15:49 07 / 04 /1404

پیشگامان آموزش؛ الگوهای نوآوری و تعهد در تربیت نسل آینده

پیشگامان آموزش؛ الگوهای نوآوری و تعهد در تربیت نسل آینده
ترکیب نوآوری، همدلی و مسئولیت‌پذیری، کلید خلق محیطی پویا برای شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه است.

خبرگزاری آنا، در جریان ارزیابی‌های سالانه آموزش و پرورش استان اصفهان و با هدف شناسایی و ارج نهادن به خدمات اثربخش مدیران و معلمان کوشا، دو نفر از مدیران مدارس سما و یک نفر از معلمان مجموعه مدارس سما لنجان به عنوان مدیر و مربی نمونه استان اصفهان معرفی شدند.

لیلی سلیمیان؛ مدیر هنرستان دخترانه سما لنجان و سمیه محمدی؛ مدیر دبستان دخترانه سما فولادشهر به عنوان «مدیران نمونه استان» و سارا اسکندری به عنوان «مربی نمونه استان»، مورد تقدیر مقامات استانی و سازمان سما قرار گرفتند. در ادامه، مشروح گفت‌وگوی خبرنگار آنا با این برگزیدگان در قالب گفت‌و‌گو آورده شده است.

آنا: چه ویژگی‌های شخصیتی و کاری باعث شد تا شما به‌عنوان مدیر/مربی نمونه انتخاب شوید؟

لیلی سلیمیان: انگیزه و پشتکار بالا، حس مسئولیت‌پذیری و برنامه‌ریزی دقیق در امور اجرایی مهم‌ترین عوامل موفقیت بوده؛ همیشه سعی داشته‌ام مدیریت را یک فعالیت تیمی بدانم و با ایجاد فضایی همدلانه و مشارکتی میان همکاران، معلمان و اولیا، زمینه موفقیت مدرسه را فراهم آورم.

سمیه محمدی: برقراری ارتباط مؤثر با همکاران و دانش‌آموزان، ایجاد محیط آموزشی سالم و خلاقانه و انگیزه‌بخشی به اعضای تیم از اصول کلیدی کاری در مدیریت مدرسه بوده است.

سارا اسکندری: همواره تلاش کرده‌ام با رویکرد دوستانه و مسئولانه، فضایی پویا و انگیزه‌بخش در کلاس ایجاد کنم و با شنیدن دغدغه‌های دانش‌آموزان محیطی منظم و مناسب برای شکوفایی استعداد‌ها فراهم کنم.

آنا: در زمینه‌های دیگری غیر از مدیریت، چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟

سلیمیان: در حوزه‌های فرهنگی و پژوهشی فعال بوده‌ام؛ برگزاری کارگاه‌های تخصصی، دوره‌های آموزش خانواده، بازدید‌های علمی و نمایشگاه‌های کارآفرینی بخشی از فعالیت‌های من در مدرسه بوده که به رشد مهارت‌های اجتماعی و هنری دانش‌آموزان منجر شده است.

محمدی: همواره در حال ارتقای سطح دانشی خود هستم و در دوره‌های آموزشی و فعالیت‌های فرهنگی خارج از مدرسه هم مشارکت دارم.

اسکندری: پژوهش در حوزه عرفان و اسطوره در هنر، شرکت در همایش‌های علمی، انتشار مقالات تخصصی و برپایی نمایشگاه‌های هنری از فعالیت‌های من در کنار تدریس است.

آنا: چه روش‌های نوآورانه‌ای در تدریس یا مدیریت به کار می‌برید؟

سلیمیان: یادگیری پروژه‌محور، کارگاه‌های عملی و استفاده از روش‌های مشارکتی را محور کار خود قرار داده‌ام. همچنین با اجرای دوره‌های کارآموزی و طرح‌های مهارت‌آموزی، دانش‌آموزان را برای ورود به بازار کار آماده می‌کنیم.

