ارتباطات مؤثر؛ کلید حفظ آرامش در بحرانهای جنگی

عصمت شریفی استاد علوم ارتباطات در گفتوگو با خبرنگار در تبیین مفهوم امنیت روانی در شرایط بحران اظهار کرد: امنیت روانی یعنی احساس آرامش، امید و اطمینان خاطر فردی و جمعی که افراد، خانوادهها و جامعه را قادر میسازد در مواجهه با تهدیدات بیرونی، بدون آشفتگی روانی عملکرد مطلوبی داشته باشند.
وی افزود: در زمان جنگ، به دلیل افزایش تهدیدات، از دست دادن عزیزان، نگرانی از دسترسی به خدمات و ترس از آینده، این بستر به شدت آسیبپذیر میشود. اگر سیاستگذاریها و اطلاعرسانیها صحیح نباشد، بحران روانی میتواند تابآوری ملی را کاهش دهد.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان درباره آسیبهای روانی مردم در شرایط جنگی گفت: طیف آسیبهای روانی متنوع است. اضطراب و ترس مداوم نسبت به اتفاقات آینده و امنیت خود و خانواده از جمله این آسیبهاست. گسترش شایعات و اخبار غیرواقعی نگرانیها را تشدید میکند. افسردگی، پرخاشگری و کاهش تعاملات اجتماعی هم شایع است. احساس بیپناهی، کاهش اعتماد به مسئولان و مشکلات خواب یا افت کارایی فردی و خانوادگی نیز از دیگر آسیبهاست.
نقش تعیینکننده رسانههای جمعی و شبکههای اجتماعی در مدیریت افکار عمومی
شریفی با بیان نقش ارتباطات و رسانهها توضیح داد: شبکههای ارتباطی، شامل رسانههای جمعی، شبکههای اجتماعی، ارتباطات چهرهبهچظه و اطلاعیههای سازمانی در مدیریت افکار عمومی نقش تعیینکنندهای دارند. به عنوان نمونه در زمان حملات موشکی یا اخبار جنگی، اطلاعرسانی شفاف، منسجم و بهموقع باعث میشود مردم واقعیت را راحتتر بپذیرند و از شایعهپراکنی پرهیز کنند. در مقابل، انتشار اخبار شایعه یا تصاویر بدون منبع، وحشت عمومی را تشدید میکند.
وی تأکید کرد: گفتوگوهای خانوادگی و برنامههای آموزشی در مدارس برای تقویت مهارتهای آرامسازی و حس حمایت جمعی، حتی کودکان را در برابر استرسها مقاومتر میکند.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با اشاره به راهکارهای ارتباطی بیان کرد: این راهکارها را میتوان به دو سطح ملی و رسانهای و سازمانی و فردی تقسیم کرد. در سطح ملی و رسانهای، حاکمیت ارتباطات شفاف با انتشار اطلاعات درست از کانالهای رسمی ضروری است. آموزش سواد رسانهای به مردم کمک میکند تا از منابع معتبر اطلاعات کسب کنند و شایعات را تشخیص دهند.
ایجاد درگاههای پاسخگویی و مشاوره روانی آنلاین و تلفنی
شریفی مطرح کرد: ایجاد درگاههای پاسخگویی و مشاوره روانی آنلاین و تلفنی امکان طرح پرسشها و نگرانیهای مردم را فراهم کرده و طراحی کارزارهای اطلاعرسانی جمعی با محتوای آموزشی و امیدبخش، مثل کلیپها، موشنگرافیها و روایتهای موفقیت، امید اجتماعی را تقویت میکند.
وی در تشریح راهکارهای افزایش آرامش در سطح سازمانی و فردی عنوان کرد: ارتقای ارتباطات داخلی سازمانها و مدارس از طریق گفتوگوی مستمر مدیران و معلمان با کارکنان و دانشآموزان یا دانشجویان ضروری است. باید فضایی برای بیان دغدغهها ایجاد و در خانوادهها، جو آرامش و همدلی تقویت شود. تشکیل گروههای داوطلبی حمایت روانی با حضور مشاوران و توزیع جزوات آموزشی برای مقابله با استرس مؤثر است.
مدیر امور بانوان و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان اضافه کرد: مدیران روابط عمومی باید بهصورت شبانهروزی اخبار نادرست را شناسایی، تکذیب و اخبار صحیح را جایگزین کنند.
توصیه به مسئولان روابط عمومی و مدیران رسانه
شریفی در توصیه به مسئولان روابط عمومی و مدیران رسانه توضیح داد: برنامهریزی منسجم اطلاعرسانی بحران و پیشبینی سناریوهای بحران با آمادهسازی پیامهای کلیدی حیاتی بوده، بهرهگیری از زبان و ادبیات امیدبخش و تأکید بر مقاومت و برتریهای فرهنگی و ملی، نقش مهمی دارد. تقویت تیمهای رصد افکار عمومی برای آگاهی سریع از دغدغههای مردم و پاسخگویی فعال ضروری است.
وی تبیین کرد: تشویق چهرههای علمی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی به مشارکت در کارزارهای امیدآفرینی، امنیت روانی جامعه را تقویت میکند.
انتهای پیام/

«تاک» مدیریت اضطراب در شرایط جنگی
