نشانههای پیشرفت در دانشگاه؛ روحیه انتقاد و آزادفکری نهادینهسازی شود

به گزارش خبرنگار آنا، حجتالاسلام رضا کهساری مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان سمنان در نشست هماندیشی منطقهای دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور علی سروری مجد قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد و مهدی نوید ادهم دبیرکل هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، معاونان و روسای دانشگاهی استانهای سمنان، قم، مرکزی و البرز و به میزبانی واحد شاهرود برگزار شد با اشاره به اهمیت پیشرفت در دانشگاهها، مجموعهای از نشانهها را برای سنجش این پیشرفت برشمرد و اظهار کرد: عطش به علم، کاربردی بودن پژوهش، و نهادینهسازی روحیه انتقادی از نشانههای پیشرفت دانشگاههاست.
وی با تأکید بر لزوم وجود اشتیاق و عطش به تعلیم و تعلم میان استادان و دانشجویان این امر را اولین نشانه پیشرفت در حوزه آموزش عالی دانست و عنوان کرد: دانشگاه شاهرود با فراهم آوردن فرصت اشتغال دانشجویان در دو کارخانه، گامی عملی در راستای کاربردی ساختن علم و گره زدن دانشگاه با صنعت برداشته است.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان سمنان، نهادینهسازی روحیه انتقاد و آزادفکری را از دیگر شاخصهای پیشرفت دانشگاهها عنوان کرد و گفت: باید فضایی فراهم شود تا دانشجویان بتوانند به راحتی و بهصورت سازنده به نقد و تحلیل مسائل بپردازند.
کهساری با اشاره به ترویج فرهنگ پرسش و پاسخ و گفتوگو در محیطهای دانشگاهی آن را عاملی برای پویایی و گرم نگهداشتن فضای علمی دانشگاهها دانست و مطرح کرد: دانشجویان باید بتوانند آزادانه سؤالات خود را در هر زمینهای مطرح کنند و استادان نیز با روی گشاده به این پرسشها پاسخ دهند؛ چراکه پیشرفت علم در گرو همین تبادلنظر و پرسشگری است.
وی، ترویج فرهنگ خدمت به جامعه را بهعنوان هدف غایی تلاشهای دانشگاهی معرفی کرد و ادامه داد: دانشگاه پیشرفته، دانشگاهی است که با مردم و در دل جامعه باشد، مسائل و نیازهای آن را بشناسد و از طریق ظرفیتهای علمی خود در راستای حل این مسائل و رفع نیازها گام بردارد.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان سمنان بر لزوم تدوین پایاننامههای دانشجویی بر اساس مسائل مبتلابه جامعه تأکید کرد.
انتهای پیام/

لادنمقدم: کنسرسیومهای علمی و اجرایی منطقهای تشکیل شود
