امتحانات نهایی برای داوطلبان ترمیم نمره همچون آزمون نهایی طراحی میشود

محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش، در گفتوگو با خبرگزاری آنا، ضمن اشاره به برگزاری امتحانات نهایی، گفت: این آزمونها تنها منحصر به دانشآموزان حاضر در کلاس درس نیستند و داوطلبانی که قصد ترمیم نمره یا ارتقاء سوابق تحصیلی خود را دارند نیز میتوانند در این آزمونها شرکت کنند.
وی افزود: در طراحی سوالات امتحانات ترمیم نمره، همان چارچوب و استانداردهای امتحانات نهایی رعایت میشود. این بدان معناست که سطح دشواری سوالات این دو نوع آزمون تفاوتی با یکدیگر ندارد و تمام داوطلبان در یک شرایط یکسان قرار میگیرند.
فرصتی عادلانه برای داوطلبان
این اقدام، فرصتی عادلانه را برای داوطلبان فراهم میکند تا در صورت عدم رضایت از نمره کسب شده در دروس پایه یا پیشدانشگاهی، نسبت به بهبود آن اقدام کنند. این موضوع به ویژه برای دانشآموزانی که قصد شرکت در کنکور یا استخدام در آینده دارند، اهمیت بیشتری پیدا میکند.
هماهنگی در سطح آزمونها
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش، یادآور شد: ما در تلاش هستیم تا تمامی آزمونها، اعم از نهایی و ترمیم نمره، تحت یک چارچوب واحد و با رعایت استانداردهای علمی و آموزشی طراحی شوند. این امر ضروری است تا اعتبار و ارزش آزمونها حفظ شود و داوطلبان احساس کنند در شرایطی عادلانه شرکت میکنند.
حفظ کیفیت و عدالت
این رویکرد نشان میدهد که نظام آموزشی کشور در پی ارائه فرصتهای مساوی برای تمام دانشآموزان و داوطلبان است و اینکه سوالات ترمیم نمره از دشواری کمتری برخوردار نیستند، حاکی از جدیت در نگهداری از کیفیت آموزشی و ارزشی آزمونها است.
با توجه به اظهارات رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش، مشخص میشود که امتحانات ترمیم نمره تنها یک فرصت مجدد برای داوطلبان نیست، بلکه یک فرآیند استاندارد و کنترلشده است که در آن تمامی داوطلبان در یک محیط یکسان و با سوالاتی در سطح یکسان شرکت میکنند. این امر ضمن افزایش انگیزه داوطلبان، به حفظ کیفیت آموزشی و عدالت در نظام آموزشی کشور نیز کمک میکند.
انتهای پیام/