دانشآموزان برای امیرالمؤمنین(ع) شعر آذری میگویند؛ اهتمام استادان معارف برای تبیین نهجالبلاغه

خبرگزاری آنا؛ سال ۱۴۰۰ نخستین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی ۱۰ واحد دانشگاهی در ۱۰ استان کشور برگزار شد و موفقیت در برگزاری نخستین دوره باعث شد که سال ۱۴۰۱ تمام استانهای کشور مجری برگزاری این جشنواره باشند؛ بنابراین علاوه بر ۳۱ واحد دانشگاهی در سراسر کشور، هفت واحد دانشگاهی استان تهران نیز میزبان برنامههای جشنواره امامت و مهدویت بودند که در مجموع ۳۸ جشنواره برگزار و بیش از ۱۵ هزار اثر تولید و از برگزیدگان هر برنامه تجلیل شد.
سال ۱۴۰۲ و در سومین جشنواره، رشد سه برابری مشارکت و ارسال آثار اتفاق افتاد و ۵۳ هزار نفر (اثر) در این دوره شرکت کردند و ۱۵۱۴ کتاب و مقاله در حوزه امامت و مهدویت تولید شد. در این دوره بخش دانشآموزی در کنار حوزه دانشجویان و استادان نیز راهاندازی و بیش از ۷ هزار اثر در این حوزه ایجاد شد و در مراسم اختتامیه برگزیدگان و برگزارکنندگان جشنواره مورد تجلیل قرار گرفتند.
بعد از سه دوره برگزاری پرشور جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی که هر سال بر گستره اجرا و غنای موضوعی آن افزوده شده بود، اوایل تیر ۱۴۰۳ پوستر چهارمین دوره جشنواره رونمایی شد. چهارمین جشنواره امامت و مهدویت، اما محوری جدید داشت که جشنواره را از سه دوره قبل متمایز میساخت. اجتماعی شدن جشنواره (اجرای مردمی) هم از دیگر شاخصهای جدید دوره چهارم بود که در دستورکار قرار گرفت تا امتیازات مردمی نیز لحاظ شود.
چهارمین دوره جشنواره هم طبق روال تا نیمه شعبان ادامه داشت و مراسم اختتامیه آن شامگاه ۳۰ بهمن در شهر مقدس قم و در جواز مسجد جمکران (دارالولایه) برگزار شد، جشنوارهای که ۱۵۰ هزار اثر پیشبینی شده آن به گفته سیدجواد جعفری مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری امامت و مهدویت محقق شد.
بر اساس این گزارش، شاید بتوان گفت که استارت آغاز کار پنجمین دوره جشنواره امامت و مهدویت، اسفند سال گذشته و هنوز یک ماه نگذشته از جشنواره چهارم در حاشیه نشست شورای معاونان دانشگاه آزاد اسلامی زده شد و دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه اظهار کرد که نامه امام علی علیهالسلام به امام حسن مجتبی علیه السلام محور پنجمین جشنواره امامت و مهدویت قرار گیرد.
۱۸ فروردین ۱۴۰۴ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه ورود به پنجمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت با قدردانی از عوامل برگزارکننده و دانشگاهیان این دانشگاه در بخشنامهای تأکید کرد از آنجا که در طول تاریخ به جایگاه و شخصیت والای امام حسن مجتبی علیهالسلام و حقی که این امام همام برای بقای اسلام دارند، کمتر پرداخته شده در این دوره از جشنواره امامت و مهدویت در اجرای **رهنمودهای مقام معظم رهبری در آغاز سال ۱۴۰۴ به فعالان فرهنگی کشور مبنی بر پرداختن به نهجالبلاغه، نامه ۳۱ نهجالبلاغه نامه امام امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به امام حسن مجتبی علیهالسلام محور برنامههای جشنواره خواهد بود.
خبرنگار آنا در این راستا با آرش رنجبران رئیس جشنواره امامت و مهدویت در آذربایجان شرقی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی این استان که متولی جشنواره بینالمللی شعر همای رحمت به زبان ترکی به عنوان یکی از برنامههای جشنواره امامت و مهدویت است، گفتوگو کرده که از نظر مخاطبان میگذرد:
آنا: آقای دکتر! به عنوان مجری یکی از برنامههای جشنواره امامت و مهدویت در سراسر کشور و با توجه به ابلاغ 9 مادهای رئیس دانشگاه مبنی بر محور قرارگرفتن نامه 31 نهجالبلاغه، بفرمایید برنامهریزی واحد تبریز در آذربایجان شرقی برای این موضوع از نهجالبلاغه چیست و آیا تاکنون برای جشنواره پنجم و در حوزه نهجالبلاغه اقدامی صورت دادهاید؟
رنجبران: برنامهریزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در موضوع نامه ۳۱ نهجالبلاغه، تشکیل جلسات و برنامههای مختلف تبیین و تفسیر این نامه ارزشمند برای آشنایی دانشگاهیان با نکات اخلاقی و تربیتی نامه با استفاده از ظرفیت استادان و کانونهای فرهنگی دانشجویی و تشکلهای اسلامی دانشجویی و استادی است.
در جلسات کانون فرهنگی دانشجویی شعر و ادب واحد تبریز قرار است از شاعران مختلف دعوت شود تا سرودههای خود در موضوع نهجالبلاغه به صورت منظوم ارائه کنند. علاوه براین امسال هم دانشجویان، استادان و کارکنان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی استان مانند سالهای قبل در بخشهای مختلف ادبی، هنری، رسانه، پژوهشی و معارفی جشنواره رسا که جشنواره نهجالبلاغه دانشگاهیان کشور است، حضور فعال و پرشوری خواهند داشت.
از ابتدای سال جاری هم مقرر شده در جلسات هیئت رئیسه واحد تبریز و دیگر واحدهای استان، فرازهایی از نامه ۳۱ نهجالبلاغه در آغاز جلسه مورد تبیین و تفسیر قرار گرفته و نکات اخلاقی و تربیتی آن برای اعضا مورد تأکید قرار گیرد.
سعی داریم در مراسم و مناسبتهای مختلف فرهنگی با اهدای یک جلد از کتاب شریف نهجالبلاغه در راستای ترویج فرهنگ مطالعه نهجالبلاغه و الگو قراردادن آن در امور زندگی گامهای مؤثری برداریم.
آنا: جشنواره امامت و مهدویت با محور نهجالبلاغه در قشر دانشگاهی و دانشجویی و دیگر اقشار جامعه چه تأثیری دارد؟
رنجبران: در میان سخنان گهربار ائمه معصومین که پس از گذشت قرنها با مشقت فراوان به دست آمده است، سخنان حضرت امیرالمومنین امام علی(ع) که توسط سیدرضی(ره) در کتاب نهجالبلاغه گردآوری شده است، جایگاه عظیمی دارد. این سخنان دریایی ژرف از مسائل فکری، اخلاقی، علمی، سیاسی، اجتماعی، نظامی و سایر ابعاد زندگی بشری است که به عنوان «برادر قرآن» نام گرفته است.
در میان خطبهها، نامهها و حکمتهایی که سه بخش کتاب ماندگار نهجالبلاغه را تشکیل میدهند، نامه گرانسنگ ۳۱ نهجالبلاغه وجود دارد که در حقیقت منظومهای فکری است که میتواند مبنای شخصیت علمی و عملی انسانها را تشکیل دهد. ویژگی خاص نامه امام علی(ع) به فرزند رشیدش امام حسن(ع) توجه به روش الگویی در منشور تربیتی فرزندان در همه زمانها و مکانهاست که آن را ممتاز ساخته است. در واقع نامه ۳۱ نهجالبلاغه بهترین نقشه راه دستگاه تعلیم و تربیت جامعه اسلامی است که باید قدر آن را دانست و از مطالب دستهبندی و پردازش شده آن به عنوان یک منشور تربیتی نهایت استفاده را کرد.
امروزه، تعلیم و تربیت یکی از مسائل مهم جوامع بشری است که همواره مورد توجه اندیشمندان و متفکران قرار گرفته است. اهمیت دوره جوانی و جایگاه ویژه جوانان، ضرورت تربیت آنها را دوچندان کرده است. تبیین مراحل خودسازی و ارزشهای اخلاقی، اخلاق اجتماعی، تربیت فرزند و ضرورت توجه به معنویات و بیان معیارهای روابط اجتماعی برخی از مسائل مهم مطرح شده در نامه ۳۱ نهجالبلاغه بوده که امید است برگزاری پنجمین جشنواره امامت و مهدویت با محور نامه ۳۱ نهجالبلاغه تاثیر بسزایی در استفاده از معارف و آموزههای دینی و اخلاقی برای دانشگاهیان و قشر جوان و برای تمام کسانی که دل در گرو اخلاق و معنویات دارند، داشته باشد.
آنا: مشارکت فعال استادان و دانشجویان و تمهیداتی که برای مشارکت دانشآموزان انجام شده و میشود، چگونه است؟
رنجبران: قرار است با استفاده از استادان گروه معارف اسلامی بتوانیم کارگاهها و دورههای تخصصی نهجالبلاغه برای آشنایی استادان، کارکنان و دانشجویان را تشکیل داده و با استفاده از ظرفیت نهادهای دانشجویی در برگزاری برنامههای مختلف فرهنگی با موضوع نهجالبلاغه به عنوان پیش رویداد پنجمین جشنواره امامت و مهدویت گامهای موثری را برداریم.
از سال قبل هم طبق دستور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، بخش دانشآموزی هم به محورهای جشنواره اضافه شده و امسال هم یکی از محورهای پنجمین جشنواره بینالمللی شعر همای رحمت استان آذربایجان شرقی شعر و سرودههای دانشآموزان عزیز در مورد امیرالمومنین(ع) خواهد بود. قرار است در این دوره از جشنواره از حافظان نهجالبلاغه در بخشهای دانشگاهیان و دانشآموزی نیز تجلیل شود.
آنا: درباره اقدامات و پیشبینیهای برای مشارکت سازمانها و نهادهای خارج از دانشگاه توضیح دهید.
رنجبران: در دورههای قبل همواره از مشارکت و همکاری دستگاهها و مؤسسات فرهنگی استان در برگزاری جشنوارههای امامت و مهدویت و سایر برنامههای فرهنگی بهرهمند بودهایم که امسال هم تعامل و همکاری خوبی با سازمانها و نهادهای فرهنگی خارج دانشگاه مانند بنیاد بینالمللی غدیر استان، مؤسسات قرآنی و نهجالبلاغه، سازمان اوقاف و امور خیریه، شهرداری، دانشگاهها و مؤسات آموزش عالی و آموزش و پرورش استان در برگزاری پنجمین جشنواره بینالمللی شعر همای رحمت از سری برنامههای جشنواره امامت و مهدویت خواهیم داشت.
آنا: و تمهیداتی که برای پیوست رسانهای اندیشیده شده ...
رنجبران: استفاده از ظرفیت کانالها و سایت گروهها و نهادهای فعال دانشجویی و استادی، تعامل با رسانهها و خبرگزاریهای استانی و ملی و به ویژه تعامل با صدا و سیمای استان به منظور انعکاس اخبار و رویدادهای پنجمین دوره جشنواره امامت و مهدویت از اقداماتی است که برای پیوست رسانهای جشنواره درنظر گرفته شده است. جا دارد از زحمات و تلاشهای صادقانه و صمیمانه همکاران در اداره کل روابط عمومی و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز به ویژه سعید جعفری نامور در انعکاس اخبار و رویدادهای جشنواره تشکر و سپاسگزاری کنم.
آنا: و سخن آخر...
رنجبران: باید همه واحدهای دانشگاهی مجری پنجمین جشنواره امامت و مهدویت تمام سعی و تلاش و اهتمام خود را در راستای افزایش سطح کیفی برنامهها و برگزاری فاخر این جشنواره با محور تبیین نامه ۳۱ نهجالبلاغه به کار بسته و شاهد برگزاری جشنوارهای باشکوه و ارزشمند در واحدهای دانشگاهی باشیم.
انتهای پیام/