میراث شهید طهرانچی در دانشگاه آزاد؛ از تحول دیجیتال تا انرژی تجدیدپذیر

میراث شهید طهرانچی در دانشگاه آزاد؛ از تحول دیجیتال تا انرژی تجدیدپذیر
میراث علمی و مدیریتی شهید دکتر محمدمهدی طهرانچی در دانشگاه آزاد اسلامی تنها محدود به یک دوره چهارساله نیست، بسیاری از طرح‌هایی که با نگاه آینده‌نگر او آغاز شد، امروز به عنوان مسیرهای تثبیت‌شده در ساختار دانشگاه ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری آنا و به نقل از خبرگزاری مهر محمد علی‌اکبری، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر با اشاره به تداوم مسیر علمی و مدیریتی شهید دکتر محمدمهدی طهرانچی گفت: پس از پایان دوره مدیریت ایشان، سیاست‌های کلان و پروژه‌های اولویت‌دار دوره پیشین با حمایت رنجبر، سرپرست فعلی دانشگاه، در حال پیگیری است. توسعه سامانه‌های دیجیتال دانشگاهی و ورود به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله این اولویت‌هاست.

وی افزود: برخی از طرح‌های اجراشده در دوره دکتر طهرانچی، تثبیت‌شده و غیرقابل بازگشت هستند و امروز بخشی از مزایای ماندگار دانشگاه به شمار می‌آیند. از جمله آنها، توسعه سامانه‌های دیجیتال و زیرساخت‌های فناورانه‌ای است که با دقت و آینده‌نگری ویژه دنبال شد و اکنون جزئی جدایی‌ناپذیر از هویت دانشگاه آزاد محسوب می‌شود.

برنامه دانشگاه آزاد برای حل بحران ناترازی انرژی

معاون دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به یکی از اقدامات راهبردی اخیر دانشگاه اشاره کرد و گفت: در ماه‌های پایانی دوره مدیریت شهید طهرانچی، مسأله ناترازی انرژی به‌عنوان یکی از اولویت‌های ملی در دستور کار دانشگاه قرار گرفت. این برنامه در دو بعد عملیاتی و علمی پیگیری می‌شود.

وی توضیح داد: در بخش اجرایی، برنامه نصب سلول‌های خورشیدی در واحد‌های مستعد از جمله واحد اصفهان تصویب و وارد فاز اجرایی شده است. این اقدام با هدف خودکفایی نسبی در تأمین انرژی و کمک به اقتصاد برق کشور صورت می‌گیرد.

در بعد علمی نیز، با محوریت دانشکده معدن و انرژی و برخی واحد‌های مستعد مانند سیرجان، مطالعات تحلیلی درباره ریشه‌های ناترازی انرژی و طراحی راهکار‌های فناورانه آغاز شده و در قالب سیاست‌گذاری علمی ادامه دارد به گونه‌ای که تولید دانش در راستای منافع اقتصادی، امنیتی و سلامت جامعه جهت‌دهی شود.

اصلاح طرح «هیئت علمی وابسته» برای جذب نخبگان صنعتی

علی‌اکبری همچنین به ابتکار دانشگاه آزاد در دوره شهید طهرانچی برای جذب نخبگان صنعتی اشاره کرد و گفت: طرح «هیئت علمی وابسته» با هدف بهره‌گیری از ظرفیت متخصصان شاغل در صنایع بزرگ مانند ایران‌خودرو مطرح شد، اما در اجرا با چالش‌هایی روبه‌رو شد.

علی اکبری در توضیح این طرح گفت: دکتر طهرانچی پیشنهاد دادند که افراد متخصص در صنایع مانند ایران‌خودرو، که تجربه‌های ارزشمندی در حوزه‌های فنی و کاربردی دارند، به‌عنوان هیئت علمی وابسته در دانشگاه مشغول به فعالیت شوند. این افراد جذابیت زیادی برای نظام آموزشی دارند؛ چراکه دقیقاً همان بخشی هستند که احساس می‌کردیم در دانشگاه کمبود داریم.

به گفته وی، در مرحله اول قرار بود این افراد به‌عنوان هیئت علمی وابسته وارد دانشگاه شوند و در صورت تمایل و تأیید، بعد‌ها به اعضای هیئت علمی پیوسته تبدیل شوند. با این حال، در مرحله اجرا، افرادی که جذب شدند، با معیار‌های مورد انتظار فاصله داشتند و همین موضوع موجب شد طرح به‌طور کامل به اهداف اولیه خود نرسد.

این معاون دانشگاه تأکید کرد: با وجود چالش‌ها، اگر این طرح به‌درستی اصلاح و پالایش شود و افراد واجد شرایط واقعی جذب شوند، می‌تواند به یکی از مزیت‌های منحصر‌به‌فرد دانشگاه آزاد تبدیل شود؛ طرحی که احتمالاً در ساختار دانشگاه‌های دولتی امکان اجرا نداشته باشد.

او در ادامه افزود: پیش از شهادت دکتر طهرانچی نیز برای بازنگری این طرح اقدامات اولیه را آغاز کرده بودیم و اکنون با جدیت بیشتری مسیر اصلاح و اجرای مؤثر آن را دنبال خواهیم کرد.

طهرانچی؛ فراتر از یک «دانشمند هسته‌ای»

علی اکبری در ادامه تاکید کرد: شخصیت علمی و مدیریتی دکتر محمدمهدی طهرانچی فراتر از آن است که صرفاً به‌عنوان یک «دانشمند هسته‌ای» معرفی شود. او فیزیکدانی برجسته، صاحب‌نظر در حوزه آموزش عالی و مدیر تحول‌گرایی بود که نگاه متفاوتی به توسعه علمی در کشور داشت.

وی تصریح کرد: دکتر طهرانچی، استاد فیزیک حالت جامد و مغناطیس، سابقه تدریس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، نگارش مقالات متعدد و هدایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی را در کارنامه داشت. بسیاری از متخصصان، محدود کردن هویت علمی او به عنوان «دانشمند هسته‌ای» را کم‌لطفی می‌دانند و تأکید دارند که نقش او در توسعه فکری آموزش عالی کشور نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تأکید کرد: بسیاری از تحولات اخیر دانشگاه آزاد، نتیجه پیگیری‌های مستقیم و ایده‌های راهبردی ایشان بود. دکتر طهرانچی با نگاهی مستقل به سیاست‌گذاری علمی، در پی بازآفرینی نظام آموزش عالی متناسب با نیاز‌های ملی بود. هرچند این دیدگاه ممکن است محل نقد باشد، اما نمی‌توان از عمق تلاش‌های ایشان چشم‌پوشی کرد.

تأکید بر پرورش نسل جدید دانشمندان

علی‌اکبری در پایان با اشاره به ضرورت تداوم مسیرعلمی کشور گفت: به‌جای صرفاً سوگواری برای فقدان دانشمندان برجسته، باید برای پرورش نسل جدید آنان سرمایه‌گذاری کرد. کشور ایران، همان‌گونه که در گذشته افرادی مانند شهید طهرانچی و دکتر فقهی را پرورش داد، امروز هم می‌تواند با برنامه‌ریزی، دانشمندانی با این سطح از اثرگذاری تربیت کند. این مهم، اما نیازمند توجه جدی به آموزش، پژوهش، تجهیزات آزمایشگاهی و امنیت فیزیکی و حرفه‌ای دانشمندان است.

او در پایان بر نقش دانشگاه آزاد در شناسایی، حمایت و پرورش نخبگان تأکید کرد و گفت: آینده علمی کشور در گروحفظ این ظرفیت‌ها و ایجاد مسیر‌های رشد برای نسل‌های بعدی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب