امام راحل کادرسازی را بر اساس تزکیه، آگاهی و مسئولیتپذیری جوانان پیش برد

«حسین انواری» عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، به تشریح دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درباره کادرسازی و تربیت نیروی انسانی پرداخت و گفت: امام راحل از همان سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه ویژهای به نیروسازی داشت و برای تربیت نیروهای مؤمن و انقلابی سرمایهگذاری بلندمدت کرد.
وی افزود: پیش از آنکه امام در سطح عمومی شناخته شود، در دوره مرجعیت حضرت آیتالله بروجردی فعالیت میکرد و خواص او را میشناختند، اما پس از ارتحال آیتالله بروجردی، امام خمینی بیشتر در سطح نخبگان و سپس در میان عموم مردم مطرح شد. در همین زمان بود که ایشان به صورت خاص روی تربیت نیروهایی با مبانی اعتقادی، اخلاقی و فکری منسجم کار کردند و همانها بعدها در نهضت انقلاب نقشآفرین شدند.
انواری با بیان اینکه دوران نهضت اسلامی، دوران سختی برای شاگردان امام بود، ادامه داد: از سال ۴۱ و ۴۲ که مبارزات امام آغاز شد، بسیاری از یاران ایشان تبعید، زندانی یا شهید شدند. اما در تمام این مدت، فرآیند نیروسازی متوقف نشد و حتی خود فشارهای رژیم، موجب تقویت انگیزهها و پختگی نسل انقلابی شد. امام نهتنها به تربیت نیروها اهتمام داشت، بلکه شخصاً به خانوادههای زندانیان، شهدا و مبارزان رسیدگی میکرد و این امر نشاندهنده عمق نگاه ایشان به مسئولیت اجتماعی و انسانی است.
این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به شاخصهای کادرسازی از دیدگاه امام خمینی (ره) تصریح کرد: مهمترین محور در این حوزه، تزکیه نفس، آگاهیبخشی و مسئولیتپذیری بود. حتی وقتی برخی به امام پیشنهاد میدادند برای مقابله با رژیم شاه از اقدامات تند و خشن استفاده شود، ایشان تأکید داشت که باید مردم آگاه شوند و خودشان مسیر را انتخاب کنند. این نوع نگاه نشاندهنده افق بلند حضرت امام در زمینه انسانسازی بود.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی درباره تداومپذیری این تفکر در دورههای مختلف نیز گفت: برخی تصور میکنند که نگاه امام صرفاً مربوط به یک دوره خاص بوده و امروز باید آن را تغییر داد، اما این تفکر نادرست است. اساس جمهوری اسلامی بر مردمسالاری دینی و بر نقش مردم در تعیین سرنوشت خودشان استوار است. تفکر امام در حوزه نیروی انسانی، نگاهی تمدنی و بلندمدت بود که امروز هم کاربرد دارد و هیچگاه کهنه نمیشود.
انواری ادامه داد: در دانشگاههای دنیا هم آموزش وجود دارد، اما محتوای آموزشی و چارچوبهای آن در دورههای مختلف تغییر میکند؛ این به معنی تغییر اصل آموزش یا بیاعتبار شدن آن نیست. در نظام اسلامی هم کادرسازی یک اصل است و باید بر اساس ارزشهای اسلامی و انقلابی در هر دوره، روزآمد و متناسب با نیازها دنبال شود.
وی درباره نگاه امام به تحزب و فعالیت حزبی نیز توضیح داد: حضرت امام دو رکن اساسی برای کار تشکیلاتی و حزبی مشخص کردند؛ نخست، اسلام و دوم، وحدت کلمه. امام فعالیت حزبی را زمانی مشروع و مفید میدانستند که مبتنی بر این دو اصل باشد. وحدت کلمه، بهویژه، عامل انسجام، همگرایی و همافزایی نیروهای انقلابی بود.
انواری با یادآوری نقش امام در پایهگذاری حزب مؤتلفه اسلامی اظهار کرد: حضرت امام پیش از انقلاب، گروههای مختلف را که به صورت پراکنده فعالیت میکردند، فراخواند و آنها را منسجم کرد تا در قالب مؤتلفه فعالیت تشکیلاتی مؤثر داشته باشند. این یکی از جلوههای نگاه تشکیلاتی امام بود که بعدها در تشکیل بسیج، نهادهای انقلابی و دیگر سازمانهای مردمی نیز دیده شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تحزب در نگاه امام باید در طول ولایت فقیه تعریف شود، نه در عرض آن. یعنی نمیتواند در برابر ولایت فقیه قد علم کند یا خود را بینیاز از آن بداند. بلکه باید مکمل و در خدمت آن باشد. این موضوعی است که هنوز هم باید درباره آن اندیشید و تبیین کرد.
انتهای پیام/