مجری شبکه خبر در گفتگو با آنا مطرح کرد

جنگ ۱۲ روزه نشان داد برای شرایط بحرانی باید تولید محتوا داشته باشیم

جنگ ۱۲ روزه نشان داد برای شرایط بحرانی باید تولید محتوا داشته باشیم
الهام عابدینی که در روز حمله صهیونیست‌ها به ساختمان شیشه‌ای در این محل حاضر بود از حال و هوای آن روز و درس‌هایی که می‌توان از دفاع مقدس ۱۲ روزه برای اهالی رسانه می‌گوید.

الهام عابدینی، مجری‌کارشناس تلویزیون که هنگام حمله به ساختمان شیشه‌ای در این محل حضور داشت، درخصوص ۱۲ روز جنگ تحمیلی و نکات قابل‌تأمل در جریان این تجربیات گفت: یکی از اتفاقات مهم در روز حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان شیشه‌ای این بود که رئیس رسانه ملی و مدیر شبکه خبر در آن لحظات کنار همکاران قرار گرفتند و این حضور موجب قوت قلب ما شد. این حضور روحیه‌بخش و بسیار باارزش بود و همه مشاهده کردند که مدیران ارشد رسانه ملی حتی در آن لحظات خاص به محل حفاظت‌شده‌ای نرفته‌اند و همکارانشان را تنها نگذاشته‌اند.

درس‌هایی که از جنگ ۱۲روزه گرفتیم

وی یادآوری کرد: به‌نظرم تجربیاتی که به‌واسطه جنگ ۱۲روزه به دست آوردیم، قطعاً در آینده و در شرایط مختلف می‌تواند درس‌های آموزنده‌ای برای ما داشته باشد. برای نمونه، ما اکنون می‌دانیم که در شبکه خبر باید برنامه‌های تأمینی بیشتری داشته باشیم. در روز‌های جنگ این نیاز بیشتر هم احساس شد؛ چرا که لازم بود برای پر کردن آنتن، برنامه‌های زنده بیشتری را آماده کنیم که کار آسانی نبود. اگر تولیدات تأمینی بیشتری داشتیم، شاید کمی حجم کار‌ها سبک‌تر می‌شد و می‌توانستیم کیفیت برنامه‌ها را بالاتر ببریم یا حتی از اشخاص بهتری برای حضور در برنامه‌ها دعوت کنیم.

عابدینی متذکر شد: البته که به‌دلیل اهمیت اطلاع‌رسانی سریع و دقیق در آن روز‌ها لازم بود که برنامه‌های زنده‌ای داشته باشیم تا ۲۴ساعته در کنار مخاطبان قرار بگیریم. همه هدف ما در آن روز‌ها روی آنتن بردن برنامه‌هایی باکیفیت و اطلاع‌رسانی و تحلیل‌های شفاف و دقیق بود. بااین‌حال، وقتی شرایط عادی نیست، ممکن است به کیفیت مطلوبی که در نظر داریم، دست پیدا نکنیم. اکنون می‌توانیم از تجربیاتی که حاصل شد، درس بگیریم.

این مجری و کارشناس حوزه بین‌الملل ضمن اشاره به اینکه رسانه ملی با هوشیاری، پیش‌از وقوع حمله به فکر استودیو‌های جایگزین بوده و حتی به‌صورت آزمایشی بخش‌هایی را از این استودیو‌های جایگزین روی آنتن برده است، گفت: ما اگر آمادگی کافی نداشتیم و مدیران با راهبری دقیق شرایط را مدیریت نمی‌کردند، شاید شاهد نمایش اقتدار ازسوی رسانه ملی پس‌از حمله رژیم صهیونی به ساختمان شیشه‌ای نبودیم. خوشبختانه به‌واسطه همین آمادگی، بلافاصله بعداز انفجار، آنتن زنده شبکه خبر را مشاهده کردیم و قطعاً تجربیات این جنگ تحمیلی آمادگی رسانه ملی را برای هرگونه بحرانی دوچندان کرده است.

عابدینی درمورد گزارش زنده‌ای که ازطریق صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد نیز گفت: زمانی که باخبر شدیم تهدید‌ها جدی است و احتمال بالایی وجود دارد که سازمان و ساختمان شیشه‌ای‌اش را هدف حمله قرار دهند، به این فکر کردم که باید این لحظات را ثبت کرد. خوشبختانه به‌واسطه حضور همکاران شجاع و متعهدمان، آنتن به بهترین شکل برقرار بود. بااین‌حال، فکر کردم باید برای ثبت تاریخی این حمله کاری کنم و به پوشش تصویری آنچه اتفاق افتاده با حداقل امکاناتی که در آن لحظه در اختیار داشتم، بپردازم.

سرپرست پژوهش‌های کاربردی معاونت برون‌مرزی صداوسیما افزود: ما در آن لحظات اصلاً نمی‌ترسیدیم و فقط به‌فکر کمک به یکدیگر و اطلاع‌رسانی از اتفاقات بودیم. من آن‌قدر درگیر ثبت وقایع بودم که حتی به ذهنم نرسید با خانواده تماس بگیرم و از سلامتی خودم به آنها خبر بدهم. حس‌وحال عجیبی داشتیم و با قدرت در صحنه حاضر بودیم.

تلاش دشمن برای ایجاد اضطراب و ابهام

این کارشناس و مجری شبکه خبر با تأکید بر اینکه جنگ و جدال روانی دشمن علیه افکار عمومی ادامه دارد، اضافه کرد: عملیات روانی دشمن پیش‌از جنگ ۱۲روزه آغاز شده بود و متوقف هم نشده است. آنها تلاش می‌کنند اضطراب جامعه فروکش نکند. حتی در این مدت برخی حساب‌های کاربری رسمی رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند با انتشار مطالبی پرسش‌برانگیز، موجی از نگرانی و ابهام ایجاد کنند.

عابدینی با بیان اینکه هدف دشمنان جلوگیری از ترمیم روحیه مردم و آرامش افکار عمومی است، افزود: من معتقدم در شرایطی که دشمن مجبور به توقف حملات شده، اخبار همچنان باید به تبیین ابعاد مختلف این تجاوزگری‌ها بپردازند. ما با دشمنی مواجهیم که نتوانسته اهدافش را محقق کند، بنابراین احتمال دارد مجدداً حملاتی را از سر بگیرند و ما باید آمادگی ۱۰۰ درصدی در تمام بخش‌ها داشته باشیم.

وی به اهمیت آموزش مردم برای مواجهه با انواع بحران‌ها ازجمله شرایط جنگی نیز اشاره کرد و گفت: آمادگی زیرساخت‌های شهری یکی از بخش‌های مربوط به مدیریت بحران است؛ اما مردم باید درخصوص واکنش درست در لحظات بحرانی و جنگی آموزش ببینند. کشور ما چند دهه است که در امنیت قرار دارد و حالا به‌واسطه حملات رژیم صهیونی، مردم جنگ را تجربه کرده‌اند و طبیعی است که در عین آرامش و خونسردی، لازم است درخصوص چنین وضعیتی آموزش ببینند.

عابدینی در ادامه گفت: البته در همان روز‌هایی که دشمن به اهدافی در کشور حمله می‌کرد، برخی از شبکه‌های صداوسیما با دعوت از متخصصان درباره چگونگی صحبت با کودکان و نوجوانان در موضوع جنگ برنامه‌هایی تولید کردند که اقدام بسیار درستی بود. باید برای این دغدغه‌های عمومی تولید محتوا داشته باشیم تا به آرامش بیشتر جامعه کمک کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب