۲۷/ خرداد /۱۴۰۴
17:58 18 / 03 /1404

دانشکده‌های موضوعی در مسیر پاسخ به نیاز‌های صنعت و جامعه

دانشکده‌های موضوعی در مسیر پاسخ به نیاز‌های صنعت و جامعه
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با تأکید بر ضرورت تحول در ساختار آموزش عالی بیان کرد: ایجاد دانشکده‌های موضوعی گامی مؤثر در ارتقای کیفیت، آموزش توسعه فناوری‌های نوین و پاسخگویی به نیاز‌های منطقه‌ای و ملی است.

محمدباقر توکلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با موضوع دانشکده‌های موضوعی اظهار کرد: با توجه به ضرورت توسعه فناوری در کنار رشد علمی کشور، این دانشگاه در راستای اجرای سیاست‌های کلان آموزش عالی و بهره گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی دانشکدگان موضوعی در حوزه‌های مختلف اقدام کرده و رؤسای دانشکده‌ها منصوب شده‌ و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

توکلی افزود: دانشکده‌های موضوعی شامل دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، دانشکده بازار کسب و کار، دانشکده علوم فناوری‌های زیست اجتماعی و کوانتومی، دانشکده علوم پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، دانشکده مهندسی ساخت و فناوری‌های صنعتی و دانشکده صنعت و ساختمان و محیط زیست و دانشکده جامعه و رسانه است.

ایجاد دانشکدگان موضوعی در حوزه مهندسی می‌تواند گامی مؤثر در تربیت نیرو‌های متخصص توسعه فناوری‌های بومی و ارتقای بهره‌وری اقتصادی کشور باشد

وی اظهار کرد: این ساختار موضوع‌محور(دانشکده‌های موضوعی) به منظور پاسخگویی به نیاز‌های تخصصی جامعه و توسعه مهارت‌های حرفه‌ای دانشجویان طراحی شده است.  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با تأکید بر ضرورت تحول در ساختار آموزش عالی گفت: ایجاد دانشکده‌های موضوعی با رویکرد مأموریت‌گرایی گامی مؤثر در راستای ارتقای کیفیت، آموزش توسعه فناوری‌های نوین و پاسخگویی به نیاز‌های منطقه‌ای و ملی است.

توکلی اضافه کرد: دانشکده‌های موضوعی باید با اهداف مشخص و بر اساس ظرفیت‌های منطقه‌ای شکل بگیرند. تمرکز بر رشته‌های میان رشته‌ای جذب پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی و توجه به نیاز‌های صنعت ازجمله مأموریت‌های کلیدی این دانشکده‌ها به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اراک با اشاره به ضرورت ارتباط مؤثر میان دانشگاه و صنعت و اینکه مأموریت گرایی باید به هسته اصلی برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: دانشکده‌های موضوعی به افزایش کارآمدی دانشگاه در حوزه آموزش و پژوهش کمک می‌کنند و می‌توانند به عنوان پیشران توسعه فناوری و کارآفرینی در سطح منطقه‌ای و ملی ایفای نقش کنند.

وی بیان کرد: ایجاد دانشکدگان موضوعی در حوزه مهندسی می‌تواند گامی مؤثر در تربیت نیرو‌های متخصص توسعه فناوری‌های بومی و ارتقای بهره‌وری اقتصادی کشور باشد.

این مسئول افزود: راه‌اندازی دانشکدگان موضوعی می‌تواند بستری مناسب برای هم افزایی ظرفیت‌های آموزشی پژوهشی و صنعتی فراهم کند. این اقدام در راستای تحقق اهداف آمایش آموزش عالی پاسخگویی به نیاز‌های تخصصی مناطق و فراهم سازی زیرساخت‌های لازم برای انتقال دانش به فناوری در واحد‌های دانشگاهی دانشگاه آزاد در سراسر کشور صورت می‌پذیرد.

راه‌اندازی دانشکده‌ در محل در دستور کار دانشگاه

توکلی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی اراک در راستای تحقق دانشگاه نسل چهارم و پاسخگویی مؤثر به نیاز‌های بومی اجتماعی و صنعتی با اتخاذ رویکردی نوآورانه، راه‌اندازی دانشکده‌ها در محل را در دستور کار قرار داده است. این طرح با هدف تمرکز بر آموزش مبتنی بر نیاز تربیت نیروی انسانی متخصص در محل تقاضا و توسعه تعامل مؤثر دانشگاه با محیط واقعی اجرا می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اراک افزود: این مدل دانشکده‌ها به جای محوطه مرکزی دانشگاه در جوار مراکز صنعتی، کشاورزی درمانی و یا سایر نهاد‌های تخصصی منطقه مستقر می‌شوند تا دانشجویان در فرآیند یادگیری مستقیماً درگیر مسائل پروژه‌ها و چالش‌های عملی روز باشند، این شیوه علاوه بر ارتقای مهارت‌های تجربی دانشجویان بستری برای اجرای پروژه‌های مشترک کارآموزی هدفمند و اشتغال پذیری واقعی فراهم می‌کند.

 توکلی ادامه داد: با استقرار دانشکده در محل، امکان طراحی رشته‌های نو و بین رشته‌ای متناسب با ظرفیت‌های محلی فراهم شده و ارتباط دانشگاه با صنعت کشاورزی بهداشت و سایر حوزه‌های اولویت دار عمیق‌تر و هدفمندتر می‌شود.

وی عنوان کرد: هدف نهایی از راه‌اندازی دانشکده‌ها در محل، تربیت نسلی از دانش آموختگان توانمند مسئله‌محور و آشنا با نیاز‌های منطقه‌ای است که بتوانند به طور مستقیم در مسیر توسعه پایدار کشور ایفای نقش کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب