آغاز حفاری خط ۱۰ متروی تهران با دو دستگاه تی‌بی‌ام + فیلم

آغاز حفاری خط ۱۰ متروی تهران با دو دستگاه تی‌بی‌ام + فیلم
بازدید از روند اجرایی پروژه عمرانی احداث خط ۱۰ متروی تهران با حضور مهندس فرهاد زمانی مجری خط ۱۰ متر صبح امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار آنا؛ فرهاد زمانی، مجری طرح خط ۱۰ مترو تهران، در نشست خبری با خبرنگاران درباره پروژه، توضیحاتی درباره وضعیت پیشرفت این خط ارائه داد. وی 0` با اشاره به اینکه خط ۱۰ از پروژه‌های راهبردی متروی تهران است، گفت: این خط به طول ۴۷ کیلومتر با ۳۵ ایستگاه، از غرب تهران (ایستگاه شهید ملکی) آغاز شده و تا فلکه سوم تهران‌پارس در شرق شهر ادامه می‌یابد.

زمانی افزود: این خط مناطقی از جمله مناطق ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۲۲ را تحت پوشش قرار می‌دهد و یکی از گسترده‌ترین خطوط در شبکه حمل‌ونقل ریلی شهری خواهد بود.

وی ضمن اشاره به تقسیم‌بندی مطالعاتی خط ۱۰ به دو بخش شرقی و غربی، اظهار داشت: بخش غربی از ایستگاه شهید ملکی تا نمایشگاه بین‌المللی ادامه دارد و شامل ۲۹ کیلومتر تونل و ۲۱ ایستگاه است. بخش شرقی از نمایشگاه بین‌المللی تا فلکه سوم تهران‌پارس حدود ۱۸ کیلومتر و شامل ۱۴ ایستگاه است.

به گفته زمانی، در این پروژه پیش‌بینی شده است که خط ۱۰ در مسیر خود با خطوط ۱، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷ و ۹ مترو تبادل مسافر داشته باشد. این تبادل‌ها به‌صورت ۱۰۰ درصد مکانیزه طراحی شده و در قراردادهای اجرایی لحاظ شده‌اند.

مجری پروژه با اشاره به بهره‌گیری از پنج دستگاه TBM برای حفاری مسیر گفت: دو دستگاه هم‌اکنون فعال هستند. یکی از آن‌ها از اواخر سال ۱۴۰۲ آغاز به‌کار کرده و بیش از ۸۰۰ متر پیشروی داشته است. بقیه دستگاه‌ها نیز به‌زودی وارد فاز اجرایی می‌شوند.

وی تأکید کرد: با وجود وارداتی بودن تجهیزات اصلی، بیش از ۷۰ درصد قطعات و نگهداری توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود و این یک نقطه قوت برای کشور به شمار می‌رود.

فرهاد زمانی همچنین با بیان اینکه اعلام زمان دقیق بهره‌برداری از پروژه به عوامل متعددی از جمله تأمین مالی بستگی دارد، خاطرنشان کرد: «امیدواریم با حمایت مسئولان و همراهی رسانه‌ها، شاهد تسریع در پیشرفت عملیات و تکمیل این پروژه مهم شهری باشیم.

محمدابراهیم باقری، در بازدید از روند اجرایی پروژه عمرانی  خط ۱۰ مترو تهران اعلام کرد: خط ۱۰ مترو تهران به طول حدود ۴۷ کیلومتر از ایستگاه ملکی در غرب تهران آغاز می‌شود و تا فلکه سوم تهران‌پارس در شرق شهر ادامه دارد. این خط دارای ۳۵ ایستگاه است و در مسیر خود با خطوط مختلف مترو تقاطع خواهد داشت.

وی افزود: مبدا این خط، ایستگاه ملکی است که در تقاطع راه‌آهن تهران – تبریز قرار دارد. مسیر از ایستگاه ملکی آغاز شده و به ترتیب از ایستگاه‌های لشکری، وردآورد (تبادلی با خط کرج)، بلوار اردستانی، پژوهش، چهارباغ، میدان دریاچه، میدان ساحل، موج، اتریش، فولادوند، المپیک (تبادلی با خط ۹ در حال مطالعه)، کوهسار (تبادلی با خط ۶)، کوثر، جنت‌آباد، ایرانشهر، اشرفی‌اصفهانی، سردار جنگل، کتاب (تبادلی با خط ۷)، فرهنگ، آتی‌ساز، نمایشگاه، پارک‌وی، پل سد عبور می‌کند و در نهایت به فلکه سوم تهران‌پارس می‌رسد.

مدیر این طرح با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه اظهار داشت: در حال حاضر دو دستگاه حفار تی‌بی‌ام در حال فعالیت هستند؛ یکی از آن‌ها در ایستگاه جنت‌آباد مستقر و در حال مونتاژ است که طبق برنامه‌ریزی، تا پایان شهریور یا اوایل مهرماه آغاز به کار خواهد کرد. دستگاه دوم نیز حفاری خود را از ایستگاه دریاچه آغاز کرده و تاکنون حدود ۷۵۰ متر حفاری انجام داده و به نزدیکی میدان ساحل رسیده است.

وی ادامه داد: شفت ایستگاه جنت‌آباد به عمق حدود ۲۴.۵ متر و طول ۹۰ متر در حال بتن‌ریزی بخش دال پایین (کریدر) است.

به گفته مدیر طرح خط ۱۰ مترو، این پروژه به دو فاز غربی و شرقی تقسیم شده است؛ فاز غربی از ایستگاه ملکی تا نمایشگاه و فاز شرقی از نمایشگاه تا فلکه سوم تهران‌پارس ادامه دارد. بودجه اولیه پروژه حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان (۸۰ همت) برآورد شده است و در صورت تأمین مالی، مدت زمان اجرای پروژه ۶ سال پیش‌بینی شده است.

باقری با اشاره به ایستگاه‌های تقاطعی افزود: خط ۱۰ در ایستگاه کتاب با خط ۷، در ایستگاه کوهسار با خط ۶، در ایستگاه المپیک با خط ۹ (در حال مطالعه) و در ایستگاه وردآورد با خط کرج تقاطع خواهد داشت. همچنین برخلاف برخی شایعات، خط ۱۰ با خط ۱۷ شهریور تلاقی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عملیات اجرایی در حدود ۶ ایستگاه در منطقه ۲۲ در دست اجراست و تیم‌های اجرایی در حال پیشبرد عملیات عمرانی در بخش‌های مختلف خط هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب