۲۷/ خرداد /۱۴۰۴
09:08 13 / 03 /1404

تحقق تمدن نوین اسلامی نیازمند استقرار سبک زندگی اسلامی-ایرانی

تحقق تمدن نوین اسلامی نیازمند استقرار سبک زندگی اسلامی-ایرانی
مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شکل‌گیری تدریجی سبک زندگی اسلامی-ایرانی و جاری شدن آن در بطن جامعه، می‌تواند در بلندمدت منجر به تحقق تمدن نوین اسلامی شود.

به گزارش خبرنگار آنا، حسن بنیانیان مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در دومین روز و اختتامیه دوره توان‌افزایی «تبیین مؤلفه‌های تقویت هویت ایرانی-اسلامی» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با تأکید بر نقش محوری دانشگاه‌ها در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید در مسیر تحقق تدریجی این تمدن حرکت کنند و زمینه‌ساز استقرار سبک زندگی اسلامی-ایرانی باشند.

وی با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی-ایرانی مبتنی بر جهان‌بینی اسلامی است، عنوان کرد: این سبک زندگی شامل اعتقادات، باورها، هنجارها، ارزش‌ها، الگو‌های رفتاری، روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و حتی معماری منبعث از فرهنگ اسلامی است. شکل‌گیری تدریجی این سبک و جاری شدن آن در بطن جامعه، می‌تواند در بلندمدت منجر به تحقق تمدن نوین اسلامی شود؛ اما اکنون جهانی‌شدن و تهاجم فرهنگی تهدیدی جدی برای اصالت فرهنگی محسوب می‌شوند.

مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: برای اصلاح سبک زندگی التقاطی موجود، طراحی الگوی پیشرفت اسلامی-ایرانی، مهندسی فرهنگی نظام‌های حکمرانی کشور و تدوین پیوست فرهنگی و اجتماعی برای طرح‌های کلان ازجمله مسکن مهر، پزشک خانواده، اصل ۴۴ و هدفمندی یارانه‌ها امری ضروری است.

لزوم نقش‌آفرینی نخبگان نوآور در طراحی نظام‌های اجرایی اسلامی

بنیانیان تحول بنیادین در نظام‌های فرهنگی و آموزشی کشور، تولید علوم انسانی اسلامی و بومی و طراحی نظام‌های اسلامی را ازجمله الزامات استقرار سبک زندگی اسلامی-ایرانی دانست و تأکید کرد: حوزه و دانشگاه باید با هم‌افزایی به تقویت نظام فرهنگی جامعه بپردازند. نخبگان نوآور باید در طراحی نظام‌های اجرایی اسلامی نقش‌آفرین باشند تا شاهد تحولات معنادار در همه ابعاد ازجمله روابط اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی، پوشش و تغذیه باشیم.

وی با اشاره به نقش ویژه استادان دانشگاه به‌عنوان نخبگان علمی کشور گفت: آنان باید در درمان بیماری‌های فرهنگی و اجتماعی نقش‌آفرینی جدی داشته باشند. کشف مسئولیت فردی در اصلاح جامعه و تجزیه‌وتحلیل عملکرد مسئولان، مردم و شرایط جهانی ازجمله وظایف اساسی نخبگان علمی است.

مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه انسان تنها موجودی است که در ظرف زمان و مکان نمی‌گنجد این ویژگی را عاملی برای دوچندان شدن مسئولیت انسان در برابر جامعه و فرهنگ دانست و اضافه کرد: سعدی می‌فرماید: «هزار جامه معنی که من بپردازم / به قامتی که تو داری قصیر می‌آید»، که به‌خوبی گویای عمق مسئولیت‌پذیری انسان است.

بنیانیان با اشاره به تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر نقش کلیدی استادان در تربیت نسل آینده بیان کرد: استاد جایگاه تأثیرگذاری در ذهن شاگردان خود دارد. نیازمند دانشجویانی با روحیه خوش، امیدوار، شجاع، دارای اعتمادبه‌نفس و ایمان هستیم و این مهم در محیط علمی و کلاس درس تحقق می‌یابد.

وی نهاد‌های مؤثر داخلی در تحولات فرهنگی جامعه را برشمرد و مطرح کرد: رسانه ملی، سازمان‌های فرهنگی رسمی، دانشگاه‌ها، مراکز علمی، حوزه‌ها، مساجد، تشکل‌های مردمی، آموزش‌وپرورش، خانواده و فضای مجازی، ازجمله ارکان تأثیرگذار هستند. در این میان، دانشگاه‌ها و مراکز علمی به‌عنوان قوه عاقله کشور، وظیفه‌ای ویژه و بی‌بدیل بر دوش دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب