ضبط تلویزیونی «عروسکخونه» از هفته آخر خرداد/ ۲۳ گروه به مرحله نهایی رسیدند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست رسانهای سومین دوره جشنواره عروسکی تلویزیونی کودک عصر امروز در مجموعه کارستان بهارستان برگزار شد.
در ابتدای این نشست امین خواجه دبیر جشنواره عنوان کرد: این جشنواره در سال سوم تغییراتی را دارد که مهمترین آن، رویداد آموزشی هست که دیروز و امروز برگزار شد. تلویزیون بودن و تمرکز بر کودک نکته تمایز این جشنواره است ما در دی ماه سال گذشته فراخوان سومین جشنواره را منتشر کردیم.۱۱۲ گروه از ۱۸ استان مختلف برای ما آثاری ارسال کردند.از بین این ۱۱۲ گروه، در مرحله اول سی و پنج گروه و درنهایت ۲۹گروه برای رویداد آموزشی انتخاب شدند که از بین اینها بیست گروه انتخاب خواهند شد تا همراه با سه گروه از کشورهای عراق، ارمنستان و گرجستان، ۲۳ گروه حاضر در این جشنواره را تشکیل بدهند.
وی اظهارکرد: در هفته سوم خرداد، اجراهای این گروهها ضبط خواهند شد و در نهایت در شهریورماه با پخش از بستر «عروسکخونه» در معرض آرای مردمی قرار خواهد گرفت. این جشنواره هنوز در ابتدای راه است، اما به دستاوردهای خوبی رسیده است از جمله این که گروههای حاضر در این دوره در سال قبل هم برای ما کار فرستادند و این نشان میدهد که ما گروههایی داریم که به صورت تخصصی در حوزه نمایش عروسکی در قالب تلویزیون کار میکنند.
محمدصادق باطنی مدیر مرکز کودک سیما و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره تلویزیونی «عروسکخونه» نیز عنوان کرد: حوزه تئاتر کودک و به صورت خاص تئاتر عروسکی در مرکز کودک و نوجوان سیما بسیار مورد توجه و تمرکز است. ما به دنبال این هستیم تا این زیست بوم را تقویت کنیم. «جشنواره عروسکخونه» برای احیا زیست بوم تئاتر کودک وعروسکی پیشگام است. ما در سالهای دهه شصت و اوایل دهه هفتاد شاهد تولیدات ماندگاری در تئاتر عروسکی تلویزیونی بودیم؛ از اواخر دهه هفتاد به تدریج سریالهای عروسکی در تلویزیون کنار رفتند و عروسکها در کنار مجریانی که عمو و خاله نامیده میشدند معنا پیدا کردند و دیگر در قالب آثار داستانی و دراماتیک کار نمیکردند.
وی اظهارکرد:از سه سال پیش با نگاهی که آقای وحید جلیلی قائم مقام سازمان داشتند، در حوزه تولیدات عروسکی ورود جدی داشتیم و فعالیتهای مختلف انجام شد. طراحی شخصیتهای جدید و حتی تبدیل شخصیتهای پویانمایی به نمایش عروسکی از این دست اقدامات بود. خدارا شکر از همان دوره اول با استقبال خوب تئاتر عروسکی روبه رو شدیم. در اولین دور از جشنواره تعداد آرای کودکان ما ۱۹ میلیون رای بود که واقعاً عدد بزرگی بود. در «عروسک خونه» دوم تعداد به بیش از بیست میلیون رأی رسید. ما در این جشنواره به مجموع ۴۰ میلیون رای (ونه فرد منحصر به فرد) رسیدیم. در حالی که برای آخرین برنامه مرحله نهایی برنامه پربیننده «عصر جدید» ۲۱ میلیون رای ارسال شد.
رئیس مرکز کودک رسانه ملی گفت: نمایش عروسکی همچنان زنده و پرطرفدار است و بچهها مشتری آنهستند، اما این ما هستیم که آنها را محروم کردهایم. در این دوره از جشنواره، شهرداری تهران در قالب «پویش تهران دوست داشتنی» و حوزه هنری در برگزاری این رویداد همکار ما هستند. انجمن تئاتر عروسکی تحت نظارت خانم نوریشاد به عنوان یک مجموعه با سابقه هم کنار ما هستند و خدا رتا شکر شاهد یک کنش زیست بومی هستیم.
باطنی افزود: در دوره سوم کیفیت آثار دریافتی رشد چشمگیری داشته اند و دوره آموزشی هم در سطح متفاوتی در حال برگزاری است.قرار است بیست گروه در انتهای خرداد ماه کارهایشان ضبط شود و این برنامهها در شهریورماه و پس از ایام محرم و صفر روی آنتن خواهند رفت.
وی عنوان کرد: فعالیت ما برای تقویت زیست بوم تئاترعروسکی به این جشنواره محدود نمیشود، بلکه تلاش داریم در حوزه ظرفیتهای ترویجی و نشر هم باشیم. ما حتماً در کنار تئاترهای سالم حوزه کودک خواهیم بود چراکه معتقدیم اگر تئاتر کودک و تئاتر عروسکی حال خوبی داشته باشند، سینمای کودک هم اوضاع خوبی خواهد داشت.
او همچنین از تحولات مهمی در زمینه بازارپردازی فرهنگی (مرچندایزینگ) خبر داد و گفت: یکی از دغدغههای اصلی ما نبود کاراکترهای بومی بر روی محصولات فرهنگی کودک، از لباس گرفته تا نوشتافزار و بازیهای رایانهای بود. خوشبختانه با حمایت مستقیم ریاست صداوسیما، اکنون در آستانه نهاییسازی پنج قرارداد برای بهرهبرداری از شخصیتهای کودکانه محبوب تلویزیونی هستیم. این مسیر با تجربه موفق انیمیشن سینمایی ببعی قهرمان آغاز شد که پرفروشترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران شد.
عزم صداوسیما برای ایجاد تحولی بنیادین در محتوای کودک
رئیس مرکز کودک و نوجوان سیما تأکید کرد: صداوسیما امروز آماده است تا در کنار همه نهادهای فعال، از تولید محتوای هویتساز در قالبهای مختلف حمایت کند. اگر حال تئاتر کودک خوب باشد، حال کودک هم خوب خواهد بود. این جشنواره تنها آغاز یک حرکت ملی برای تقویت هویت کودکان ایرانی است.
باطنی در پایان از تمامی نهادهای همراه در برگزاری جشنواره تقدیر کرد و افزود: نمایش عروسکی نه تنها زنده است، بلکه تشنه دیده شدن است. ما دست در دست هم برای ساخت آیندهای روشن برای کودکان ایران تلاش خواهیم کرد.
«عروسکخونه»؛ تلاشی برای آینده فرهنگی کودکان در همکاری با پویش «تهران دوستداشتنی»
سید میلاد ناظمی، برنامهساز و مشاور پویش «تهران دوستداشتنی»، در نشست خبری سومین دوره جشنواره تلویزیونی «عروسکخونه» از اهمیت توجه به نسل کودک در فرآیندهای فرهنگسازی شهری و ملی سخن گفت و از همکاری سازنده این پویش با پروژه «عروسکخونه» خبر داد.
وی با تسلیت به جامعه رسانهای به دلیل درگذشت دو عکاس خبری، با اشاره به همکاری پویش «تهران دوستداشتنی» با جشنواره «عروسکخونه»، گفت: فرهنگسازی، امری زمانبر است که بر خلاف صنایع تولیدی، بر پایه تجربه و تداوم در نسلهای مختلف معنا مییابد. اگر آموزهای فرهنگی در نسل امروز تثبیت نشود، در نسل آینده ناپدید خواهد شد.
ناظمی افزود: یکی از دغدغههای جدی ما در پویش تهران دوستداشتنی، بازتعریف الگوهای زیست شهری برای کودکان است؛ مسائلی، چون مصرف انرژی، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و نظافت شهری باید از سنین پایین نهادینه شود. عروسکخونه ظرفیت بزرگی برای انتقال این مفاهیم دارد؛ چرا که با مخاطب کودک در سطحی گسترده و سراسری ارتباط میگیرد.
او با اشاره به استقبال خانوادهها از محتوای کودکانه در شبکههای تلویزیونی نظیر نهال و پویا گفت: امروز شاهد شکلگیری یک شبکه ارتباطی پیوسته میان رسانه، کودک و خانواده هستیم. والدین آهنگها را حفظ هستند، بچهها با محتوای آموزشی بزرگ میشوند و خانوادهها در رویدادهای فرهنگی مشارکت میکنند. این یعنی زیربنای یک زیستبوم فرهنگی در حال شکلگیری است.
ناظمی در ادامه گفت: ما در جلساتی که با آقای باطنی، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عروسکخونه داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که رسالت این جشنواره تنها در تهران محدود نشود و به وسعت کشور دیده شود. مفاهیمی مانند ایمنی، مشارکت اجتماعی و هویت فرهنگی برای کودکان همه شهرها یکسان است و نباید مختص پایتخت باشد.
وی همچنین از تولید مجموعههای فرهنگی کودکمحور توسط پویش «تهران دوستداشتنی» خبر داد و گفت: هماکنون مجموعهای ۲۵ جلدی از کتابهای تصویری برای کودکان با موضوع مفاخر ملی در دست تولید است که به زودی در نمایشگاهها و مدارس توزیع خواهد شد.
در پایان سخنانش، ناظمی با اشاره به اکران موفق انیمیشن «رویاشهر» اظهار داشت: این اثر، نمونهای از تلاشهایی است که با هدف آمادهسازی سبد فرهنگی نسل آینده صورت میگیرد. ما تلاش میکنیم کودکان با تهران نه به عنوان شهری پر از دغدغه، بلکه به عنوان محل زندگی خود که ارزش زیستن و آموختن دارد، ارتباط برقرار کنند. در این مسیر، مشارکت با صداوسیما و جشنوارههایی نظیر عروسکخونه، نقشی کلیدی دارند.
حرکت بهسوی تئاتر ملی کودکانه؛ تئاتر عروسکی از صحنه تا خانه
متین محجوب، نماینده حوزه هنری کودک و نوجوان، در جریان نشست بررسی جشنواره «عروسکخونه» از این رویداد بهعنوان گامی مؤثر در جهت گسترش مصرف محصولات هنری هویتساز برای کودکان یاد کرد و تأکید داشت: همافزایی در تولید و مصرف محصولات فرهنگی و هنری کودک، اتفاقی ارزشمند و تحسینبرانگیز است که نباید به آن به چشم یک حرکت مقطعی نگاه کرد.
وی با اشاره به قدرت اثرگذاری نمایش و تصویر، گفت: جادوی نمایش، بهویژه در قالب تئاتر و تئاتر عروسکی، ظرفیت بزرگی برای فرهنگسازی دارد. با این حال، آنچه مسئله امروز ماست، نه تولید، بلکه مصرف چنین محصولاتی است. تئاتر کودک سهم اندکی در سبد فرهنگی خانوادهها دارد و این خلأ باید توسط نهادهای فرهنگی پر شود.
محجوب اقدام رسانه ملی در راهاندازی جشنواره «عروسکخونه» را «حرکتی حسابشده» خواند و افزود: در شرایطی که بسیاری از کودکان بهویژه در مناطق کمبرخوردار، هیچ تصویر ذهنی از تئاتر و بهویژه تئاتر عروسکی ندارند، این برنامه میتواند تصویری شفاف و ملموس از هنر نمایش برای آنها خلق کند. تلویزیون این امکان را فراهم کرده است که تئاتر از سالنهای اجرا به خانههای مردم منتقل شود.
او ادامه داد: ما میتوانیم با کمک صداوسیما، تئاترها را ضبط و پخش کنیم؛ به عبارتی، تئاتر را از صحنه به تصویر و از تصویر به ذهن کودک منتقل کنیم. در این مسیر، جشنواره عروسکخونه تنها یک نقطه آغاز است و باید با قدرت ادامه پیدا کند.
انتهای پیام/