مشاور رئیس دانشگاه آزاد: شهید دکتر طهرانچی بر پیوند علم، فرهنگ و مدیریت در دانشگاه تأکید داشت

حسن بنیانیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: توجه به تربیت و فرهنگ، از انتظارات مقام معظم رهبری بود که در حوزه کاری و در همه تصمیمگیریهای دکتر طهرانچی نهفته بود. ایشان مسئله فرهنگ را مستقل از سایر امور ندانسته و برای آن برنامه جداگانهای تدارک نمیدیدند. وی افزود که برنامههای فرهنگی مجزا معمولاً طیف محدودی را شامل میشوند، در حالی که مسئولیت اصلی، کمک به فرایند تربیت «همه دانشجویان» است.
بنیانیان این ویژگی را در تدوین برنامه تحول دانشگاه مؤثر دانست تا ظرفیتهای اساسی تقویت شده و کارکردهای تکتک بخشها و رشتهها، شامل تربیت فرهنگی نیز باشد. وی با اشاره به عمق نگاه شهید طهرانچی گفت: سخنرانی از ایشان نداریم که مستند به چند آیه قرآن، مباحث علمی مرتبط و پیوند با مسئولیتهای مدیریتی نباشد. او توانایی تلفیق علم و دین در حوزه مدیریت را بسیار ارزشمند و در میان مدیران ما در حقیقت محدود توصیف کرد.
مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد به ایده دانشگاه جامعهپرداز دکتر طهرانچی اشاره کرد و گفت که ایشان یک بال این دانشگاه را علم و فناوری و بال دیگر را فرهنگ میدانستند. وی دغدغه اصلی شهید طهرانچی را اثرگذاری واقعی دانشگاه در جامعه عنوان کرد و افزود: ایشان به مفهوم مدیریت کاملاً آگاه بودند و درک میکردند که اگر تنها دانش و مهارت را ارائه دهیم، اما حس خدمت به کشور و وطن را در دانشجو تقویت نکنیم، آن مهارت و توانمندی دانشی در بسیاری از موارد نقش ایفا نکرده یا دانشجو به راحتی کشورش را ترک کرده و سرمایهگذاری انجام شده را در جای دیگر به کار خواهد گرفت.
بنیانیان تأکید کرد که دکتر طهرانچی با تمام وجود بر وجوه دانش، مهارت و تربیت تأکید داشتند و پیوسته در این خصوص ایدهپردازی میکردند. وی چالش اصلی این رویکرد را در جو عمومی محیطهای دانشگاهی دانست که هنوز به آن عادت نکرده است. وی توضیح داد که تفکیک نقش استاد درس تخصصی و استاد معارف، مانع از دیده شدن منسجم این موضوع و تبدیل آن به رفتار دانشجویان میشود.
مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از طرح خشت آینه به عنوان یکی از اقدامات در همین راستا یاد کرد که برای شناسایی استادانی طراحی شده بود که بتوانند همزمان موضوعات تربیت، دانشافزایی و مهارتافزایی را به دانشجو منتقل کنند. وی ابراز امیدواری کرد که این طرح ادامه یافته و اندیشه این استادان نوآور و خلاق اشاعه پیدا کند.
وی این تفکر یکپارچه را زمینهساز پذیرش طبیعی و عقلانی علوم انسانی بومی دانست و گفت: اما تا زمانی که اینها [علم و تربیت]را تفکیک میکنیم و انتظار نداریم دانش، رفتار و گرایشات درونی همزمان تجلی یابند، این شبهات مرتب تکرار میشود که آیا میتوان چیزی داشت که اسمش علم باشد و چیزی دیگر که اسمش دین باشد، در حالی که هر دو ناقص باشند؟ علمی که مبتنی بر اندیشه دینی نباشد طبیعتاً نمیتواند مشکل جامعه اسلامی را حل کند.
مشاور امور فرهنگی با یادآوری فداکاریهای شهید طهرانچی از جمله زندگی با محافظت دائمی و اثرات آن بر خانواده، به نقش بزرگ همسر و فرزند شهید ایشان که به شهادت رسیدند، ادای احترام کرد.
بنیانیان گفت که دکتر طهرانچی با توجه به مشغله زیاد خود، از او خواسته بودند تا مباحث نظری پیوند دین، اخلاق و علم در دانشگاه را با توجه به تجربه عملی و میدانی خود در دستگاه اجرایی، با مثالهای عینی برای استادان تبیین کند تا مسئله جا بیفتد. وی افزود: اینکه چگونه محتوای درسی، تعامل و اخلاق استاد موجب تأثیرپذیری دانشجو از گرایشات اخلاقی اسلامی شود و استاد در تمام ابعاد نسبت به این مسئله حساس باشد، رویکردی است که در دانشگاه ما سابقه زیادی نداشته و با مقاومت روبهرو است و باید پیوسته پیگیری شود.
وی ابراز امیدواری کرد که شهادت دکتر طهرانچی این جریان پیوند دین، اخلاق، علم، مهارت، و عشق به کشور و انقلاب در استادان را تقویت و استمرار بخشد. بنیانیان این رویکرد را بخشی از اقدام عملیاتی در راستای تحقق جمله مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید بازوی انقلاب اسلامی بشود دانست و افزود: استاد دانشگاه آزاد اسلامی باید به گونهای باشد که در همه منش خود، دانشجو را به خدمت به اسلام، انقلاب و ایران دعوت کند و به حق تعالی رهنمون شود. مشاور امور فرهنگی در پایان به جذب نسل جدیدی از اساتید در دانشگاه آزاد اشاره کرد که به گفته او انعطافپذیرتر برای پذیرش این ارزشها هستند و ابراز امیدواری کرد که این حرکت ادامه یابد.
انتهای پیام/