۲۷/ خرداد /۱۴۰۴

برگزاری نمایشگاه‌ها در مناطق مرزی، فرصتی برای توسعه تجارت و بازاریابی

برگزاری نمایشگاه‌ها در مناطق مرزی، فرصتی برای توسعه تجارت و بازاریابی
سخنگوی دولت اعلام کرد: نمایشگاه‌های مرزی فرصت‌های تجاری و بازاریابی جدیدی را برای تجار و تولیدکنندگان فراهم می‌کنند و پل ارتباطی بین شرکت‌های داخلی و خارجی هستند و امکان معرفی محصولات و خدمات جدید به بازار‌های جدید را فراهم می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری آنا، آزاده مهاجرانی، سخنگوی دولت در نشست بررسی راهبرد‌های توسعه صنعت نمایشگاهی که امروز در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد با اشاره به نقش مهم انجمن‌ها در حل مشکلات صنفی و اجتماعی‌سازی امور گفت:صنعت نمایشگاهی باید در کنار کالا و خدمات قرار گیرد. وقتی بسیاری از امور و فعالیت‌ها از جمله ورزش، گردشگری و ... در دنیا به صنعت بدل  شده صنعت نمایشگاهی نیز باید گسترش یابد و نقش خود را در رشد اقتصادی ایفا کند.

مهاجرانی خاطرنشان کرد: رویکرد دولت حمایت از بخش خصوصی است و به هیچ وجه در رقابت با این بخش نیست.دولت‌ها وظیفه سیاستگذاری و حمایتی دارند و با گفت‌و‌گو و جلسات مشترک می‌توان بسیاری از موضوعات را حل کرد. گره زدن نمایشگاه‌ها  با مزیت‌های منطقه‌ای و رقابتی بسیار مهم است و تمرکز بر این بحث نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه‌ها در مناطق مرزی ظرفیت بالایی است، چون عبور و مرور افراد از این مناطق بالاست و ذایقه‌شناسی مشتریان و رویکرد‌های جدید در بازاریابی و صنعت نتایج بسیار مناسبی به دنبال خواهد داشت.

مهاجرانی گفت: برگزاری نمایشگاه‌های چند ساله نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی است، اما اکنون ضعف‌هایی در این زمینه وجود دارد و بیم آن وجود دارد که مشکلاتی در این مسیر وجود داشته باشد.

سخنگوی دولت به موضوع ناترازی انرژی و قطع برق و تاثیر نامناسب آن بر صنعت نمایشگاهی عنوان کرد: محدودیت سرمایه‌گذاری در کنار تحریم و گسترش مصرف  زمینه‌ساز وضعیت کنونی شده و باید با استفاده از انرژی‌های خورشیدی برای تامین انرژی گام برداشت و همه با هم تلاش کنیم تا از وضعیت کنونی عبور کنیم.در ایران نیز ۴۵ هزار واحد بوده است.

وی با اشاره به اینکه ارزش صنعت نمایشگاهی ایران از ارزش جهانی این صنعت کمتر از نیم درصد است، اضافه کرد: این در حالی است

رحیم جلیلی رئیس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران و مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی خوزستان در ادامه این نشست، اظهار کرد: اکنون در هر استان یک مرکز نمایشگاهی به نام سایت بین‌المللی نمایشگاه‌های استانی وجود دارد. قبل از انقلاب فقط یک نمایشگاه در سطح ایران و آن هم در تهران داشتیم ولی بعد از پیروزی انقلاب با توجه به صدور کالا‌های تولیدی ایران و توسعه تجارت تصمیم‌گیری شد که هر استان یک مجموعه نمایشگاهی داشته باشند. به همین دلایل همه استان‌ها با مصوب دولت و دریافت مجوز از توسعه تجارت و وزارت صمت از این مجموعه برخوردار شدند.

وی با بیان اینکه بسیاری از نمایشگاه‌ها متعلق به بخش خصوصی است؛ برخی استان‌ها اتاق بازرگانی، شهرداری و همیاری شهرداری نیز سهام‌دار هستند، تصریح کرد: بالغ بر ۳۵ سایت نمایشگاهی در سراسر کشور داریم که این رقم با احتساب جزیره کیش و مناطق آزاد است؛ ایران مال نیز نمایشگاه خیلی خوبی دارد که از نظر استاندارد نیز در سطح بین‌المللی است.

جلیلی افزود: فقط نمایشگاه تهران دولتی است؛ از سوی سازمان توسعه تجارت به عنوان بازوی این سازمان و وزارت صمت معرفی شدیم.

وی در مورد درخواست از دولت اظهار کرد: نمایشگاه‌هاى بین‌المللى ایران، آمادگى خود را براى همکارى با دولت در مسیر توسعه صنعت نمایشگاهى اعلام می‌کندهمکاری و همفکرى با حداکثر ظرفیت در برنامه‌ریزی و سیاستگذارى صنعت نمایشگاهى کشور، گسترش تعاملات خارجى نمایشگاه‌ها، همکاری در برنامه‌ریزى و اجراى نمایشگاه‌هاى اکسپو از جمله اکسپو ۲۰۳۰ ریاض از جمله درخواست‌های ما است.

این مسئول با اشاره به تلاش برای تعامل بخش خصوصی و دولت بیان کرد: خوشبختانه در طول یک سال اختیارات انجمن چندین برابر شده است؛ تقویم و عملکرد به صورت گزارش تحلیلی تهیه و تدوین و به سازمان توسعه تجارت ارائه شد. که سهم حجمی ایران از مراکز نمایشگاهی جهان حدود دو درصد است؛ ارزش صنعت نمایشگاهی جهان در سال گذشته ۲۰۰ میلیارد دلار و در ایران نیز ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب