روابط عمومی در آینه مدیریت و فناوری؛ از اطلاعرسانی تا هویتسازی

خبرگزاری آنا؛ گاهی روابط عمومی را فقط با قاب دوربینها میشناسند و واژهها را فقط در قالب خبر و گزارش جستوجو میکنند؛ اما حقیقت آن بوده که روابط عمومی، صرفاً ابزار اطلاعرسانی نیست؛ روایتگر روح یک سازمان است. در بطن هر تصمیم در سکوت هر سیاست و در تپش هر تحول ردی از اندیشهورزی و خلاقیت روابط عمومی میتوان یافت.
روابط عمومی نه از جنس «رساندن» که از جنس «فهمیدن» است. آنجا که سازمان میخواهد شنیده، نه فقط دیده و درک، نه صرفاً تبلیغ شود، نقش روابط عمومی آغاز میشود. جایی که باید شکاف میان مردم و ساختارها با نخ گفتوگو دوخته شود و اعتماد؛ نه با شعار که با رفتار ساخته شود.
امروز دیگر نمیتوان از روابط عمومی سخن گفت، بیآنکه از مدیریت و فناوری یاد نکرد. مدیریتی که اگر دید راهبردی نداشته باشد، روابط عمومی را در حد اجرای مراسم و چاپ بروشور تقلیل میدهد و فناوری اطلاعات که اگر جدی گرفته نشود، ابزارهای نوین ارتباط را در انبار دادهها دفن میکند.
در دنیای امروز، روابط عمومی بدون اتکای علمی به داده، تحلیل، افکارسنجی و پلتفرمهای هوشمند، صرفاً صدایی است که در هیاهو گم میشود. این پیوند سهگانه میان روابط عمومی، مدیریت راهبردی و فناوری اطلاعات است که میتواند سازمان را نه تنها در مسیر پاسخگویی، بلکه در مسیر اثرگذاری و هویتسازی قرار دهد.
بهعنوان عضوی کوچک از جامعه روابط عمومی، باور دارم که باید از روابط عمومی بهعنوان نهاد اندیشهساز، نه صرفاً اطلاعرسان، سخن گفت. نقشی که با اخلاق حرفهای، ادبیات مسئولانه و ابزارهای فناورانه آمیخته شده و میتواند آیندهساز باشد.
نیاز داریم دوباره به روابط عمومی نگاه کنیم؛ نه فقط بهعنوان واحدی در ساختار اداری؛ بلکه بهعنوان قلب تپندهٔ ارتباطات انسانی، صدای عقلانیت سازمانی و چه فرصتی بهتر از روز ملی ارتباطات و روابط عمومی برای یادآوری این حقیقت.
حسین اسدیذاکر مسئول روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
انتهای پیام/