08:00 22 / 04 /1404

گامی در توسعه فناوری ماشین‌های الکتریکی؛ از خودرو برقی تا انرژی پاک

گامی در توسعه فناوری ماشین‌های الکتریکی؛ از خودرو برقی تا انرژی پاک
دانش‌آموخته دکتری برق-قدرت گفت: طراحی جدید ماشین‌های شارمحوری مغناطیس دائم با کاهش مصرف آهنربا، هزینه‌های تولید را بهینه کرده و راه را برای توسعه خودرو‌های برقی و انرژی‌های پاک هموار می‌‌کند.

محمود مرئوسی نوش‌آبادی دانش‌آموخته دکتری برق-قدرت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا درباره پژوهش خود(رساله دکتری) در زمینه ماشین‌های الکتریکی اظهار کرد: سال‌های اخیر، توجه به مسائل زیست‌محیطی و گرایش به انرژی‌های پاک، صنایع مرتبط با خودرو‌های برقی، انرژی‌های تجدیدپذیر و توربین‌های بادی را به‌سرعت توسعه داده است، این روند باعث شده ماشین‌های الکتریکی با بازدهی بالا و قابلیت راه‌اندازی مستقیم، جایگاه ویژه‌ای پیدا کنند.

وی افزود: در میان انواع ماشین‌های الکتریکی، ماشین‌های مغناطیس دائم به دلیل گشتاور بالا، وزن و حجم کم و بازدهی مطلوب، گزینه‌ای ایده‌آل برای کاربرد‌های صنعتی هستند. به‌ویژه ماشین‌های شارمحوری به دلیل امکان تولید ساختار‌های متنوع و ماژولار، هزینه ساخت پایین‌تر نسبت به ماشین‌های شارشعاعی و سهولت در ساخت و مونتاژ از محبوبیت بالایی برخوردارند و پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک بخش عمده‌ای از بازار ماشین‌های الکتریکی را به خود اختصاص دهند.

دانش‌آموخته دکتری برق-قدرت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان درباره محور اصلی رساله خود توضیح داد: هدف پژوهش، طراحی ماشین شارمحوری مغناطیس دائم با ساختار قطب‌های یک در میان بود که مصرف آهنربا را کاهش دهد. از آنجا که آهنربا‌ها نقش کلیدی در تولید میدان مغناطیسی دارند و هزینه تولید آنها بالاست، این ساختار نوآورانه نه‌تنها هزینه‌ها را کاهش می‌دهد؛ بلکه عملکرد ماشین را در سطح مطلوبی حفظ می‌کند.

مرئوسی نوش‌آبادی ادامه داد: در این پژوهش، ابتدا اصول طراحی ماشین‌های شارمحوری مغناطیس دائم بررسی شد. سپس با استفاده از نرم‌افزار‌های تخصصی، شبیه‌سازی‌هایی با روش تحلیل اجزای محدود سه‌بعدی انجام گرفت. روش‌های تحلیل عددی، تحلیلی و هارمونیکی برای ارزیابی مدل‌های طراحی‌شده نیز به کار رفت و نتایج آنها مقایسه شد.

این پژوهشگر با اشاره به بررسی‌های انجام‌شده گفت: ماشین طراحی‌شده از جنبه‌های مختلف مانند بازده، گشتاور تولیدی، ولتاژ و جریان خروجی در حالت‌های بی‌باری و بارداری مورد ارزیابی قرار گرفت. تأثیر تغییرات پارامتر‌های طراحی مانند شکل و ابعاد آهنرباها بر عملکرد ماشین هم مطالعه شد. نتایج نشان داد که این طراحی جدید، مصرف آهنربا و هزینه‌های تولید را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داده در حالی که گشتاور و بازده ماشین همچنان در سطح مطلوبی باقی مانده است.

وی تأکید کرد: این دستاورد، گامی مهم در توسعه فناوری ماشین‌های الکتریکی است و می‌تواند کاربرد‌های گسترده‌ای در خودرو‌های برقی، انرژی‌های تجدیدپذیر و توربین‌های بادی داشته باشد. این ساختار جدید نه‌ فقط رقابت‌پذیری ماشین‌های شارمحوری را افزایش می‌دهد؛ بلکه می‌تواند فرصت‌های شغلی و کارآفرینی در صنعت ماشین‌های الکتریکی ایجاد کند.

دانش‌آموخته دکتری برق-قدرت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان با اشاره به پیشنهاد‌های خود برای تحقیقات آینده عنوان کرد: استفاده از مواد جدید و بهینه‌سازی فرآیند‌های تولید و طراحی می‌تواند کارایی ماشین‌های الکتریکی را بیش از پیش افزایش و هزینه‌های تولید را کاهش دهد. این مسیر می‌تواند به توسعه فناوری‌های پایدار و حمایت از محیط‌زیست هم کمک شایانی کند.

به گزارش آنا، محمود مرئوسی نوش‌آبادی با راهنمایی سعید جوادی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان موفق شد از رساله دکترای برق در این دانشگاه با عنوان«طراحی و مدل‌سازی تحلیلی ماشین شارمحوری مغناطیس دائم قطب یک در میان» دفاع کند و با درجه عالی به مدرک دکتری نائل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب