روند تولید «وضعیت سفید» ۵ سال طول کشید/سریالی که با دقت و وسواس به موفقیت رسید

گروه فرهنگ خبرگزاری آنا ؛ محسن محمدی کارشناس رسانه: شبکه آیفیلم این شبها سریال «وضعیت سفید» را روی آنتن دارد. مجموعهای که در سال ۱۳۹۰ برای اولینبار از تلویزیون پخش شد و توانست نظر مثبت مخاطبان عام و منتقدان را توامان به خود جلب کند و به یکی از بهترینهای دو دهه اخیر تلویزیون تبدیل شود. جالب آنکه با هر بار بازپخش وضعیت سفید در یکی از شبکههای تلویزیون، از آی فیلم گرفته تا افق و غیره، گوشهای نامکشوف از جذابیتهای مغفولمانده این سریال عیان شده و عیار و اعتبارش را فزونی میدهد.
درباره نقاط قوت و قابلیتهای فنی و محتوایی وضعیت سفید قلمفرساییها شده و سریال حمید نعمتالله از زوایای مختلف مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. یکی از نکات کمتر مورد مداقه قرار گرفته درباره دلایل جذابیت و ماندگاری وضعیت سفید که فقط به این سریال محدود نمیشود و بیش و کم همه سریالهای تلویزیونی را دربرمیگیرد، به نقش تهیهکننده بازمیگردد. معمولاً در ارزیابی و برشمردن عوامل موفقیت یک اثر نمایشی، بیشتر بر روی نویسنده، کارگردان و بازیگران تمرکز میشود و نام تهیهکننده در این میان از قلم میافتد، درحالی که اگر تهیهکننده نباشد که کار نه آغاز میشود و نه سرانجام میگیرد.
اصولاً تهیهکننده است که استارت ساخت یک سریال را از مرحله نگارش فیلمنامه و پیشتولید میزند و تا تدوین نهایی و در جدول پخش قرار گرفتن پیگیری میکند. تهیهکننده حکم همان نخ و عامل ارتباطی را دارد که تمامی عوامل را به مثابه دانههای یک تسبیح در کنار هم قرار میدهد و تیم و مجموعهای میسازد و هماهنگی میانشان ایجاد میکند. باز در تشبیهی دیگر، تهیهکننده مانند ستون فقراتی است که استخوان بندی یک اثر نمایشی از نویسنده و کارگردان گرفته تا بازیگر و عوامل فنی را به هم متصل نگه میدارد.
با این مقدمه، نباید از نقش تهیهکننده سریال وضعیت سفید در موفقیت و ماندگاری این مجموعه نمایشی غافل شد. محمدرضا شفیعی، تهیهکننده شناخته شدهای در تلویزیون است و سریالهایی مانند کیمیا، عقیق، گیلدخت، مادرانه، سر دلبران و... به همت او ساخته شدهاند. کارنامه شفیعی نشان میدهد که ژانرهای مختلف را آزموده و خودش را به یک حوزه خاص محدود نکرده است؛ اما آنچه نقش او را در کامیابیها و توفیقهای سریال وضعیت سفید در جذب مخاطب پررنگ میکند، صبوری و طمأنینه و تأملی است که در روند ساخت سریال به خرج داده است. میدانیم که حمید نعمتالله کارگردان پروسواس و سختگیری است و حتی از کوچکترین جزئیات هم به آسانی نمیگذرد. شاید خیلی از جزئیاتی که برای سایر کارگردانان بیاهمیت به نظر برسد و قابل چشمپوشی باشد، در نگاه نعمتالله مهم بیاید و حاضر به گذشت از آنها نباشد. البته که این سختگیری و وسواس در نهایت به ارتقای کیفیت اثر و خلق سکانسهای به یاد ماندنی و جذاب منجر میشود، اما فراهم آوردن مقدمات و اسباب این کار فرآیندی دشوار است که شاید هر تهیهکنندهای از پس آن برنیاید یا لزومی به این همه هزینه و به اصطلاح عامیانه، بریز و بپاش نبیند.
مثال بارزش سکانس مربوط به گلخانه پدر امیر (بهرام) که مورد اصابت موشک قرار میگیرد و تمام شیشههایش خرد میشود. به طور قطع، ضبط این سکانس، هم بسیار دشوار بوده و مقدمات زیادی نیاز داشته و هم هزینهبر بوده است. شاید هم نعمتالله و هم شفیعی میتوانستند جور دیگری این سکانس را طراحی و تصویربرداری کنند و هزینهها را مدیریت نمایند، اما راهی دیگر را برگزیدهاند که نتیجهاش البته خلق یکی از بهترین و ماندگارترین سکانسهای نه فقط وضعیت سفید که سریالهای تلویزیونی است.
روند تولید وضعیت سفید گواهی است بر دقت و وسواس کمنظیری که در ساخت این سریال صرف شده. ساخت این سریال نزدیک به پنج سال زمان برده که دو سالش به تصویربرداری گذشته است. این دو سال را مقایسه کنید با فیلمبرداری سری هفتم مجموعه پایتخت که در عرض شش ماه انجام شده است.
نکته جالب دیگر اینکه، حمید نعمتالله و هادی مقدمدوست سه سال تمام را برای نوشتن فیلمنامه سریال وقت گذاشتهاند. منظور اینکه، برای ساخت سریال وضعیت سفید زمان زیادی صرف شده و وسواس و دقت نظری کمسابقه لحاظ شده که نقش تهیهکننده در تحقق این مهم غیرقابل انکار است.
از سوی دیگر، موفقیت و ماندگاری سریال وضعیت سفید را باید حاصل یک کار تیمی دانست و ارزشگذاری کرد. این سریال علاوه بر کارگردانی مسلط و مدبرانه نعمتالله و نقشآفرینی ماندگار بازیگرانش در پیوند با همین تسلط و درایت، از شاخصههای متعدد دیگری از جمله فیلمبرداری، چهرهپردازی، آهنگسازی، صدابرداری، جلوههای ویژه، طراحی صحنه و تدوین خلاقانه و هنرمندانه بهره میبرد. دریافت جوایز بهترین طراحی صحنه، تدوین و کارگردانی دومین جشنواره تلویزیونی جام جم یکسال پس از پخش و نامزدی در رشتههای بهترین سریال، تصویربرداری، گریم، جلوههای ویژه و صدابرداری در همین جشنواره بهترین سند و مدرک است از حضور و فعالیت یک تیم حرفهای و کاربلد در وضعیت سفید که بهطور قطع، در موفقیتهای سریال تاثیر بهسزایی داشتهاند.
در پایان، باید یادی هم کنیم از تیم بازیگری سریال که بعضی از آنها مانند اسماعیل سلطانیان، عزتالله مهرآوران و علی سلیمانی دیگر در قید حیات نیستند. بیگمان برخی از این بازیگران یکی از بهترین نقشآفرینیهای عمر هنریشان را در سریال وضعیت سفید ارائه کردهاند. اهدای هر دو جایزه بهترین بازیگر زن و مرد دومین جشنواره تلویزیونی جام جم به افسانه بایگان و یونس غزالی باز هم مویدی است بر این ادعا که تیم بازیگری سریال عملکرد کمنقص و فوق العادهای داشتهاند.
تماشای سریال وضعیت سفید را در شبکه آیفیلم از دست ندهید. بیگفتوگو، این سریال ارزش دیدن دوباره را دارد.
انتهای پیام/