بلاتکلیفی میلیاردی در بازپرداخت بلیت کنسرتها؛ مخاطبان منتظر، سایتها بیپاسخ!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، با شروع درگیری نظامی رژیم متخاصم صهیونیستی در ایران و تعطیلی کنسرتها و فعالیتهای فرهنگی و هنری از بیش از دو هفته پیش، وعده بازپرداخت بلیتها داده شد؛ اما حالا پس از نزدیک به ۱۵ روز، حجم زیادی از وجوه مردم در بلاتکلیفی قرار دارد. تعداد زیادی خریدار هنوز هیچ بازپرداختی دریافت نکردهاند و سازوکار شفاف، پاسخگو و مسئولیتی مشخصی برای این فرایند وجود ندارد.
وعدههای سایتها و تأخیرهای بانکی
سایت فروش بلیت «ایران کنسرت» با انتشار اطلاعیهای عنوان کرد: «با توجه به شرایط پیش آمده و اختلالات بانکی، عودت مبلغ برخی از خریداران محترم با تاخیر در حال انجام است. کارشناسان پشتیبانی آنلاین سایت از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ آماده پاسخگویی هستند»
به نقل از مسئولان این سامانه، مشکل اصلی اختلال و کندی در عودت وجه از طریق بانکهاست و هنوز مرجعی در این زمینه مسئولیت و مسئولیتپذیری مشخصی نشان نداده است.
هنرمندان در صف عذرخواهی
امین سالمی، رهبر ارکستر «نوای آفتاب» و برگزارکننده کنسرت روز ۳۰ خرداد با حمید حامی که به دلیل همین شرایط جنگی لغو شد، در بیانیهای خطاب به مخاطبان گفت: «هیچ مرجعی مسئولیت رسیدگی به این وضعیت را نپذیرفته است. ما بهعنوان هنرمندان از مخاطبان خود عذرخواهی میکنیم و در تلاش هستیم این روند تسریع یابد.»
چه مقدار پول در انتظار بازگشت است؟
از منابع غیر موثق شنیده میشود رقم تعهد شده در سایتهای فروش بلیت بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان است، مبلغی قابل توجه که هنوز به صاحبان آنها واریز نشده است. در حالیکه این میزان پول میتوانست تأمینکننده بازپرداخت فوری برای صدها هزار بلیت باشد.
گرانی بلیت؛ وضعیت پیش از توقف کنسرتها
قبل از تعطیلی، قیمت بلیت کنسرتها در تهران به سقف یک تا دو میلیون تومان افزایش یافته بود؛ رقم قبلی نهایتاً یک میلیون تومان بود.
برخی اجراها مانند کنسرتهای روزبه نعمتاللهی در «حیاط هنر» تهران، قیمتهایی تا ۳ میلیون تومان داشتند، که واکنش دفتر موسیقی را برانگیخت و موجب کاهش قیمتها تا حدود ۱ میلیون تومان شد . بابک رضایی، مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد، هشدار داد که بلیتفروشی بدون چارچوب قیمت، «غیرقابلقبول» است و وعده داده پس از ایام محرم و صفر، قیمتها روی سازوکار منطقی مستقر خواهد شد.
اثرات بلندمدت: بیاعتمادی مخاطب و تبعیض فرهنگی
افزایش بیرویه قیمت بلیت باعث شده کنسرت رفتن برای قشر وسیعی تبدیل به امری لوکس شود و دامنه مخاطبین به طبقه خاصی محدود شود. این بحران بازپرداخت هم نارضایتی را بیشتر کرده؛ مخاطبانی که هفتهها چشمانتظار بازگشت پول هستند، اکنون اعتماد خود را به سیستم فروش آنلاین از دست دادهاند.
در شرایطی که در ایام محرم قرار داریم و برگزاری رویدادهای زنده فعلاً متوقف است، هیچ تضمینی برای پرداخت سریع این بدهیها وجود ندارد. سازمانهای ناظر فرهنگی، نهادهای بانکی و فروشندگان باید: نخست جدول زمانبندی شفاف برای بازپرداخت تهیه و منتشر کنند. دوم یک مرجع رسمی مسئولیتپذیر مشخص داشته باشد. سوم برای آینده، با تعریف چارچوب قیمتگذاری و نحوه بازپرداخت سنگ بناهای اعتماد دوباره گذاشته شود. تا زمانی که این مشکلات شفاف نشوند، علاوه بر زیان مالی، اعتماد عمومی به کل زیرساخت فرهنگی آنلاین خدشهدار خواهد شد.
انتهای پیام/