محمدی: رویکرد مدیریتی من مبتنی بر مدیریت مشارکتی و استفاده از فناوری‌های نوین برای بهبود فرآیند‌های آموزشی است.

اسکندری: ترکیب آموزش پروژه‌محور، روایت‌گری، استفاده از ابزار‌های دیجیتال و پیوند آموزش با تجربه زیسته هنرجویان را در کلاس‌ها اجرا می‌کنم. این رویکرد‌ها موجب عمیق‌تر شدن یادگیری و رشد خلاقیت هنرجویان شده است.

آنا: برخی از دستاورد‌های آموزشی خود را بیان بفرمایید.

سلیمیان: افزایش شوق و انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان و کسب رتبه‌های برتر در مسابقات منطقه‌ای و استانی از مهم‌ترین دستاورد‌های من بوده است.

محمدی: ارتقای سطح علمی و اخلاقی دانش‌آموزان، موفقیت مدرسه در رتبه‌بندی‌های استانی و کشوری و ایجاد امکانات آموزشی جدید، از نتایج کار تیمی مدرسه بوده است.

اسکندری: شکوفایی خلاقیت، کسب رتبه توسط هنرجویان در جشنواره‌های هنری، قبولی در رشته‌های هنری دانشگاهی و ایجاد فضایی پویا و ایمن برای رشد شخصی هنرجویان، از جمله دستاورد‌ها است.

آنا: چه انگیزه‌ای موجب انتخاب شغل مدیریت/تدریس برای شما شد؟

سلیمیان: علاقه به تاثیرگذاری عمیق در فرآیند آموزش و رشد علمی نسل آینده، انگیزه اصلی من برای ورود به مدیریت بود.

محمدی: امکان ایجاد تغییرات مثبت در زندگی دانش‌آموزان و همکاران، مرا به سمت مدیریت جذب کرد.

اسکندری: معلمی برای من یک رسالت فرهنگی و انسانی بوده است تا بتوانم الهام‌بخش و همراه هنرجویان باشم.

آنا: برنامه آینده خود را چگونه ترسیم می‌کنید؟

سلیمیان: توسعه فعالیت پژوهشی، اجرای طرح‌های خلاقانه و تبدیل هنرستان به الگویی موفق، از اهدافم است.

محمدی: قصد دارم مدرسه را با نوآوری‌های بیشتر و توجه به نیاز روز دانش‌آموزان، به سطح آموزشی بالاتری برسانم.

اسکندری: ادامه تحصیل در مقطع دکتری، راه‌اندازی مؤسسه هنری نوین، خلق آثار جدید و تداوم فعالیت به‌عنوان معلم، بخش‌هایی از برنامه من برای آینده است.

آنا: معیار‌ها و روند انتخاب مدیر و معلم نمونه چه بود؟

سلیمیان: عملکرد مدیریتی، نوآوری، ارتقاء سطح علمی دانش‌آموزان، تعامل سازنده با همکاران، مشارکت در برنامه‌های پژوهشی و رعایت شاخص‌های سند تحول بنیادین، از جمله معیار‌های انتخاب مدیر نمونه بود. روند انتخاب نیز شامل ارزیابی عملکرد سالانه و بازدید ارزیابان استانی و ملی از فعالیت‌های مدرسه بود.

اسکندری: معیار‌های انتخاب مربی نمونه شامل نوآوری در تدریس، تعامل عاطفی و هنری با دانش‌آموزان، فعالیت‌های پژوهشی و هنری، همکاری موثر با همکاران و پایبندی به اخلاق و انضباط حرفه‌ای بود.

این موفقیت‌های چشمگیر، حاصل سال‌ها تلاش، پشتکار و ابتکار مدیران و معلمان متعهد مدارس سما اصفهان است که نقش مهمی در ارتقای سطح علمی و فرهنگی دانش‌آموزان استان ایفا کرده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب