۱۰ برداشت درباره جامعه ایرانی در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مهدی مولائی آرانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در یادداشتی به برخی از ویژگیهای جامعه ایران در پرتو رخدادهای مرتبط با جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی پرداخته است که در ادامه میآید:
۱- همانطور که طلا در کوره آتش خالص میشود، واقعیتها و حقایق یک جامعه در آزمونهای واقعی و شرایط سختی همچون جنگ شناخته میشود و عیار مردم در این شرایط سنجیده میشود. مردم ایران، نشان دادند طلای ۱۸ عیاری هستند که نهتنها ارزششان بسیار بالاست، بلکه بسیاری هم از شناخت این طلا عاجزند و در گمراهی هستند.
۲- از شهید چمران عزیز نقل میشود که «هنگامی که شیپور جنگ نواخته میشود، شناخت مرد از نامرد آسان میشود! پسای شیپورچی بنواز!»؛ جنگ ۱۲ روزه، دشمن را از دوست و سره را از ناسره جداکرد.
۳- خدا رحمت کند استاد شهید مرتضی مطهری را. گویا کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» برای همین زمانه نوشته شده است. مردم ایران «هم ایرانی و ملیاند» و «هم دیندار و مسلمان». آنچه که باعث تعجب و سردرگمی دشمن احمق شده است عدم توانایی از شناخت چگونگی ترکیب و امتزاج زوج اسلام و ایران است. این روزها نیز عدهای بر طبل دوگانه «ملیگرایی» و «امتگرایی» میکوبند!
۴- جامعهای که در سختترین شرایط برای دفاع از خاک و وطنش تا پای جان میایستد و بلافاصله در عزای حسین خیمه عزا به پا میکند، نشان میدهد که از این دوگانههای جعلی و خودساخته عبور کرده است و در تعجبم که چرا به دنبال آن هستیم که با ادبیات غربی، جامعه ایرانی را مطالعه کنیم!
۵- جامعهای که «تاریخ و فرهنگ و هنر» دارد، جامعهای که «اعتقاد و باور دینی» دارد، جامعهای که «غیرت و قدرت» دارد؛ این جامعه را نباید به «ملیگرایی» تقلیل داد و نباید به ضدیت با «ملیگرایی» متهم کرد. این جامعه هم «ملیگرا» است و هم «امتگرا». این جامعه ملیت را در طول امت میبیند و نه در تقابل و تضاد با هم. این جامعه هم پای دفاع از وطن و خاک خود ایستاده است و هم به عالیترین شعائر دینی و وحدت جهان اسلام برای تحقق تمدن نوین اسلامی اعتقاد دارد.
۶- مردمی که در این نزدیک به ۵ دهه، سختترین شرایط و آزمونها همچون جنگ ۸ ساله، تحریمهای سخت و به اصطلاح فلجکننده، شهادت فرماندهان و سردارانی همچون حاج قاسم، تحولات پیچیده سیاسی و شرایط سخت اقتصادی را لمس کرده و همچنان روی پای خود ایستاده، از پیوستگی عمیق دو مفهوم «فرهنگ و هنر و غیرت ملی» «باور و اعتقاد و غیرت دینی» بهره میبرد. این ملت هم به «حب الوطن من الایمان» باور دارد و هم به عالیترین مضامین دینی همچون «توحید، معاد، نبوت و امامت». این ملت، مرگ را پایان زندگی خود نمیداند و دفاع از وطن و خاک را یک ارزش والا میداند.
۷- این سخن عمیق و بزرگ، امام عزیز را یکبار دیگر مرور کنیم. «محرّم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. فداکاری سید الشهدا- سلامالله علیه- است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است.. اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند، باید این سنتها را حفظ کنید.»
۸- این جامعه صرفا ملیگرا نیست. جامعهای که در روز قدس برای دفاع از آرمان فلسطین به خیابان میآید و در جنگ غزه، پای حمایت از مظلوم و مقابله با ظالم میایستد، نشان میدهد که از مرزهای ملیت عبور کرده است. وقتی پای ظلم به وطن پیش میآید بسیار محکمتر و صریحتر میایستد. امتگرایی به معنای دفاع از ارزشهایی همچون «دفاع از مظلوم، زیربار ظلم نرفتن، عدالتخواهی» و زندگی بر اساس فطرت پاک انسانی و ارزشهای متعالی در کنار یکدیگر است.
۹- به بهانه «ملیگرایی»، ظرفیت ویژه حمایت ملتهای آزادیخواه و مسلمان را نادیده نگیریم. حمایت علمای بزرگ جهان اسلام همچون شیخ الازهر و تودههای مردم مسلمان، ظرفیتهای ویژهای در نگاه امتگرایی است که نباید این دستاوردهای بزرگ را منحصر به داخل جغرافیای خودمان کنیم و به خودکمانگاری دامن بزنیم.
۱۰- «ایران حسین، تا ابد پیروز است». هم به ایرانیبودمان افتخار میکنیم و هم به حسینیبودنمان مینازیم و برای این دو نعمت خدای تبارک و تعالی را شاکریم که شکر نعمت، نعمتت افزون کند.
انتهای پیام/

«لاله خیز» از شهدای جنگ ۱۲ روزه می گوید
