توجه به تنوع فرهنگی پیششرط افزایش نرخ پوشش در مناطق کمتربرخوردار است

به گزارش خبرگزاری آنا،
نشست کارگروه توسعه کمی و کیفی تعلیم و تربیت کودکان زیر ۷ سال با حضور معاونان و مسئولان وزارت آموزش و پرورش در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برگزار شد.
در این نشست، حمیدرضا شیخالاسلام معاون وزیر و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ضمن تسلیت ایام ماه صفر، گفت: این کارگروه با نظر ویژه وزیر آموزش و پرورش و نگاه راهبردی ایشان به مسئله تعلیم و تربیت کودک برای اولین بار در کشور ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه توسعه، رشد کمی و کیفی را به صورت همزمان در بر میگیرد، افزود: یکی از مهمترین شاخصهای توسعه، آموزش و پرورش است؛ شاخصی که در آن تعلیم و تربیت نوآموزان به طور خاص اهمیت دارد و در ارتقای آن اثرگذار است.
شیخالاسلام با اشاره به وظایف این کارگروه، فعالیت ادارات تعلیم و تربیت کودک در استانها را فرصتی مغتنم برای ارتقای زیستبوم کودکی دانست و اظهار داشت: با آغاز فعالیت این ادارات ذیل ادارهکل آموزش و پرورش استان، هم فرایند نظارت بر فعالیتها با روند بهتری طی میشود و هم هدف اصلی که همان ارتقاء نرخ پوشش و رسیدن به نرخ پوشش حداکثری است، محقق خواهد شد.
توجه به تفاوتها و تنوع فرهنگی پیششرط افزایش نرخ پوشش است
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک توجه به تفاوتها و تنوع فرهنگی را اصل مهم در افزایش نرخ پوشش کودکان در دورۀ پیشدبستانی عنوان و تصریح کرد: برای رسیدن به پوشش حداکثری توجه به اقتضائات هر استان و طراحی مدل خاص همان منطقه امری ضروری است.
شیخالاسلام با اشاره به اهمیت افزایش نرخ پوشش در مناطق دوزبانه و کمتربرخوردار این امر را لازمه تحقق عدالت آموزشی دانست و یادآور شد: آغاز سنجش در دوره پیش از دبستان باید به عنوان یک اولویت در دستورکار قرار بگیرد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با تاکید بر لزوم گفتمانسازی در حوزه تعلیم و تربیت کودک، گفت: نهادینه کردن گفتمان تعلیم و تربیت کودک حتی در شاکله حاکمیتی اهمیت بسیار زیادی دارد و منجر به ارتقای زیستبوم خواهد شد.
سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مسئولیتی خطیر در کشور دارد
احمد محمودزاده معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی نیز با اشاره به اهمیت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، خاطرنشان کرد: این سازمان هم به دلیل کثرت مخاطب و هم اهمیت بازه سنی، مسئولیتی خطیر در نظام جمهوری اسلامی دارد.
وی افزود: اهمیت دوره تعلیم و تربیت کودک در کلام مقام معظم رهبری به حدی است که این سازمان مبتنی بر توجه ویژه ایشان تاسیس و راهاندازی شد.
رسیدن به نرخ پوشش حداکثری به مدلهای جدیدی نیاز دارد
محمودزاده ادامه داد: رسیدن به نرخ پوشش حداکثری نیاز به مدلهای جدیدی دارد، زیرا از طرفی بخش دولتی با محدودیت منابع مواجه است و از طرف دیگر بخش غیردولتی نیز نمیتواند زمینهساز مشارکت جمعی در این حوزه باشد. نکته مهم دیگر توجه به تنوع فرهنگی و اقتضائات بومی هر استان و منطقه است.
وی خاطرنشان کرد: ارتقای کیفیت آموزشی در این دوره سبب تمایل بیشتر خانوادهها و در نتیجه افزایش نرخ پوشش خواهد شد؛ به خصوص که این دوره نقش تاثیرگذاری در روند تحصیلی و تربیتی کودکان دارد.
تعلیم و تربیت کودک پایه ارتقای آموزش عمومی کشور است
سالار قاسمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز کارگروه توسعه کمی و کیفی تعلیم و تربیت کودکان زیر ۷ سال در کودکستانها را پایه ارتقای آموزش عمومی کشور توصیف و تصریح کرد: این کارگروه بنیان کیفیتبخشی به آموزش و پرورش است و به همین دلیل باید از نظرات متخصصان و نخبگان این عرصه نیز به نحو احسن استفاده کند.
قاسمی «سنجش»، «مربیان و مدیران» و «بستههای یادگیری» را سه عنصر تاثیرگذار در کیفیتبخشی به عملکرد این کارگروه دانست و یادآور شد: برای رسیدن به نرخ پوشش حداکثری، ضمن توجه به کیفیتبخشی آموزش، توجه به اصول و ارکان اولیه امری ضروری و اجتنابناپذیر است.
رسیدن به نرخ پوشش حداکثری تنها با تکیه بر ماهیت غیردولتی امکانپذیر نیست
در ادامه، محمد بداغی مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر توزیع منابع بر مبنای برنامهها، گفت: منابع باید با اتکا به برنامه توزیع شود و در نهایت نیز نتایج و اهداف مورد تحلیل قرار بگیرد؛ تنها در چنین فرایندی است که بهرهوری به صورت بهینه محقق میشود.
وی اضافه کرد: تنها برنامههایی میتوانند در زیستبوم اثرگذار باشند که مبتنی بر واقعیتهای موجود طراحی شده باشند و در اجرا نیز از اصول علمی و منطقی پیروی کنند.
بداغی با اشاره به اینکه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در دوره جدید در ریل صحیح قرار گرفته، اظهار داشت: برنامههایی که با نگاه ایدهآلگرایانه نوشته میشوند، نه تنها به نتیجه مطلوب منتج نخواهند شد؛ بلکه سبب اتلاف منابع نیز میشوند.
وی ادامه داد: رسیدن به نرخ پوشش حداکثری تنها با تکیه بر ماهیت غیردولتی امکانپذیر نیست؛ زیرا این مسئله با واقعیتهای موجود در کشور در تضاد است.
رسانه نقش بسزایی در اعتلای زیستبوم تعلیم و تربیت کودک دارد
در بخش دیگری از این نشست، حسین صادقی رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، ساختارمندشدن سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در دور جدید را یک دستاورد بزرگ برای توصیف کرد و اظهار داشت: ایجاد ساختارهای متناظر استانی نشان میدهد باور به تعلیم و تربیت در دوره کودکی به صورت بنیادین در حال نهادینه شدن است.
وی با اشاره به نقش مهم رسانه در گفتمانسازی، اضافه کرد: رسانه نقش بسزایی در اعتلای زیستبوم کودکی دارد و میتوان از ابزار رسانه به خوبی برای معرفی و تبیین جایگاه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و آگاهیبخشی به جامعه به ویژه خانوادهها بهره برد.
صادقی با بیان اینکه شاکله فکری، ذهنی و عقیدتی کودکان در دوره پیش از دبستان شکل میگیرد، خاطرنشان کرد: دوره پیش از دبستانی مهمترین دوره در فرایند آموزشی و تربیتی است.
محمد سلیمی مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش نیز همکاری و همافزایی مجموعه وزارت آموزش و پرورش برای نهادینه شدن جایگاه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را امری ضروری توصیف و تاکید کرد: ایجاد این کارگروه برای اولین بار در کشور نشاندهنده اهمیت دورۀ کودکی در نظام آموزش و پرورش کشور است.
عاطفه مدبرنژاد مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش هم دوره پیش از دبستان را مهمترین دوره در فرایند آموزشی و تربیتی دانست و با اشاره به جایگاه ویژه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در نظام آموزش و پرورش، آمادگی کامل این ادارهکل برای همراهی و همکاری با سازمان را اعلام کرد.
برگزاری دوره آموزشی با حضور بیش از ۲۰ هزار آموزگار چندپایه
در ابتدای این نشست، حامد صبوری معاون نظارت بر مراکز سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیتهای انجامشده در این کارگروه، پوشش حداکثری نوآموزان در دورۀ پیشدبستانی را از تکالیف اساسنامه بر سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک عنوان کرد و گفت: نظارت بر تمهید سازوکار لازم برای پوشش حداکثری آموزش و مداخله بهنگام کودکان دیرآموز شناساییشده در طرح سنجش، یکی از اولویتهای اصلی این کارگروه است.
صبوری با اشاره به برگزاری دوره آموزشی ویژه آموزگاران چندپایه، یادآور شد: این دورهها با حضور بیش از ۲۰ هزار آموزگار برگزار شد و در آن شرکتکنندگان مبانی و اصول آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت کودک را فراگرفتند.
وی صدور کد فضا و کد واحد سازمانی برای کودکستانها در راستای زمینهسازی برای ثبتنام نوآموزان در سامانه سیدا را یکی دیگر از فعالیتهای مهم این کارگروه قلمداد کرد و یادآور شد: ثبت اطلاعات مدیران و مربیان در سامانه سیدا انجام شده و این سامانه آماده ثبت اطلاعات و کلاسبندی نوآموزان است.
بستههای تربیت و یادگیری تائیدشده تا شهریورماه اعلام میشود
صبوری با اشاره به اهمیت محتوای تربیتی، خاطرنشان کرد: ارزیابی بستههای تربیت و یادگیری ویژه کودکستانها بر اساس چارچوبهای علمی توسط کارشناسان و متخصصان در حال انجام است و بستههای تاییدشده تا پیش از مهر ماه و در اواسط شهریور ما اعلام خواهد شد.
لازم به ذکر است در این نشست، یوسف قاسمی معاون تربیت کودک و توانمندسازی خانواده سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، حسین رضایی مدیرکل اداری و مالی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، محمد گودرزی دهریزی دبیر جشنواره ملی طعم کتاب، امیر مهردادی و رعنا پرتوی مدیرانکل معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست حضور داشتند.
انتهای پیام/