تاکید معاون اداری ـ مالی وزارت علوم بر همکاری مشترک با موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی

به گزارش آنا، مهدی پندار معاون اداری مالی وزارت علوم طی نشستی مشترک با رئیس و اعضای موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: آشنایی و ارتباط من با موسسه به بیش از بیست سال گذشته بر میگردد و سازمانی که به نوع کارهای حوزه مسئولیت بنده در وزارت علوم نزدیک است موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی است. وجود گروههای پژوهشی همچون گروه اقتصاد آموزش عالی در موسسه و مطالعات قبلی صورت گرفته درباره موضوعات مختلف و همچنین مرجعیت آماری موسسه در حوزه آموزش عالی از جمله زمینههای موجود برای همکاریهای مشترک است.
وی با اشاره به جلسات مختلف برگزار شده با مدیران قبلی و فعلی موسسه گفت: مجموعه معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم متقاضی ادامه همکاری با موسسه است و جداً هم علاقمند به اینکار هستیم و با توجه به مسئولیتهایی که مقام عالی وزارت برای حوزه اینجانب تعریف کردند و همچنین مسئولیتهایی که ذاتا برعهده ما است و اجرایی سازی آنها نیازمندکار فکری است، نظر بنده این است که میتوانیم با همکاری مشترک این موارد را به سرانجام مطلوب برسانیم.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در حوزه دادههای آماری آموزش عالی نیازمند این هستیم که بدانیم موسسه چه نوع دادههایی را جمع آوری میکند و این دادهها از چه نوع هستند و از این دادهها چه شاخصهایی را میتوان استخراج کرد. چرا که در بند الف ماده ۹۶ قانون برنامه هفتم توسعه برای نخستین بار با دقت تکلیف شده که سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارتین علوم و بهداشت مدل اعتبارت تعریف و شاخصهای عملکردی را مشخص و تدوین کند که این کار نیازمند تدوین آئیننامهای بود که به عنوان یکی از اولین آئین نامههای مربوط به برنامه هفتم به تصویب هیات وزیران رسید.
پندار ادامه داد: مدلهای مختلفی در این باره وجود دارد و ما نیز سعی کردیم با اصلاح برخی از آنها نسبت به اجرایی سازی آن اقدام کنیم، اما این مسیر سادهای نیست و ممکن است اصلاح این روند چند سال طول بکشد. چرا که وزارت علوم به عنوان یک دستگاه سیاستگذار نیاز به همکاری و اجرای مدل مشخص، متقن و کارشده توسط دانشگاهها و پژوهشگاهها خواهد داشت و باید از نظر ذینفعان نیز در این مورد بهرهمند باشد و در این راستا مدل مورد نظر در اجلاس معاونان اداری و مالی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی در شیراز به بحث گذاشته شد و کارگروهی نیز در اینباره تشکیل شده است.
وی در ادامه به نقش موسسه در تدوین و اجرایی سازی این مدل اشاره کرد و افزود: هم در تدوین و اجرایی سازی مدل موسسه میتواند نقش ایفا کند و هم با توجه به دادههای موجود در موسسه میتوان از این دادهها در تنظیم شاخصهای مدل استفاده کنیم. مدلهایی که هم شاخصهای کمی و هم شاخصهای کیفی در آن قابل سنجش و اندازه گیری باشد.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم بحث تامین مالی و تنوع در ایجاد درآمدهای پایدار را از دیگر تکالیف این معاونت دانست و ادامه داد: وزارت علوم تاکنون در این زمینه اقدام خاصی نکرده است و نیاز است نسبت به اجرایی سازی آن نیز اقدام شود.
وی از پیگیری ویژه معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ایجاد خوابگاههای متاهلی نیز خبر داد و گفت: تکلیف ما این است که تا پایان برنامه هفتم احداث سی هزارواحد خوابگاه متاهلی را به نتیجه برسانیم و در این باره نیز اقدامات لازم در مورد نحوه تامین منابع مالی آن نیز صورت گرفته است.
معاون وزیر علوم؛ مسکن دانشگاهیان و تامین برق از طریق نصب پنلهای خورشیدی در دانشگاهها را از دیگر موارد در دست اقدام معاونت اداری و مالی وزارت علوم برشمرد.
علی خورسندی رئیس موسسه نیز در این نشست ضمن خیر مقدم برای حضور جناب آقای دکتر پندار و هیات همراه ایشان به موسسه، گفت: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزشعالی به مثابه یک موسسه مُعین حکمرانی آموزش عالی ایران، علی رغم اینکه به لحاظ تاریخی تقریبا همزاد وزارت علوم است و به عنوان تخصصیترین مرجع آموزش عالی در دو بخش مطالعات آموزش عالی و آمار آموزش عالی است، ولی با کمترین نیروی انسانی و پایینترین منابع مالی بالاترین و بیشترین خدمات را به آموزش عالی کشور ارائه میدهد و با عنایت به اساسنامه و شخصیت حقوقی مستقلی که این موسسه طبق قانون از آن برخوردار است، خدماتش در سطوح مختلف درون دستگاهی و بین دستگاهی و کل کشور است.
خورسندی افزود، این موسسه همچون گذشته، ارایه خدمات علمی و دادهای به مجموعه معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع را از کارها و کارکردهای سازمانی خود میداند تا در نهایت در موفقیت و اثربخشی آموزش عالی و وزارت علوم سهم خودش را ایفا کند.
انتهای پیام/