درخشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در رتبه‌بندی تایمز؛

در حمله رژيم صهيونيستی به استفاده از توان دانشجوهای داوطلب نیاز نشد

در حمله رژيم صهيونيستی به استفاده از توان دانشجوهای داوطلب نیاز نشد
در پی موفقیت‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی به‌ویژه تایمز، مسئولان این دانشگاه از ارتقاء رتبه جهانی، بهبود شاخص‌های سلامت، مدیریت مؤثر بحران و تقویت سرمایه انسانی خبر دادند؛ رویکردی جامع که توسعه آموزش، پژوهش و رفاه را در کنار تأثیرگذاری اجتماعی هدف قرار داده است.

به گزارش خبرنگار آنا؛ نادر توکلی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، در نشست خبری صبح امروز که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، گفت: رتبه بندی و اعتبار بخشی به دانشگاه‌ها هم جنبه بین‌المللی، جذب مخاطب بین‌المللی و خارج کردن روند فعالیت‌های دانشگاه از روزمرگی و ایجاد یک پیشرفت است.

وی با تأکید بر اهمیت ارتقاء جایگاه دانشگاه‌ها در تحقق اهداف توسعه پایدار (SDGs)، اظهار داشت: انعکاس رویدادها و موفقیت‌های دانشگاهی در رسانه‌ها نه تنها به اعتباربخشی دانشگاه کمک می‌کند، بلکه می‌تواند در جذب مخاطب و ارتقای فرهنگ عمومی نقش بسزایی ایفا کند.

توکلی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در خروج از روزمرگی و برنامه‌محوری در حوزه سلامت، افزود: در تحقق برنامه‌های سلامت‌محور، تنها حدود ۲۰ درصد توان اجرایی دخیل است و حدود ۸۰ درصد موفقیت، وابسته به حمایت، هماهنگی بین‌ بخشی و الزام سیاست‌گذاری‌های دقیق است.

وی با اشاره به تجربه موفق هماهنگی‌های بین‌بخشی در مدیریت بحران‌های اخیر به‌ویژه در سطح بهداشت تهران، تأکید کرد: حرکت به سمت شاخص‌های توسعه پایدار، امروزه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای دانشگاه‌ها به شمار می‌رود.

وی در ادامه با اشاره به استقرار برنامه استراتژیک در دانشگاه، اظهار داشت: این برنامه‌ها با ترسیم اهداف راهبردی در حوزه‌های مختلف، از جمله فرهنگ سازمانی و رویکرد دانشگاه اسلامی، مسیر تحول دانشگاه را تعیین می‌کنند.

توکلی با تشریح رویکرد دانشگاه‌های نسل نو، گفت: هدف این دانشگاه‌ها تنها آموزش نیست، بلکه ایفای نقش مؤثر در جامعه و بازار سلامت، از اهداف اصلی آنان است. وی بین‌المللی‌سازی را یکی از محورهای مهم این راهبردها دانست و افزود: ظرفیت‌های دانشگاهی در زمینه اعتباربخشی بین‌المللی باید فعال‌تر شوند.

ایشان با اشاره به اهمیت خلق ثروت و تأمین منابع پایدار، استفاده از فناوری اطلاعات و حرکت به سمت دانشگاه‌های الکترونیک را یکی از الزامات اساسی برای رشد دانست و افزود: توسعه عدالت در سلامت، از طریق برنامه‌هایی مانند پزشک خانواده و نظام ارجاع، باید به‌صورت جدی دنبال شود.

 توکلی گفت: دانشگاه‌ها باید با توجه به سیاست‌های کلان کشور، ریاست‌جمهوری و وزارت بهداشت، در کنار پژوهش، در ارائه خدمات سلامت نیز ایفای نقش کنند. وی دانشکده مدیریت و حوزه‌های آموزش در رشته‌هایی همچون مدیریت سلامت، پزشکی، توانبخشی و سایر حوزه‌های مرتبط را ظرفیت‌هایی کلیدی برای ارتقای نظام سلامت کشور معرفی کرد.

دانشگاه علوم پزشکی در مدیریت بحران‌ها ظرفیت چابک و موثری از خود نشان داده است

توکلی با اشاره به تداوم فعالیت بیمارستان‌ها گفت: با وجود حملات اخیر، فعالیت‌های جاری و مرسوم در تمام بیمارستان‌ها ادامه داشته و تنها جراحی‌های الکتیو کاهش یافته‌اند. در واقع، با کاهش حدود ۶۰ تا ۷۰ درصدی این جراحی‌ها، بخش قابل توجهی از ظرفیت بیمارستان‌ها آزاد شد تا در خدمت مصدومان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های مهمی نظیر تصویربرداری و امکانات جراحی در همه بیمارستان‌ها فعال باقی مانده، افزود: در جریان بمباران دوشنبه گذشته در منطقه شهرداری سپاه دیلمان، حدود ۸۰ مصدوم ظرف تنها دو ساعت در بیمارستان تعیین تکلیف شدند که بیش از ۶۰ نفر از آنان پس از دریافت خدمات، مرخص شدند. این نمونه بارز از چابکی و آمادگی سیستم سلامت دانشگاهی در شرایط بحرانی است.

توکلی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا تأکید کرد: با وجود احتمال حملات مجدد، دانشگاه علوم پزشکی توان بازافزایی سریع و تأمین مجدد منابع انسانی و تجهیزات را داراست. با تدابیر اتخاذ شده، کمبودهایی که در روزهای ابتدایی وجود داشت، از جمله کمبود پرستار و تجهیزات، به‌سرعت شناسایی و تا حد زیادی برطرف شده‌اند.

وی همچنین گفت: در این مدت از ظرفیت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی نیز به‌صورت هدفمند استفاده شد. بیش از ۶۰۰ نفر در سامانه ثبت‌نام کرده بودند تا در صورت نیاز به کمک کادر درمانی بپیوندند، اما خوشبختانه نیاز گسترده‌ای به نیروی اضافه ایجاد نشد.

توکلی به نقش محوری واحد مدیریت بحران دانشگاه و ذخیره‌سازی استراتژیک اشاره کرد و افزود: تمامی بیمارستان‌ها ملزم شدند ذخیره غذای خشک دو روزه برای شرایط اضطراری داشته باشند. همچنین تأمین تجهیزات به‌صورت متمرکز و از طریق مدیریت دانشگاه انجام می‌شود تا از اتلاف منابع جلوگیری شود.

وی با اشاره به برنامه‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: در حال حاضر، دانشگاه ظرفیت پذیرش دانشجوی بین‌المللی در رشته‌های علوم پایه، تحصیلات تکمیلی، بالینی و فوق‌تخصص را دارد. البته به‌دلیل شرایط امنیتی اخیر، بخش زیادی از دانشجویان بین‌المللی به کشورهای خود بازگشته‌اند، هرچند برخی همچنان با تمایل شخصی در ایران حضور دارند.

توکلی در بر اهمیت سلامت روان در بحران‌ها تأکید کرد و گفت: خوشبختانه از نخستین روزها، دو گروه روان‌پزشکی با هماهنگی ریاست دانشکده در کنار کادر درمان قرار گرفتند تا آسیب‌های روانی ناشی از بحران را مدیریت کنند. وی همچنین از زحمات همه پزشکان، دانشجویان و پرسنل بیمارستان‌ها قدردانی کرد.

مهدی مقتدایی معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص رتبه بندی تایز گفت: رتبه بندی‌ها جایگاه دانشگاه را در سطح ملی و بین‌المللی نشان می‌دهد. رتبه بندی های مختلفی در دنیا وجود دارد که دانشگاه علوم پزشکی ایران در اکثر این رتبه‌بندی‌ها حضور دارد که این حضور اهمیت بالایی برای دانشگاه دارد.

وی افزود: در دانشگاه‌های نسل جدید ضمن داشتن آموزش، پژوهش و کارآفرینی وجود تأثیرگذاری در جامعه بسیار مهم است. 

مقتدایی گفت: در مجموع این رتبه بندی‌ها در سطح جهان دانشگاه علوم پزشکی ایران توانسته در رتبه‌بندی تایمز در خصوص تأثیرگذاراری رتبه ۴۰۰ دنیا و اول ایران را بدست آورد.

مجید صفا معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه گفت: در شاخص سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران توانسته است امتیاز بسیار مطلوبی کسب کند.

وی افزود: ارزیابی این شاخص بر اساس چهار معیار اصلی صورت گرفته است: اول، میزان انتشار خدمات بهداشتی توسط دانشگاه برای کارکنان و دانشجویان؛ دوم، نحوه ارائه خدمات بهداشتی؛ سوم، همکاری دانشگاه با بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت؛ و چهارم، گنجاندن آموزش‌های مرتبط با سلامت در برنامه‌های درسی و دروس آموزش مرتبط با سلامت در اراده‌ها و برنامه‌های درسی دانشگاه. در هر یک از این شاخص‌ها، معیارهای تحقیق مدیریتی، تعامل و آموزش لحاظ شده است.

صفا گفت: این دانشگاه توانسته است در نتیجه این ارزیابی‌ها، در شاخص سلامت امتیاز مطلوبی کسب کند. این موفقیت باعث شده است که دانشگاه علوم پزشکی ایران از رتبه‌های ۴۰۱ تا ۶۰۰ در بین دانشگاه‌های جهان، به رتبه‌های ۳۰۱ تا ۴۰۰ ارتقاء یابد، و این دستاورد، افتخار بزرگی برای کشور عزیزمان محسوب می‌شود.

پیمان نامدار مدیر توسعه و منابع انسانی دانشگاه گفت: ابتدا به تلاش‌های صورت گرفته در کاهش نابرابری‌های اجتماعی و دسترسی به خدمات اشاره می‌شود که در قالب همکاری میان پزشکان، پرستاران و سایر نیروهای حوزه سلامت انجام شده است. دانشگاه‌ها در حال حاضر خدمات رفاهی و پوشش بیمه‌ای را برای کارکنان و دانشجویان فراهم کرده‌اند. در طی هفت تا هشت ماه گذشته، بیشترین تعداد دوره‌های آموزشی و برنامه‌های توانمندسازی برگزار شده است که نشان‌دهنده تمرکز بر توسعه مهارت‌ها و توانمندی‌های افراد است.

یکی از رویدادهای مهم در این مدت، تمرکز بر شایسته‌سالاری و جانشینی در پست‌های مدیریتی است. در این دوره، مدیریت بحران و انتخاب مدیران مناسب در حوزه‌های مختلف دانشگاهی و بیمارستانی مورد توجه قرار گرفته است. این اقدامات نشان می‌دهد که اهمیت تعیین و مشخص کردن فرآیندهای لازم برای پست‌های کلیدی در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها بسیار بالا است. در حال حاضر، وجود فرآیندهای مشخص و کارآمد در این حوزه‌ها، نقش مهمی در بهره‌وری و توسعه سرمایه انسانی ایفا می‌کند.

در پایان، تأکید بر این است که اگر دانشگاه‌ها بتوانند این فرآیندها را به خوبی مدیریت کنند، مفهوم سرمایه انسانی که شامل اساتید، کارمندان، پزشکان، دانشجویان و پژوهشگران است، تقویت خواهد شد. این همبستگی و اتحاد در قالب یک پرچم مشترک و رهبری واحد، می‌تواند منجر به پیشرفت‌های قابل توجه در نظام آموزش و سلامت کشور شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب