آینده بر می‌شمرد؛ آینده‌ای که نیازمند درک هم‌زمان از دانش روز و واقعیت‌های جامعه و تمدن است.

تأکید شهید طهرانچی بر بازخوانی روندهای جهانی، تحولات جمعیتی و عبور از آموزش سنتی

کلانتری خلیل‌آباد با اشاره به آینده‌نگری راهبردی شهید طهرانچی تشریح کرد: ایشان از آغاز مسئولیت، بر ضرورت بازخوانی روندهای جهانی، تحولات جمعیتی، تغییر الگوهای یادگیری و عبور از آموزش سنتی تأکید داشتند و هشدار می‌دادند که اگر دانشگاه آزاد خود را بازآفرینی نکند، با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.

این استاد تمام دانشگاه با بیان اینکه بحران کرونا فرصتی برای شتاب تحول دیجیتال در دانشگاه آزاد اسلامی شد، افزود: شهید دکتر طهرانچی با ایجاد زیرساخت‌هایی چون «آموزشیار»، «نظام ارزشیابی دیجیتال» و «سامانه‌های آموزش غیرحضوری»، دانشگاه را پیش از بحران کرونا در مسیر آموزش ترکیبی قرار داد.

کلانتری خلیل‌آباد گفت: رویکرد تحولی شهید طهرانچی، ناظر بر آینده‌ای پایدار و عقلانی بود؛ آینده‌ای که در آن دانشگاه، نه صرفاً یک نهاد آموزشی، بلکه یک نهاد مسئله‌محور، کارآفرین و مولد ثروت ملی باشد.

وی در ادامه خدمات و تحولات مدیریتی شهید طهرانچی را در چند محور کلان برشمرد: تحول در حکمرانی علمی و نظام تصمیم‌سازی دانشگاه با اجرای «نظام پایش عملکرد» شامل پایش آموزشی، پژوهشی و مالی؛ اصلاح ساختار مالی و کاهش وابستگی به شهریه از طریق ایجاد منابع درآمدی غیرشهریه‌ای مانند قراردادهای پژوهشی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های بلااستفاده دانشگاه؛ نوسازی محتوای آموزشی با توسعه رشته‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، داده‌کاوی، بیوانفورماتیک و حکمرانی دیجیتال؛ ایجاد پیوند واقعی میان دانشگاه، صنعت، جامعه و دولت با تأسیس مراکز رشد و انعقاد قراردادهای پژوهشی با نهادهای ملی؛ تدوین سند دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی، تقویت جایگاه استاد در سیاست‌گذاری دانشگاهی، اجرای عدالت آموزشی در مناطق محروم، تمرکز بر علوم انسانی اسلامی و عملیاتی‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب در نظام دانشگاهی تنها نمونه‌ای از این اقدامات و خدمات هستند.

شهید طهرانچی؛ فیزیک‌دانی در قله‌های دانش و مدیری دقیق در سیاست‌گذاری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با اشاره به دلایل برخی مخالفت‌ها با رویکرد تحولی دکتر طهرانچی گفت: هر تحول ساختاری بزرگی با مقاومت‌هایی روبروست؛ به‌‌خصوص از سوی کسانی که منافع خود را در وضعیت سابق تثبیت کرده‌اند. اصلاحات عمیق دکتر طهرانچی، ناظر بر تغییر الگوهای مدیریتی، مالی و فرهنگی بود و طبعاً با چالش‌هایی همراه بود.

کلانتری خلیل‌آباد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فاجعه انسانی جاری در غزه یادآور شد: در روزهایی که در سوگ شهدای علم و تعهد ایستاده‌ایم، نمی‌توانیم از فاجعه‌ای بزرگ‌تر در غزه غافل بمانیم و آنچه در این سرزمین می‌گذرد، دیگر جنگ نیست، بلکه محاصره‌ای علیه انسانیت است و محروم کردن کودکان از نان و دارو، جنایتی علیه وجدان بشری است.

این استاد تمام دانشگاه افزود: دانشگاه، سنگر علم است، اما همزمان سنگر اخلاق، بیداری و کرامت انسانی نیز هست و اعلام می‌کنیم که هر وجدان بیداری باید در کنار مردم مظلوم غزه بایستد و سکوت در برابر این فاجعه، هم‌دستی با تاریخِ جنایت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با تأکید بر استمرار راه شهیدان افزود: درسی که همواره از شهیدان‌مان آموخته‌ایم، این است که باید در برابر ظلم ایستاد؛ با علم، با کلمه، با ایستادگی و ما خواهیم ایستاد؛ برای کرامت انسان، برای شرافت علم و برای فردایی که در آن، هیچ کودکی از نان و آب محروم نباشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب