تابستان فرصتی برای جهش آموزشی و اجرای برنامههای تحولی است

به گزارش خبرگزاری آنا، سید مصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشستی صمیمی و تخصصی با همکاران معاونت آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی حضور یافت.
این دیدار، فرصتی ارزشمند برای شنیدن دغدغهها، ارائه دستاوردها و همفکری جهت عملیاتیسازی سیاستها و برنامههای آموزش متوسطه کشور بود.
در ابتدای جلسه، حسن عدالتجو، معاون آموزش متوسطه استان خراسان رضوی، به معرفی ساختاری و محتوایی حوزههای مختلف معاونت پرداخت و تیم منسجم و پرتلاش آموزش متوسطه خراسان رضوی را معرفی کرد.
در ادامه، تعدادی از معاونان آموزش متوسطه نواحی شهرستان مشهد مقدس، به نمایندگی از سایر مناطق استان، وضعیت میدانی آموزش متوسطه را تشریح کرده و دیدگاهها، اقدامات، چالشها و پیشنهادات اجرایی خود را ارائه نمودند.
در این نشست، سید مصطفی آذرکیش به صورت تخصصی به تحلیل و جمعبندی مطالب ارائهشده پرداخت و ضمن ارج نهادن به تلاشها و ساختار منظم گزارشها، بیان داشت: اقداماتی که در خراسان رضوی صورت گرفته، نشان میدهد که فکر، برنامه، ساختار، رصد و پیگیری بهصورت واقعی در جریان است. این همان نقطهای است که تفاوت را میسازد.
وی با اشاره به فرصت ویژهای که در دولت وفاق ملی فراهم شده، گفت: امروز آموزش و پرورش، نه در شعار بلکه در عمل، به اولویت اول دولت تبدیل شده است. شخص آقای دکتر پزشکیان با تمام توان به میدان آمدهاند و این حمایت بیسابقه، فرصتی تاریخی برای نظام تعلیم و تربیت است.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: اکنون نوبت مدیران و میدانداران آموزش است تا طرحها و برنامههای تحولی را از ستاد به پایگاه مدرسه ببرند و اطمینان حاصل کنند که هر بخشنامه، هر ابلاغ و هر هدف کلان، در نهایت به گوش معلم، مدیر و دانشآموز برسد و در مدرسه به فعل درآید.
وی در ادامه به اهمیت انسجام، تعامل میان بخشهای مختلف، استفاده از ظرفیت گروههای آموزشی و نگاه به مدرسه بهعنوان واحد بنیادین تحول تأکید کرد و گفت: تحول زمانی اتفاق میافتد که مدیر مدرسه احساس کند بخشی از آن است؛ نه صرفاً مجری یک طرح از بالا.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با ابراز امیدواری نسبت به آینده آموزش متوسطه در استان خراسان رضوی، حمایت کامل وزارت را از برنامههای جدی، دقیق و مدرسهمحور استان اعلام کرد و افزود: این مسیر باید با جسارت، امید و همراهی ادامه یابد.
وی همچنین به برنامههای تابستانی این معاونت اشاره کرد و گفت: فصل تابستان فرصتی محدود، اما طلایی برای تقویت مهارتها، جبران کاستیهای آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری دانشآموزان است. از اینرو برنامهریزی دقیقی برای بهرهگیری بیشتر از طرح شبکه یادگیری معلمان (شمیم)، اجاری طرح تحول در فرایند یاددهی و یادگیری، پیشبرد نهضت توسعه عدالت و کیفیت آموزشی با نگاه به اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، هدایت تحصیلی دقیق و به موقع، اعلام نتایج سریع و صحیح امتحانات نهایی، برگزاری کلاسهای جبرانی، دورههای مهارتی و اردوهای علمی و فرهنگی در دستور کار قرار گرفته است.
آذرکیش در پایان افزود: این برنامهها با مشارکت مدیران مدارس، معلمان و خانوادهها اجرا میشود تا اطمینان حاصل شود هیچ دانشآموزی از چرخه یادگیری عقب نماند و مدرسه حتی در ایام تعطیلی رسمی، بهعنوان پایگاه یادگیری و نشاط آموزشی فعال باقی بماند.
انتهای پیام/