۲۷/ خرداد /۱۴۰۴

تحول بنیادین در ساختار دانشگاه آزاد با تمرکز بر ارتقای نظام علمی

تحول بنیادین در ساختار دانشگاه آزاد با تمرکز بر ارتقای نظام علمی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: تحولات جدید دانشگاه بر مبنای سند تحول و تعالی با تمرکز بر ارتقای نظام علمی، اداری و نقش‌آفرینی استادان و دانشجویان در حال پیاده‌سازی است.

به گزارش خبرنگار آنا، محمدرضا ولیلو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی در نشستی با استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب با تشریح ابعاد مختلف برنامه‌های تحولی این دانشگاه، اظهار کرد: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، نقشه راهی جامع برای ایجاد تحول در نظام اداری، علمی و ارتباط دانشگاه با جامعه است. بر این اساس این دانشگاه با بازنگری در ساختار‌های سنتی به سمت استقرار الگوی ترکیبی از ساختار اداری و ساختار دانشی حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه در این ساختار جدید، گروه‌های علمی، استادان، شورا‌های تخصصی و دانشکده‌های موضوعی نقش محوری دارند، عنوان کرد: ارجاعات اداری از یک روند صرفاً بروکراتیک به روندی تخصصی تغییر یافته است. در نظام دانشی جدید نیز با وجود گروه‌های آموزشی واحد، استان و در نهایت اتصال آن به گروه آموزشی کشوری، این تحول موجب شده که استادان از یک نقش صرفاً آموزشی به جایگاهی برسند که در فرایند حل مسائل جامعه، صنعت و حتی اداره دانشگاه نقش ایفا کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به تمایز میان مأموریت مسئله‌محور و رسالت آموزشی، تصریح کرد: دانشگاه در ساختار جدید با حفظ کیفیت آموزش، مأموریت خود را پاسخ‌گویی به نیاز‌های واقعی جامعه، صنعت و نظام حکمرانی می‌داند. بر این اساس، دانشکده‌های موضوعی و گروه‌های آموزشی نه‌ فقط مسئول آموزش؛ بلکه مکلف به شناسایی مسائل اولویت‌دار منطقه، هدایت پایان‌نامه‌ها و پروژه‌ها به سمت حل این مسائل و ارتباط فعال با بخش‌های خارج از دانشگاه هستند.

ولیلو یکی از طرح‌های کلیدی دانشگاه را «طرح حامی» عنوان کرد و گفت: این طرح با هدف بهبود کیفیت ارتباط با دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده است. در چارچوب این طرح، دانشجویان می‌توانند مکاتبات اداری خود را به‌صورت غیرحضوری و از طریق پست الکترونیک انجام دهند. این شیوه، علاوه بر صرفه‌جویی در زمان به دانشجویان این امکان را می‌دهد که بدون دغدغه، پاسخ سؤال‌های خود را در کوتاه‌ترین زمان و به‌صورت مکتوب و دقیق دریافت کنند.

وی درباره نظام ارزیابی عملکرد بیان کرد: ارزیابی عملکرد واحدها، مدیران، اعضای هیئت علمی و حتی ساختار‌های دانشگاهی بر مبنای شاخص‌های دقیق، مشخص و قابل سنجش در حال انجام بوده؛ هدف از این ارزیابی‌ها، شناسایی نقاط قوت و ضعف، ارتقای کارآمدی و ایجاد نظام پاسخ‌گویی درون‌سازمانی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی با تأکید بر نقش دانشکده‌های موضوع‌محور در تحقق این تحولات، مطرح کرد: این دانشکده‌ها با ترکیب ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانه، حلقه واسط میان دانشگاه و جامعه خواهند بود. دانشکده‌های موضوعی به جای تمرکز صرف بر رشته‌های تحصیلی، بر موضوعات راهبردی و نظام موضوعات متمرکز شده و مسئولیت مأموریت‌گرایی و پاسخ‌گویی دانشگاه به جامعه را بر عهده دارند.

ولیلو تبیین کرد: ساختار جدید دانشگاه آزاد اسلامی نه صرفاً یک تغییر در چارت اداری؛ بلکه تحول عمیق در فلسفه اداره دانشگاه، نقش استاد، کارمند و جایگاه دانشجو و مأموریت‌های دانشگاه در قبال جامعه بوده این ساختار، مدلی برای در مسیر حرکت به دانشگاه مسئله‌محور، کارآمد و آینده‌ساز که در چارچوب سند تحول و تعالی در حال پیاده‌سازی در سراسر کشور است.

پیام خدایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب نیز به ارائه گزارش درباره آخرین وضعیت این واحد دانشگاهی، آمار حوزه‌های مختلف و فعالیت در زمینه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی پرداخت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب