«بازیوارسازی» سلاح معلمان برای کلاسهای آینده

به گزارش خبرنگار آنا، فاخته ماهینی استاد مشاور انجمن و مدیر گروه استانی علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر در نشست علمی گیمیفیکیشن و یادگیری که در این دانشگاه برگزار شد با اشاره به اهمیت وجود گیمیفیکیشن(بازیوارسازی) در جعبه ابزار هر معلم، اظهار کرد: گیمیفیکیشن را میتوان بهعنوان نقطه قوت تدریس در کلاس درس برشمرد.
وی با تأکید بر اینکه با پیشرفت فناوری و تغییرات عمده در شیوههای تعامل با دنیای پیرامون، گیمیفیکیشن بهعنوان روش نوین برای جذب و افزایش مشارکت کاربران و نیز ایجاد تجربیات جذاب به کار برده میشود، عنوان کرد: اینرویکرد نه تنها در عرصه بازیها؛ بلکه در حوزههای مختلفی از مهندسی نرمافزار تا بازاریابی و آموزش نیز به کار میرود.
مدیر گروه استانی علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر با بیان اینکه بازیوارسازی ایدهای نوظهور نیست، سابقهای دیرینه دارد و میتوان ریشههای گیمیفیکیشن را در تئوریهای یادگیری و انگیزش جستوجو کرد، مطرح کرد: در دوران کنونی، سیل عظیمی از اطلاعات و محتوای بصری بهطور مداوم در حال بمباران ذهن افراد هستند از اینرو تمرکز روی یک موضوع خاص دشوارتر از همیشه شده؛ اما در این میان، گیمیفیکیشن یا بازیوارسازی بهعنوان راه حلی نوین و جذاب برای این چالش ظهور کرده است.
ماهینی تشریح کرد: گیمیفیکیشن یا بازیوارسازی با استفاده از عناصر و مکانیزمهای بازی در زمینههایی که ماهیت بازی ندارند به دنبال افزایش تعامل، انگیزه و مشارکت افراد در فعالیتهای مختلف است. این روش با تلفیق سرگرمی و جذابیت بازیها، تجربه کاربری لذتبخشی را خلق کرده که افراد را بهطور فعال در فرآیند یادگیری، کار یا هر فعالیت دیگری، درگیر میکند.
مهوش میرزایی دستیار آموزشی گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر نیز با طرح سؤالات و چالشهایی درباره مدیریت کلاس درس و جایگاه بازی، زمینه هماندیشی دانشجویان را فراهم کرده و سپس سمیراسادات موسوی دیگر دستیار آموزشی گروه درباره نقش و اهمیت بازی، انواع بازیها، بازیوارسازی و تفاوت بازیها نکاتی کلیدی را بیان کرد.
به گزارش آنا، در قسمت پایانی نشست نیز، دیگر دستیار آموزشی گروه علوم تربیتی علی بن هلال، درباره نقش و جایگاه بازی در نظریهها و الگوهای یادگیری مختلف از رویکرد شناختی، رفتاری و اجتماعی مطالبی را با همراهی و مشارکت دانشجویان بیان کرد. در این ارائه با تکیه بر نظریات مهم و اصلی در حوزه یادگیری، نقش بازی در هر مرحله از سن و رشد کودک، بازیهای مورد اشاره نظریهپردازان معرفی شد.
انتهای پیام/